!
Hej,
någon som har tips hur man lämpligast höjer durken i en OF 32?
Motorerna som skall i är högre än de gamla.
/Thomas
2015-06-16 22:29
Thomas Lindskog
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
De U-formade reglarna vilar på tre ställen.
I aktern sitter de fästade med bult i den galvade stålkonstruktionen som i sin tur är bultad i de lägsgående skrovbalkarna. Här kan du antingen välja att lyfta den galvade stålkonstruktionen (två; en på vardera sidan) och borra nya hål genom skrovbalkarna, eller enklare att lossa/såga av butarna där reglarna är fästade och lägga in en distans av plyfa eller något om det bara är några cm vi pratar om.
I mitten sitter de bultade i den tvärgående regel som sitter skruvad i toppen av plyfaskottet mellan motorrum och tankar. Även här är det enklaste att bara lossa bultarna och lägga in en distans.
I fören sitter de instuckna så att de vilar på den tvärgående balk som sitter skruvad i huvudskottet. Här bör du undvika att höja däcket för mycket, eftersom du då får problem med att öppna dörren. Bäst är nog att enbart höja i aktern och mitten med följd att däcket lutar något föröver. Detta kompenseras sannolikt av att de nya motorerna är tyngre än de gamla och att båten därför blir mer baktung.
2015-06-17 17:06
Mårten Levin
Medlem och ordinarie styrelseledamot
Saknar båt i Coronetregistret
De U-formade reglarna vilar på tre ställen.
I aktern sitter de fästade med bult i den galvade stålkonstruktionen som i sin tur är bultad i de lägsgående skrovbalkarna. Här kan du antingen välja att lyfta den galvade stålkonstruktionen (två; en på vardera sidan) och borra nya hål genom skrovbalkarna, eller enklare att lossa/såga av butarna där reglarna är fästade och lägga in en distans av plyfa eller något om det bara är några cm vi pratar om.
I mitten sitter de bultade i den tvärgående regel som sitter skruvad i toppen av plyfaskottet mellan motorrum och tankar. Även här är det enklaste att bara lossa bultarna och lägga in en distans.
I fören sitter de instuckna så att de vilar på den tvärgående balk som sitter skruvad i huvudskottet. Här bör du undvika att höja däcket för mycket, eftersom du då får problem med att öppna dörren. Bäst är nog att enbart höja i aktern och mitten med följd att däcket lutar något föröver. Detta kompenseras sannolikt av att de nya motorerna är tyngre än de gamla och att båten därför blir mer baktung.
2015-06-17 17:06
Mårten Levin
Medlem och ordinarie styrelseledamot
Saknar båt i Coronetregistret
Tack Mårten , mycket informativt.
Tar med mig detta.
MVH Thomas
2015-06-17 17:35
Thomas Lindskog
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Tack Mårten, det blev perfekt!
/Thomas
2015-06-24 14:58
Thomas Lindskog
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.