!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

volvo penta ad41 äter impellrar

Jag har en 32 OF med dubbla volvo penta ad41p-a

vid första turen i år gick sb motorn varmare än bb motorn.
Jag kände på sb sjövattenpump och den var varm så jag stängde av motorn och linkade hem på bb motorn.
sb motorn blev inte så varm att den kokade.

Jag bytte impeller på sb motorn(den gamla var rejält trasig) och har kört ca 20 timmar med varierande belastning, det har fungerat bra.
Några gånger har jag "gläntat" på locket till sjövattenfiltret på sb motorn och det har kommit massor med vatten.
sb har legat lite högre i temperatur än bb (ca 15-20 grader) men fortfarande inom normal driftstemperatur.
Men i slutet av förra veckan när vi körde hem så kokade sb motorn, efter att ha linkat hem på bb motorn så har jag bytt (den återigen trasiga) impellern.
(Jag fick fylla på lite kylarvätska också efter att sb motor kokat)
När jag efter impellerbytet startade sb motorn och gläntar på sjövattenfiltret så kommer det vatten. När jag därefter kännde på sjövattenpumpen så var den varm.
Så jag stängde av igen - när bb motorn går så är dess sjövattenpump kall.

Jag testade även att loss på dräneringsskruven till intercoolern för att se om den var igensatt och det forsade ut vatten.

Någon som har någon ide ?
Det jag inte begriper är hur sjövattenpumpen kan bli varm fast det kommer vatten ur sjövattenfiltret när jag gläntar på det.
Kan det vara så att sjövattenpumpen inte pumpar tillräckligt mycket för att kyla sig själv?
Eller kan det vara något fel på själva sjövattenpumpen ?

Eller är det stopp senare i systemet ?, (vattnet går från drev - servokylning - sjövattenpump - sjövattenfilter - oljekylare - intecooler - värmeväxlare - avgasrör)
Jag antar att det mest sannolika är att det slunkit med en bit av den tidigare trasiga impellern och satt sig på tvären i oljekylaren.

Kan man öppna oljekylaren när båten ligger i sjön - eller forsar det in vatten bakvägen då ?








2017-06-25 18:38

Gösta Forsum
Medlem
32 Oceanfarer

Jag funderar på att starta maskinerna med locket till sjövattenfiltret avskruvat och jämföra hur högt de sprutar. Frågan är hur blött det blir.

2017-06-25 20:57

Gösta Forsum
Medlem
32 Oceanfarer

Hej. Är det på den maskinen som oljekylen till styrservot sitter är det garanterat tätt i den. Den sitter ju innan sjövattenfiltret, iaf på min. Brukar backspola varje säsong vid torrsättningen. Oljekylen är av typen rör med ca 4mm hål som snäckor mm fastnar i.

2017-06-26 11:26

Per Svensson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Tack för tipset.
Det är på maskinen med styrservot och det sitter innan sjövattenpumpen.

Jag hittade mer impellerdelar i sjövattenfiltret, i tron att även den nya impellern gått sönder tog jag ut den igen men den visade sig vara oskadd. Om jag startar motorn och lyfter lite på locket till sjövattenfiltret så börja pumpen så småningom att pumpa.

Jag har gjort så några gånger och varje gång ligger det lite färre impellerbitar i sjövattenfiltret. Jag tänker hålla ett extra öga på motortemperaturen för sb motorn, men just nu betraktar jag den som ok:-)

2017-06-26 12:50

Gösta Forsum
Medlem
32 Oceanfarer

Vid sjösättningen kommer det vita avgaser från ena motorn
känner på limpan och den är varm. Den andra limpan är kall. Öppnar locket till sjövattenpumpen och det står en stråle rätt upp. Öppnar dräneringen på oljekylet och det bara sipprar ut glykol vatten som kommer ifrån konserveringen. Med andra ord är det stopp i värmeväxlaren. Bytte även impeller utan resultat. Marinteknik i Björlanda lämnar värmeväxlarna till en kylarfirma för kemisk rengörning. Tar också oljekylet på samma gång. Allt ggr 2 !!!

2017-06-26 15:17

Magnus Rygaard
Medlem och adjungerad styrelseledamot
Saknar båt i Coronetregistret

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies