!
Jag har en fråga som gäller Coronet 24 weekender och min förhoppning är att någon kanske kan svara på den. Jag försöker att återskapa originalutseendet på min båt och har nu kommit till fördäcket och den pulpit som finns monterad. Den som sitter på min båt är densamma som du finner på en Coronet 24 Flybridge, se Coronet arkivet. Jag undrar om det gick att beställa en Coronet 24 Weekender med en ”hög” pulpit eller om min båt har blivit modifierad?
Jag skall renovera fördäcket då någon tyvärr monterat en förpikslucka och vill då ha "rätt" pulpit. Gärna en "hög" bara det gick att beställa som original.
Jag har sökt igenom arkivet men inte funnit svar.
Ett långskott men det finns ju massa kunskap bland oss medlemmar.
2016-05-15 21:23
Wilhelm Tersmeden
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
No one..?
2016-05-18 10:16
Wilhelm Tersmeden
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Wilhelm,
Jag tror att 24 Weekender levererades med det låga halvdecimeterhöga räcket runt fördäck, alternativt helt utan räcke/pulpit - det finns förtjockningar i skarndäck som passar för det låga räcket men inte för pulpit. Förmodligen kunde man få pulpiten från 24 Flybridge monterad om man särskilt bad om det, men jag tror inte det var ett standardalternativ för 24 Weekender. Ska du vara petnoga med originalutseende får det nog vara det låga räcket eller ingenting alls, men jag tycker du ska behålla pulpiten från 24 Flybridge om det sitter en sådan på din båt, av alla pulpitvarianter som förekommer på dessa båtar - de flesta säkert ditmonterade efter det att båten lämnat fabriken - är denna mest "rätt" och dessutom bland de bättre, eller den bästa, utseendemässigt och funktionellt.
2016-05-18 16:39
Kåre Bremer
Medlem och adjungerad styrelseledamot
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Kåre
När jag köpte båten så tog jag för givet att detta var original, som du skriver så ser räcket väldigt bra ut utseendemässigt och är även funktionellt. Man kan inte se några spår av att räcket är eftermonterat vilket får mig att tro att båten kanske blev levererad med en annan pulpit.
Tack för ditt svar.
2016-05-22 22:08
Wilhelm Tersmeden
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Wilhelm,
kommer in väääldigt sent i denna tråd. Är nybliven medlem och stolt ägare till en -67 Weekender. Köpte henne av en äldre gentleman på västkusten, som haft henne i 30 år och enligt honom och vad jag kan förstå så är hon helt original så när som på motor- och drevuppdatering i slutet på 80-talet AQ151C/VP290SP. Ang pulpiten så är det just det låga "grabbräcket" ca 1 dm högt som är monterat.
Med vänlig hälsning
Pehr Bohman
Hej Pehr
Grattis till en fin båt. Du får gärna maila mig, jag är nyfiken på varvtal och propeller på din båt.
wilhelm.tersmeden@gmail.com
2016-08-26 18:28
Wilhelm Tersmeden
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej,
Eftersom hon legat på land ett tag så har jag låtit en marinfirma göra en ordentlig genomgång av motorer, drev m.m. Hon kommer i vattnet nästa vecka då skall du få info om varvtal m.m.
Mvh
Pehr
Jag har efter två svåra år med omfattande renovering äntligen fått min Coronet i vattnet för testkörning och prov av "nya motorer".
Jag fann 2 x AQ 151C i en gammal Parad som var till salu och har låtit renovera och "bygga om" dessa för att vara lämpliga till en Coronet 24 Weekender 2016.
Timos motor fick uppdraget efter en hel del funderande men det visade sig vara ett stort misstag. Jag har mer eller mindre fått renovera motorerna två gånger då Timos motor inte höll måttet, jag avråder numera starkt någon att vända sig till det företaget.
Nu är båten i vattnet och med för stora propellrar så varvade hon 4000 rpm max och loggade 35-36 knop som toppfart. Vi ska testa mindre propellrar (19") då varvtalet bör vara 5500-6000 max med mina motorer.
Jag hoppas på en toppfart på +40 knop vid nästa provkörning.
Mvh Wilhelm
2016-09-04 08:48
Wilhelm Tersmeden
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej,
Var ute och premiäråkte i helgen. Propellrarna är enligt marinfirman 19"/15 och dreven har jag kollat upp via Volvos databas så de har utväxling 1:61. Vet däremot inte om mina varvräknare är helt tillförlitliga men vid ca 3500-3800 så loggade jag 25 knop enligt Eniros sjökortsapp.
Ville inte fullgas-testa första gången innan jag har koll på alla bitar.
Med vänlig hälsning
Pehr
Angående den högre pulpiten så verkar det inte riktigt original med den nyare Flybridgens på en äldre Weekender? Min Weekender från 1969 hade en hög pulpit av lite kantigare modell som jag tyvärr inte hittar någon bild på nu, men man kan ana lite på denna bild. Den var sannolikt originalmonterad eftersom jag köpte båten av första ägaren som beställt den ny med all utrustning av Åke Westerlundh två år tidigare...
Hej Lars
Vilken härlig bild du publicerat!
Jag är född 1971 så jag kan med säkerhet säga att jag faktiskt inte vet vad som skedde i Botved Boats A/S lokaler åren 1967-1968 när "min" båt beställdes och byggdes. :-)
Jag upptäckte att man inte modifierat fästen eller tagit upp nya hål vid min pulpit, och det liknar bilden jag finner på 24 flybridge vilket fick mig att föranleda att pulpit var monterat på fabrik.
Min ambition var att skapa en båt i originalutseende, men då olika ägare genom åren har satt sin personliga prägel genom modifieringar så har jag givit upp. Men jag eftersträvar fortsatt att båten skall upplevas väldigt lik utseendet på en original Coronet 24 Weekender från 1967.
Världens vackraste daycruiser enligt mig.
2016-09-11 10:28
Wilhelm Tersmeden
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
@ Per Bohman
Jag har nu bytt till 19" propellrar. Mina AQ151 C är modifierade, bl.a. sittet det dubbla Weber 45 förgasare och elektronisk tändning samt elektriska bränslepumpar m.m. Motorerna lämnar +180 hk i bänk och känns urstarka. Nu är Weber 45 lite hokus pokus då de är tidigare tävlingsförgasare som bl.a. satt i Ferrari Dino.. Dessa kräver optimal tuning för att leverera max, och jag räknar med att vi ska finna mer effekt än så. GPS uppmätt fart är idag 35-39 knop, det var grov sjö - maxvarv skall ligga på ca. 5.500rpm och vid 4000rpm loggar vi 31-32 knop. Max varv igår blev 4.800. Jag vill inte pressa motorerna då blandningen skall justeras. Men jag är nöjd med effekten och känslan. Bränsleförbrukningen? Ja den ger till och med en pilot stresskänsla...
Mvh Wille
2016-09-11 10:40
Wilhelm Tersmeden
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Wille,
eftersom du nu har minst +80 hästar mot vad dessa motorer skall ge original så vore det nog inte orimligt att du åtminstone kan gå upp lite i stigning på propellrarna samt ev även "cuppa" lite för att hamna optimalt i hastighet vid ca 5.500 rpm. En fråga från en gammal motornörd är ju dock om den trimning du gjort siktar mot samma varvtalsregister eller om du smalnat av detta ngt? Brukar ju ofta bli så om man trimmar för effekt och inte för vrid!
Med vänlig hälsning
Pehr
Hej Pehr
Här kommer ett svar på din fråga, lite sent kanske.. =) Trimningen siktar mot att ge lite högre varv, vi har bänkat motorerna och från 2000 rpm så ger de betydligt mer hk och vridmoment hela vägen till fulleffekt. Enligt Timos motor så nåddes +174 hk vid 5.500 varv. Maxeffekt i liknande projekt är över 190hk. Motorerna känns ur-starka men dom behöver justeras ytterligare för att få en perfekt tomgång osv. Jag har sökt med ljus och lykta efter ngn som kan skruva Weber 45 förgasare, men det är inte så enkelt att finna den kunskapen 2017. =)
Trevlig båtsommar!
2017-05-13 08:25
Wilhelm Tersmeden
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Min plan är att så småningom ta ur dessa motorer och spara till ett classic offshore racing projekt.. Då Kanske! jag monterar ett singelmontage. Har inte bestämt mig, och tiden är inte bråttom. =)
2017-05-13 08:26
Wilhelm Tersmeden
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Wilhelm, jag kan inte detaljerna om de motorer du har men för lång och trogen körning ska du inte köra dom för hårt - eller för trimmat. Högre effekt ger större behov av kylning och smörjning och i båtar är trygga hästar bättre än ystra. Som sagt - kan inte utrycka mig specifikt men tänk gärna på det.
Weber 45 satt inte bara i Ferrari, det var en vanlig trimningsförgasare i tex Saab 96 V4 (som för övrigt gick att få upp i hela 185 hk jämfört med 65 hk standard...). De skall inte vara så svåra att handhas med, men gå till vilken motorklubb som helst så hittar du säkert någon som justerat Weber 45:or!
Har en 21 DC med en gammal AQ225, bara trygga hästkrafter och utan krusiduller.
//Johan U
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.