!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Återställa original luftintag

Jag är på gång att återställa fribordens luftintag.
När jag köpte båten, satt där ett par galler istället för dom fina runda.

Jag har nu provat att skruva loss dessa galler för att se hur skadan ser ut där bakom.

Gelcoaten ser fin ut, kan dock behöva putsas för att se att inga färgskiftningar finns.
Problemet är de skruvhål som det gamla gallret var fastskruvat med. (Se bifogade bilder).
Dessa måste slipas ner samt ny gelcoat appliceras. (?)

Jag är dock ny på plastbåtar (kan mer om trä ;), och har därmed en del frågor.

Hur mycket slipar man och vad är gänge praxis?
Hur får man tag i en gelcoat med samma kulör? Gelcoaten antar jag är hyffsat blek. Jag har en 24 midi -76.
Tar man färgprov på uppputsad skrovbit o ber ngn bryta fram en gelcoat med korrekt färg?

Är detta rätt sätt att gå tillväga? Eller måste man göra en större skrovrenovering i samband med detta? Skrovet är annars i fin kondition.



2016-04-10 20:28

Emil Salling
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

En bild till.

2016-04-10 20:29

Emil Salling
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Och det hemska gallret...

2016-04-10 20:29

Emil Salling
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Brug gelcoat eller gelcoat-spartel. Er i gange med samme operation på en 21 DC fra 1977.
Du skal bruge en rundt slibesten til din boremaskine så du får en god flade at lægge din gelcoat i. Hullerne er ikke store så jeg bruger bare hvid. Men du kan bruge en sort/gul toner til at ændre farve, men det er umuligt at ramme den korrekt. Og farven vil ændre sig uafhængig af den gamle gelcoat farve med tiden. Der efter sandpapir, vandslibe papir, og polermiddel så ses det næsten ikke.

Mvh Martin

2016-04-10 21:04

Martin Liisberg- Larsen
Medlem
21 Daycruiser

Tack, min dremel funkar nog finfint till detta!
Har du något förslag på lämlig vit gelcoat?

2016-04-11 09:05

Emil Salling
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Emil

Det enklaste sättet är att reparera med gelcoat spackel, ett sådant finns att köpa hos Byggplast, den heter Dover vit.

Sea sea brukar föra Byggplast sortiment annars går det att beställa över nätet hos Byggplast.

Mvh
Ulf Hultman


2016-04-12 17:22

Ulf Hultman (Vice Ordf)
Medlem och ordinarie styrelseledamot
21 Daycruiser
17 Runabout

Jag tycker det är trixigt att med spackel fylla hålen och omedelbart få en platt yta, spackeln tenderar att "dra med sig" det lösa spacklet upp ur fördjupningen och man kan behöva spackla igen. Jag brukar därför fylla "mer än platt" och sedan sätta genomskinlig kontorstejp över lagningen (limsida ner går bra). Då kan man få en jämn och fin yta genom att trycka ut luftbubblor och ojämnheter som nu syns genom tejpen (och spacklet fäster inte i tejpen efter härdning). Efter härdning dras tejpen av och du kan nu slipa ner eventuell bula som Martin beskriver.

Låter ju superknepigt när jag skriver, men jag upplever att extra spackel och tejpbiten gör att jag slipper spackla perfekt, och bara en gång - men måste slipa några minuter till, men det är ju tämligen mjukt jämfört med tex epoxi.

2016-04-12 22:26

Björn Oettinger
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Tack för alla bra tips! Uppskattas verkligen!

2016-04-14 10:43

Emil Salling
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej,

Åt vilket håll ska de åtta runda luftintagen vara på en 21 DC 77:a?

Mina är ersatta av inte original så jag kan inte ta modell av de gamla då jag tänkt lägga in nya köpta från klubbshoppen. På fotografier ser det ut som om "hålen" sitter uppåt men är det så och är alla åtta lika dvs åt samma håll? Är motorrummets fläkt (fanns det från början?) kopplat till en av dessa i originalet?

Robert

2016-11-08 19:41

Robert Holmström
Medlem
21 Daycruiser

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies