!
Hej alla! Jag är än så länge ingen Coronetägare men min fru och jag ämnar bli efter att ha förälskat oss i dessa vackra båtar.
Så till min fråga. Vi tittar just nu på en Seafarer 27 med Volvo Penta AQ D 40 A samt 280 DP drev. Ägaren insisterar på att den drar 1.1l/distans i marschfart (22knop). Min brorsas båt med dieselmotor är 2m kortare än den här båten ovh drar lika. Verkar det rimligt?
2014-09-01 22:19
Mathias
Den drar säkert 1.1 per motor .
Mathias,
Dryga litern är rimligt!
Jag har en Seafarer 27:a med en singelmonterad KAD 43. Förbrukningen ligger i häraden dryga litern / mil vid ekonomi fart 22-24 knop. Klart det varierar någon deciliter beroende på packningen och vind men det är ingen avgörande skilland.
Helt klart en enorm skillnad mot när vi köpte båten då den var utrustad med två stycken B30:or som drog drygt 2 liter per motor vid samma fart.
Hälsningar, Torsten
Hej Mathias
Jag skulle avråda alla från att köpa något med varken AQAD40A eller 40B då dessa är föråldrare förkammardiesel som lever på övertid.
Mycket gammal teknik, absolut driftsäker! Inget snack om det. Men dels effektuttaget kontra förbrukingen så är det minus på bägge sidor, sen att de låter som en gammal traktor från 1960 gör inte upplevelsen bättre.
Skall man ha diesel i en såpass stor båt så minst AD41, som levererar 200HK och är en insprutningsmotor. Helst då AD41-P som är den sista tillverkade modellen med alla uppgraderingar så som värmeväxlare, turbo mm.
Även 41:orna börjar bli till åren och spridare, pumpar mm börjar att behöva renovering som kostar en hel del pengar.
Som alltid i diskussionen gällande bensin kontra diesel så hävar jag att alla fritidsbåtar under 30 fot så är det mer ekonomiskt att sätta i en ny bensin V8 istället för att fortsätta laga gamla trötta diesel motorer.
Sen tycker jag att fördelarna med 290 drevet (främst powertrim) är att föredra framför 280 dreven om man kan välja.
Så min rekomendation till dig är att antingen leta vidare efter en båt med minst en 41:a i om du måste ha diesel eller köp den finaste båten du kan hitta med en rutten motor i och släng i en nyare v8. Samma utväxling i drevet till AQAD40/41 motorerna som till V8 gör att man egentligen bara behöver bockhorn och strut och flytta på två motorfästen sen är det klart.
Lycka till!
2014-09-10 18:33
Jonas Carlgren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Tack för alla svar!
Till Jonas, det här var en AQD40A. Om mitt minne stämmer så har den till skillnad från AQAD40A ingen intercooler. Liten detalj kanske som inte förändrar att det är en gammal motor. Jag tycker kanske inte ljudet är det mest centrala, tycker den låter helt okej i mina öron! Sen att den är lite slö må ju vara hänt. Nu är turbo bytt ganska nyligen annar har jag har läst att man med en större turbo kan få betydligt bättre acceleration ur motorn och bättre förbrukning. Fast just nu känns det lite dumt att lägga ut mer pengar på en sådan gammal motor om turbon är hel.
Hur mycket ska man ge mellan tumme och pekfinger för en Seafarer II -72 med motorn ovan om allt är (tillsynes) välservat? Det som är mindre bra med denna båt är klädsel som är tråkig nere i ruffen och en del slipjobb på durk och trädetaljer.
Enligt säljare är följande bytt:
Packboxar från motor-drevaxel, bytt 2013
Avgasbälg, bytt 2013
Impeller, bytt 2012
Zinkanod, bytt 2013
Oljefilter, bytt 2013
Bränslefilter grova och fina, 2013
Startmotor renov, 2010
Generator, bytt 2003
Glödstift, bytt 2012
Avgaslimpa bytt 2009
Reglage, gasvajer och växelvajer, bytt 2013
Kapell, bytt 2013
Eltoalett, 2012
Ommålning (originalfärg), 2003
Nya batterier 3st, 2013
Klädsel dynor i akter, 2012
Nytt gasolkök 2009
Ny Wallasvärmare 2005.
2014-09-15 14:35
Mathias
1 st diesel på 124 hk i tung båt med rejäl v-botten låter undermotoriserat. Om möjligt prova båten med fulla tankar, full vattentank och med hela familjen ombord för att simulera semesterlast. Kan du hålla båten i planing utan problem då är väl allt ok. Annars nöj dig med att puttra omkring i 7-8 knop eller leta annan båt.
2014-09-15 18:42
Erik Persson
Hej
Jag missade helt att det var AQD40A. Ja, som du säger. I stort sett avsaknaden av intercooler. Effektuttaget på dessa ligger mellan 89-124hk enligt uppgift, vilket som Erik påpekar låter undermotoriserat för storleken på båt, om man inte vill puttra omkring utan att plana, för då kommer den kunna gå i evigheter om man sköter den rätt.
Jag har ingen uppfattning om vad en SF 27 skulle ligga på med en nyare motor som man skulle vilja behålla, men anser personligen att en båt med den motorn som du kollar på inte är värd mycket mer än skrovet i fråga. Motorn får du med på köpet men skall nog ändå föreställa dig att behöva byta den inom några år.
Att lägga ut några större pengar på ett reparera en sådan gammal maskin är som att slänga tusenlappar i havet. Går den så går den, men den dagen den börjar krångla så byt innan du har lagt ut så mycket pengar på reparationer som aldrig tar slut.
För driftsäkerheten och ett bekymmersfritt båtåkande hela sommaren så är rekomendationen fortfarande helt klart att köpa båten med förutsättning att sätta i något nyare.
Bensin eller diesel diskussionen kommer aldrig att ta slut i något båtforum....
2014-09-16 11:25
Jonas Carlgren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Kan även tillägga att en person som jag har haft kontakt med har en 22:a med en AQAD40B som är 165hk (när den var ny) och båten väger ca 2 ton. Han håller motvilligt med om att motorn är i det klenaste laget för båten.
En SF 27 väger enligt klubbens sida ca 3 ton
2014-09-16 11:30
Jonas Carlgren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.