!
Hej, är det någon som vet om det finns delar så att man kan sätta ihop en BMW diesel med pentas 280-drev?
Hej Jonas.
Jag är i nästan samma sits som Du. Har en BMW 2.5 130 hk, 6-cyl. diesel som jag har för avsikt att bygga ihop med ett VP-drev. Idkar en del detektiv-arbete på att finna ut hur det skall lösas.
Jag håller Dig underrättad om vad jag finner. Du kan också nå mig på e-mail.
Med vänlig hälsning
Elon
Hej!
När jag köpte min 26 Family så följde det med 3st BMW bensinsexor.
Motorkod M30B28.
Jag har 2 stycken svänghjulskåpor kvar som passar mot "BW adapter".
Dock vet jag inte om svänghjulskåporna passar till era dieslar.
Ta reda på motorkoden.
Mvh Johan
Hej Johan
Skall kolla upp detta. Motorn sitter f.n. i en Opel Omega -96 och jag har för avsikt att göra en hel konvertering till marint utförqande med bl.a. sötvattenkylning och kyld avgaslimpa. Har funnit en leverantör av detta. Dina svänghjulskåpor torde passa då BMW har det mesta standariserat till både diesel- och bensin-sexor. Jag hör av mig i början av nästa vecka.
PS, motorn skall monteras i en gammal plywood-båt mot ett
VP-drev, 250, alltså ingen Coronet! DS
Då Bryggsnack är det allra bästa forum för att få tips och hjälp, ansåg jag att det var värt att börja här och det har ju, som synes, gett resultat. Tack för Ditt svar, Johan.
Med vänlig hälsning
Elon
Om man talar om BMW dieslar från 80 talet som i botten är VM
vilket är lika med Mercruiser så finns det en firma i tyskland
som heter Maier Yachtsport i Kralling som har det mesta till
bmw motorer och drev till halva priset jämfört svenska priser.
2014-08-03 08:26
Bengt Wåhlin
Medlem och adjungerad styrelseledamot
Saknar båt i Coronetregistret
Riktigt 2900 Euro st, lite mkt för mitt projekt. Ska försöka göra en adapterplatta så att mina AQ140 strutar passar, lite orolig för axeln bara. Är det någon som vet hur mkt vrid den klarar?
Hei Jonas
Jeg har montert Mercruiser/BMW D636 dieseler på 280 drev i min båt. Jeg er sikker på at BMW 190 har samme innfesting mot drev/gearkasse.
Det er en relativt enkel konvertering. Den største utfordringen er tilpasningen av avgas-forbindelsen mellom motor og 280 transom/avgasrør. Du kan selvfølgelig legge avgas rett ut gjennom hekken, utenom 280 transom.
Du trenger følgende:
• Adapter til gearkasse. Original adapter som sitter på Mercruiser/BMW motorer med gearkasse. Jeg kjøpte mine fra USA, www.perfprotech.com . Prisen var ca. kr.1200 + frakt.
• -Drivplatta. Her passer original BMW drivplatta for gearkasse. Alternativt kan du bruke en VP drivplatta som dreies ned til å passe på BMW svinghjulet. Nye festehull må da bores.
• Adapter mellom «gearkasse-adapter» og 280 transom. Jeg fikk tak i originale VP adaptere som brukes til V8 bensinmotorer. Den passer på «gearkasse adapter» (SAE standard festehull).
• Avgas-forbindelse. Her må du sannsynligvis få laget eller tilpasset noe som passer. Til mine D636 motorer brukte jeg Mercruiser avgas krök som jeg skar av en bit og en 100mm -45° gummimuffe mot avgasrør/bokkhorn. Jeg brukte avgasrør fra en AQAD 40 som jeg også kuttet av en bit.
Jeg har lagt ved noen forskjellige bilder som illustrerer hva som trengs.
Lykke til med jakten på deler.
Tack Tore för värdefull information! Kan tyvärr inte hitta adaptern på www.perfprotech.com
Har du något tips var på sidan den finns.
jonas
Hittade den, den som söker han finner. Vidare så finns här ju alla reservdelar till riktigt låga priser så om någon mer vill förkovra sig i dessa Italienska maskiner från VM så finns här allt.
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.