!
Jag har en 24 Weekender och måste byta mitt fördäck pga röta. Jag undrar nu om det finns mallar till mönstret på däcket, eftersom jag vill återskapa detta.
Hälsningar Peder (1381)
2002-05-22 13:06
Peder Bruske
Det finns flera som har sågat upp fördäcket och bytt balsaträt och sedan monterat tillbaka originaldäcket. Jobben har gjorts ute vi Svinninge utanför Stockholm.
Andra medlermmar har krupit under fördäcket och bytt balsat unerifrån på kortdistans så att säga. Resultatet har i alla fall blivit bra oavsett metod. Att lyfta däcket likt ett semlelock kan dock kräva en ommålning av däcket efteråt. Det kanske behövs ändå.................
2002-05-22 17:53
Bengt Wåhlin
JAG HÅLLER PÅ ATT RENOVERA EN 27:A II -69.
DET FANNS DIVERSE SKADOR PÅ SKROV OCH DÄCK JAG HAR GJORT SOM FÖLJER, ATT MITT HALKSKYDD FÅTT SINA TÖRNAR HÄR OCH DÄR
EFTERSOM JAG OCKSÅ ÄR EN VÄN AV ORGINALUTSEENDE SÅ GAV JAG MIG FN PÅ ATT ÅTERSKAPA MÖNSTRET JAG HAR GJORT EN PROVBIT FÖRST DÄR JAG GJORDE EN GIPSAVGJUTNIG AV MÖNSTRET OCH HELT ENKELT TRYCKTE DIT DET I DEN NYA POLYESTERN DET SÅG RIKTIGT BRA UT OCH NÄR MAN SEDAN LACKAR PÅ DEN LAGADE YTAN SÅ SER DET BRA UT JAG HAR INTE GJORT DET PÅ BÅTEN ÄNNU DÅ JAG INTE ÄR KLAR MED ALLA LAGNINGAR ÄNNU MEN JAG KOMMER TILLBAKA MED MITT RESULTAT SENARE ÄVEN MED ANDRA LÖSNINGAR SOM JAG HAFT FÖR MIG
2002-05-28 14:59
Peter Björling
Någon som vågat sig på den lite mera tveksamma (?) lösningen att borra upp ett ca 5 cm hål underifrån, avlägsna det ruttna balsa-trät (har en yta på ca 30 cm i diameter i fördäcket som sviktar vid belastning) med ett vinkelverktyg och sedan spruta in fogskum med dräneringshål borrat på strategiska platser?
Kan detta vara en temporär lösning att genomföra till dess man får tid att åtgärda problemet "på riktigt"? Så att inte skadan förvärras under tiden dvs...
2002-10-29 16:11
Zackarias
Detta verkar vara en gammal diskution, men efter som jag just nu håller på med att ta bort våt och rutten balsa från fördäcket på min Coronet 27:a. Jag kommer att dokumentera arbetet med foto som sedan kan läggas upp här på sidan om det finns intresse av det. Även akterspegeln har fått sig en rejäl omgång då även den har dragit in vatten i trät. Ett tipps till er här ute i västsverie är att kontakta Jara plast i göteborg för Divinycell i olika tätheter och deras kunnande. De har även plast till mycket bra pris ex 20 kg plast för 640 kr den har en mycket bra egenskap nämligen att man inte behöver slipa mellan plastningarna om man har mindre än 7 dagar mellan vilket sparar tid och och arbetsmiljön blir ju bättre. Nils Malmgren i Kungälv/Ytterby har Epoxi om man vill jobba med det dock kostar ju det en slant. Jag kommer att använda båda sorterna.
2004-08-31 20:53
Mikael Bengtsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Divinycell kräver väl epoxy ? Med vanlig polyester plast smälter den bort.
2004-09-01 06:08
Petteri Behm
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Nej faktum är att om man köper rutskuren Divinycell så på ovanlagret ligger det en matta av glasfiber-polyester. Jara plast säljer sina produkter till de flesta båtvarven här på västkusten.
2004-09-01 08:40
Mikael Bengtsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Peter, hur gick det med din halkmönster-renovering? Funderar på att göra något liknande.
2010-05-16 16:10
Magnus
Jag håller på och byter balsan akter skarndäck babord. Gör det underifrån gm att skära bort 20x180 cm inkl tankhålet. 12 mm divinycell+glasfiber och epoxy. Söligt men stabilt. Lade en plan skiva med tyngd på översidan och pressade divinycellen underifrån för att däcket skall bli slätt. Gjorde på liknande sätt med kabintaket (15 mm divinyl) men gjorde då mallar som jag använde för att dels göra "limträbalkar" dels få rätt form på taket. Resultatet blev mycket bra.
2010-05-20 22:27
Kenneth Nilsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.