!
I framkant på min motor (AQAD40) finns maskinskor som vilar på en ”hylla av plåt”. Arrangemanget ser klent ut och jag undrar om detta är normalt? Vet ej om plåten varit bockad i 90grader från början och gett vika.
Knappast original. I arkivet finns en ritning på "motorophæng" til bl.a. 22 sport, dokumentnummer 711-010-360.jpg.
Ser på tok för klena ut för att hålla främre tassarna på en 40 maskin.
Jag skulle säga att du har två alternativ för att gör det bra, ej rangordnade på något sätt.
1. Svetsa en hel balk som går från sida till sida, den kommer behöva se ut lite som ett U. See bilder för 21dc, där hittar du flera bilder på motorbrunn där detta syns dom flesta med en v8a men även en helt utan motor.
2. Plasta in längsgående "bottenstockar", en på var sida i rätt höjd. Så var det gjort på min 22 sport, dock även här för v8 och dess tassar men stocken struntar nog i drivmedel ;)
Jag hade nog personligen gjort alternativ 2 då det känns starkast och även lättast att göra själv om man inte är duktig på plåtarbeten, vilket jag inte är.
2019-03-03 21:56
Jonas Carlgren
Kolla även bilder för 22 sport där hittar du en mycket fin bild av Tomas Melander där det plastats två nya motorfästen ihop med motorbyte. Så skall det se ut i min mening.
Jag själv hade nog gjort dem lite längre för att fördela eventuella sidokrafter bättre då dom är relativt höga. Dubbla längden i förhållande till dess höjd..
2019-03-03 22:09
Jonas Carlgren
Tack Jan och Jonas.
Det lutar åt att jag plastar in längsgående balkar.
Det kan ju vara så att den haft en annan maskin från början och plåtstöden är ett eget påhitt.
Jag har inte lyckats hitta uppgifter om min båt i arkivet.
Båten är tillverkad -77 och motorn -78
Högst sannolikt att din motor är utbytt senare eller en specialbeställning. Dock ser ju installationen inte ut att vara från Coronet varvet, speciellt med utsågningen för oljefiltret som finns i din båt.
Enligt uppgift kunde 22 sport endast beställas med bensinmotor. Antingen en v8, en 6a eller dubbla 4or. Jag har själv sett flera orginal med både 4or och 8a men aldrig bensin 6a
2019-03-04 06:14
Jonas Carlgren
Ursågningen och plåtstöden är riktigt oproffsigt och visst verkar det skumt Jonas. De längsgående balkarna gör att det ser betydligt smalare ut än vad jag kunnat se på bilder av andra 22:or.
Distansmaterialet i akterspegeln är nu urkrafsat. Det påminde mest om en blöt myrstack. Någon tidigare ägare har tyckt in sikaflex. Hålen under drevhålet syntes när färgen slipats bort.
Motorns främre tassar vilade på klena plåtar som gett vika för tyngden och orsakat brytkraft på akterspegeln och en tunn spricka i botten. Har alltid undrat varför hon tagit in vatten - mysteriet löst ✅
1977 när min båt byggdes lanserade Volvo Penta AQAD40-motorn (”Staketmotorn” ) som en stor nyhet och jag har tänkt att min båt kanske användes för att visa upp motorn på någon båtmässa eller så. Men på motorblocket finns uppgift om att den är byggd -78 så resonemanget haltar..!
Nu är motorn helrenoverad och i skick som ny för att funka i 40år till.
Jag tycker också dina längsgående skott ser ut att sitta tätare ihop än andra 22 sport jag sett, och då även högre utan att dess högsta punkt inte är högre än de som sitter isär.
Vill minnas att mina längsgående skott satt på samma bredd som de framför avdelningen till motorbrunn och var ca 10-12cm höga från dess infästning.
Tråkigt att höra att du fått skador på skrovet. Hoppas det inte är allvarligare än att det är möjligt att åtgärda.
2019-03-04 23:01
Jonas Carlgren
On jag minns rätt var avståndet mellan längsgående skott och skrovsida ca ett normalstort startbatteri längsta sida, fick plats med en "normal" batterilåda men inte mycket mer.
2019-03-04 23:04
Jonas Carlgren
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.