!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Renovering AQ130

Hej Coronetentusiaster!

Jag söker någon som har renoverat/"uppgraderat" AQ130 och ökat effekten. Det vore trevligt att höra vad ni gjort samt hur ni upplever resultatet:

 Karaktär vrid/effekt

 Bränsleförbrukning

 Toppfart

 Allmänt, kostnad etc.

Jag har precis demonterat 2xAQ130 och vill gärna ha mer effekt/toppfart men behålla orginalskick på båten.

Mvh Wilhelm Tersmeden

2015-01-06 09:30

Wilhelm Tersmeden
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Jag har två renoverade B20 som är borrade till 2,1 liter som jag köpt på nätet. Jag tänker ändå dock lämna in dom för total genomgång hos Timos motor. Dom kör dom i bänk och justerar in så att man få dokumenterad effekt. Satsar på väl injusterade 140 Hk.
Hört bara gott om dom

http://www.timosmotor.com/

2015-01-06 12:06

Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Tack Peter. Jag har talat m Timos motor. Går och funderar i samma banor.

Är lite nyfiken på hur motorerna upplevs efter en sådan uppgradering.

Mvh Wilhelm

2015-01-06 22:10

Wilhelm Tersmeden
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Har netop monteret 2* AQ250(146Hk) og 290SP,
hvor jeg tidligere havde AQ130/250. Ikke afprøvet
endnu, men du kan jo overveje den løsning også.
Mvh Bjørn

2015-01-09 15:42

Bjørn Madsen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej jag har en Weedo GT, som jag ska köra classic offshore med.
Det satt en inombordare orginal, det var förmodligen en cresent på 50HK eller en Johnson 90HK V4, jag vet inte vilket.men en vänlig herre som renoverat skrovet utvändigt, hade monterat en slutkörd, rostig B20 på tidigare 130HK med dubbla stromberg, och 100 drev.
Jag frågade om det var ett lämpligt ekipage för Classic, och ordförande tyckte att det var ok om jag inte trimmade för mycket.
Så Ultramotor i Södertälje, som jag alltid anlitar för maskinarbeten på mina och mina kundmotorer, borrade upp motorn till 2,1 Liter, vi valde volvo E kolvar för högre kompression, P, kamaxel, planing av topplock, större avgasventiler, Balansering av vevaxel kolvar svänghjul mm. Dubbla weber 40 förgasare. brytarlöst tändsystem tillkommer, Volvo orginal extraktorrör som mynnar rakt ut i aktern odämpat, det kom 1967 som marinrace tillbehör, ser ut som ett tvåpipigt hagelgevär bakifrån. man var tvungen att skippa avgaslimpan för att komma över 130 HK Volvo sålde B20 motorer som gav 160- 220 HK i race utförande med chalmers drev , mellan 67 och sjuttiotalet, jag vet inte exakt när dom slutade. mellan tummen och pekfingret tror jag att min motor kommer att ge mellan 150-170 HK när allt är monterat och klart, båten väger ca 400 kg tom, så jag tror att det kommer att gå undan när den ligger i sjön. Jag har lite bilder om någon vill se, men det är tyvär ingen Coronet. Jag skulle var intresserad av att tävla med en dc 21 men det får bli nästa båt.om inte någon har en billig till salu.
mvh markku.

2015-01-10 14:50

Markku Tarvainen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

@Björn, tack för ditt svar. Låter spännande. =)

@Hej Markku.
Tack för ditt svar. Du får gärna mejla mig bilder på:

wilhelm.tersmeden@gmail.com

Med vänlig hälsning Wilhelm

2015-01-15 10:23

wilhelm

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies