!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Motorbyte i 21 DC - vad får plats?

Står inför ett motorbyte i min båt, och det är med största sannolikhet en V6:a som blir aktuell. Längden är säkert inget problem, men värre är det med höjden. Båten är från 69 och har nog originalhöjd på soffan. Vad har ni som bytt motor på senare år för erfarenheter?

2017-02-06 19:35

Mats Kihlberg
Medlem
21 Daycruiser

Hej

Kolla i bryggsnack.
Motorbyte 21 DC från 2014. Där jag bytte ut V8 motor.
Lycka till.

Ingemar

2017-02-07 21:45

Ingemar Martinsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Tack för tipset - intressant diskussion där, men den handlar inte om min frågeställning, d v s om moderna V6:or brukar få plats utan att höja originalsoffan.

2017-02-07 22:53

Mats Kihlberg
Medlem
21 Daycruiser

Vi har en 21dc från -67.
Där sitter en 5,7 V8 som fick plats under huven som ej var höjd. Motorn har insprutning och är troligen lite lägre än förgasarmotorn. Kan tillägga att det var precis att det gick att stänga motorluckan.
Idag är en ny akterbänk tillverkad och höjd ca 2 cm.

2017-02-08 06:52

Anders Stenborg
Medlem och ordinarie styrelseledamot
21 Daycruiser

Hej Mats,
Se bild från installationen av vår V8-5,7 liter...den kanske kan hjälpa dig att få en bättre känsla för utrymmet.
I vårt fall är båten från -77 och beträffande höjden så funkar motorlucka + 40mm isolering perfekt...har inte mätt men det finns ändå ett visst höjdutrymme kvar, lycka till.

2017-02-08 11:16

Ralph Lindelöf
Medlem
21 Daycruiser
33 Houseboat

Toppen - tack för svar. Tror VPs nya V6or är något högre än V8orna, men kanske att det kan funka ändå.

2017-02-08 14:15

Mats Kihlberg
Medlem
21 Daycruiser

V6 och V8 är lika höga. Ca 660 mm från tassarnas undersida till ovansidan på plastkåpan. Eller 580 mm från vevaxelcentrum till ovansidan på kåpan.

2017-02-11 11:51

Henrik Yberg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Ja, nu får vi se hur det blir, för motorn är beställd. Värsta "höjdboven" är tydligen katalysator-limporna. 596 mm är det från vevaxelcentrum till toppen på dem. Håll tummarna - hade varit skönt att slippa bygga om!

2017-02-13 20:48

Mats Kihlberg
Medlem
21 Daycruiser

V6:a och V8 funkar fint. Nya V6:an vi satte i är lite högre som sagt så vi höjde bänken något. Den gamla V8 satt som smäck i 60-tals bänken.

Bifogad bild visar hur 60-talsbänken ser ut nu.

https://www.coronet.nu/images/uploaded/5315.jpg?d=2017-02-21%2020:49:54

2017-02-21 20:50

Anna Nicklin
Medlem och ordinarie styrelseledamot
Saknar båt i Coronetregistret

Oj oj, tjusig värre!

2017-02-21 21:53

Mats Kihlberg
Medlem
21 Daycruiser

Tack - Jodå motorn fick som du ser plats med 'utväxten' frampå. Hellre det än att förlänga hela bänken som en 70-talare. Vi höjde bänken marginellt för att få en tjockare plywood (ljudisolering och robust). Syns ej om man inte är en mkt tränad entusiast.

V8 (också Mercruiser, snålvarianten 305) vi hade innan 6:an (Merc 4.3 MPI) låg mkt bättre i bänken, djupare och därmed mindre vibration av det skälet så saknar jag 8:an ibland. Men är i övrigt MYCKET nöjd med bytet 2013.
Bättre effekt också (den är ju nyare) förstås. Hade jag orkat blästra botten hade Vesper nog legat över 40 knop (mobilmätt så ingen exakt vetenskap).

2017-02-22 22:15

Anna Nicklin
Medlem och ordinarie styrelseledamot
Saknar båt i Coronetregistret

Jag byter ut en fyrcylindrig, alldeles för klen maskin, som gått på höga varv för att leverera en acceptabel marschfart. Tror vibrationer och ljud går ner markant. Kan vara bra att inte ha en V8 som referens...

2017-02-22 22:48

Mats Kihlberg
Medlem
21 Daycruiser

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies