!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Ny motor i 21dc

Hej!
Jag har haft min 21dc sedan 1994 med samma motor, en Volvo 501A installerad ny 1992. Den går fortfarande bra, startar alltid och är relativt snål. Däremot har den tappat en del toppfart och har säkert inte kvar sina ursprungliga 230 vevaxelhästar. Tankar om motorbyte har dykt upp till och från men aldrig blivit av. Nu verkar emellertid Volvo-Penta sälja ut en av sina till ganska reducerat pris, den heter V8-300-CE-H/DP-S. Trehundra propelleraxelhästar men cirka 50 kilo tyngre än den jag har nu. Jag är frestad, men den kostar ju en slant trots rabatten. Min fråga: har någon här erfarenhet av nämnda motor? Kan den funka eller är den för tung eller för stark för en 21a? Jag vill inte ha en racer, men skulle inte ha något emot att höja marschfarten från 26 till 32 knop exempelvis. Vill gärna ha synpunkter, tack på förhand!

2017-05-06 23:37

Paul Waltman
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Det går säkert kanon med den motorn, men båtarna har aldrig gjort några 30 + knop i marschfart från början.

2017-05-07 02:10

Mats Kihlberg
Medlem
21 Daycruiser

Hej Paul,
Jag hade precis samma tankar som du men är helt fantastiskt nöjd med vårt val av V8-300hp... att den vägde ca 50 kg mer än det mindre alternativet med en 5-liters V8 och betydligt mer än den VP 130hp som satt på plats när jag köpte båten märks inte av alls, finns ingen känsla av att motorn är "för tung" behövde faktiskt inte ens höja vattenlinjen som jag hade räknat med :-)

2017-05-07 11:27

Ralph Lindelöf
Medlem
21 Daycruiser
33 Houseboat

Det låter ju bra, Ralph! Var det några problem att få in den under huven så att säga? Och vad fick ni för prestanda och förbrukning?

2017-05-07 11:31

Paul Waltman
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej igen Paul,
Hade inga problem med höjden på vår 77:a ( gissar att det är samma motorrum som du har )....har isolering på 40 mm på motorluckan och det finns ändå ett visst "luftutymme" kvar.
Vi har ett SX drev monterat med enkelpropeller 4-blad alu 14,5 x 17 tum och toppfarten med denna propeller är 41 knop och snittförbrukningen har varit ca 1,3 liter/distans. Det finns mycket kraft i motorn och den går fantastiskt bra i hela fartregistret, även mkt behaglig att "smyga långsamt fram" med om man så vill.
Lycka till !

2017-05-07 12:17

Ralph Lindelöf
Medlem
21 Daycruiser
33 Houseboat

Tack Ralph!

2017-05-07 12:26

Paul Waltman
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej!

På min 21 Sunrunner har jag fått en likadan motor monterad med en adapterplatta i akterspegeln. Det gamla motorrummet blev då för lågt och jag har fått ett nytt byggt. Det gjorde nu inte så mycket eftersom det gamla var mycket nedgånget. Min motor hade gått 23 timmar som demomotor på ett varv i Stockholm och har ett DPS-drev med FH6-propellrar. Sjösättning till sommaren hägrar. Toppfarten kommer nog att hämna någonstans runt 45 knop men det är inte det som är intressant. Fördelen med den starka motorn är snarare att man kan stuva båten med 5-6 vuxna och last för en härlig dag på havet och kunna ha en behaglig marschfart utan att köra med höga motorvarv och tillhörande buller. Innan jag bestämde mig roade jag mig med att göra ett diagram över motorstyrka och angiven maxfart samt marschfart. Siffrorna är tagna ur Coronetregistret och tyvärr är det inte så många som anger marschfart. Kanske kan det hjälpa dig i ditt beslut. Lycka till!

2017-05-07 16:44

Jan Cappelen-Smith
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Marschfarten också.

2017-05-07 16:45

Jan Cappelen-Smith
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Tack för det, Jan! Önskar dig en skön båtsäsong!

2017-05-07 17:05

Paul Waltman
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies