!
Hej!
Hittade 7 batterier i båten på diverse ställen, det vid bogpropellern får kanske sitta kvar men övriga skulle jag vilja ha en bra placering för.
Hur har ni organiserat dem?
Kan tänka mig att flytta ut tankarna till bordläggningen som några beskrivit här på bryggsnack. Finn har skrivit/svarat här att bla 32 sedan och de båtar som varvet byggde för kommersiellt bruk hade tankarna på sidorna.
Då bildas en fin plats mellan tankarna för diverse batterier och utr.
En annan tanke är att ha en batteribank i sittgruppsstuven mot toalettväggen och låta respektive motor ha sitt startbatteri på orginal positionen.
Vore isf även trevligt om det var lithiumbatterier i banken så att vikten reduceras. Men den kostnaden blir troligen inte i år.
Stuven kanske man vill ha till annat egentligen.
Batterier i motorutrymmet känns bättre än nära tankarna men eftersom de trivs bäst under 20 plusgrader så vill man ju inte att de är nära motorerna egentligen.
Ser fram emot tankar och ideer!
Jag har 5 100 ah batterier på babord sida bredvid motorerna.
Visserligen gillar inte batterier värme - men om man bara kör 100 timmar per år så spelar det nog mindre roll. Mina batterier är agm från 2014 och fungerar fortfarande fint. 3 st förbrukarbank och 1 startbatteri per motor. har även en solcell som underhållsladdar.
Jag har 5 100 ah batterier på babord sida bredvid motorerna.
Visserligen gillar inte batterier värme - men om man bara kör 100 timmar per år så spelar det nog mindre roll. Mina batterier är agm från 2014 och fungerar fortfarande fint. 3 st förbrukarbank och 1 startbatteri per motor. har även en solcell som underhållsladdar.
Så 5 x 27kg batterier ganska långt bak och dubbla dieslar i din båt.
Jag behöver alltså inte vara orolig för vikt långt bak verkar det som.
(Har dubbla bensin 5.7)
Har du ngt som kompenserar vikten av din batteribank på sb-sida?
Eller kanske inte märks av?
Det sitter en vv bredare på av sidan om maskinerna
Sb sidan menade jag. Ingen slagsida.
Hej, se bifogad bild håller på att renovera mina motorer därav röran men du ser batterilådorna på BB sida. Min OF32 är årsmodell 86 och tankarna och batteriplaseringen är orginal.
/Ingvar
Intressant info ni delar med er av!
Ingvar: hur långt fram sträcker sig tankarna? Hur mkt rymmer dom?
Mina bränsle tankar börjar ca 15 cm från akterspegeln och slutar ca 20 cm innan skottet där dörren sitter. Varje tank är på 320 liter.
Tack, ser ut som om jag kan montera mina tankar likadant trots V-motorer.
Är dina orginal?
Hej, nej det satt två V8 270 hp, volvo penta tidigare, men jag har samma drev (290 dp)
Tack för svar, är tankarna original och på original position?
Ja dom är orginal och orginal position,
Tack Ingvar, ska se om jag kan flytta ut mina tankar mot skrovsidorna så att jag får fritt framför maskinerna.
Har köpt gröna batterilådor som är stadigare än de plastbaljor man normalt hittar.
Fanns på Kvibergs i Gbg. 285:-
Interna kablaget tas bort och hålen som blir efter anslutningarna får bli ventilation.
På min Deepsea satt det tankar efter sidorna längst bak. Då satt det dubbla 5,7:or, omöjligt att komma åt motorerna. Ingen bra lösning. När jag stoppade i två st 41:or flyttade jag fram tankarna ca 80cm så jag fick utrymme bredvid motorerna.
På min OF byggde jag nya tankar som satt i mitten framför motorerna. Där var dom special gjorda så att dom gick ner mot skrovet mellan skotten. Original står tankarna ovanpå skotten med massa dö utrymme under. Då fick jag mycket utrymme på sidorna av tankarna och även framför tankarna men ändå samma volym. Monterade då batterierna framför tankarna. Man ska eftersträva att ha mest vikt så långt ner i båten som möjligt och även centrerat. Det är därför alltid barlasten ligger längst ner i kölen på båtar och fartyg.
Låter ju vettigt att få ner tyngdpunkten och få mer plats över samtidigt.
Finns det ritningar hos dig eller ngt företag över dessa tankar? Finns det ngn bild att tillgå?
Det som lockar med tankar utmed skrovsidorna är som nämnt utrymmet man får framför motorerna och skottet där dörren sitter.
Tänker även att vikt placerat långt isär ger en trögare pendlingseffekt? (inte för att det är ngt problem)
Sen att varvet placerade ut tankarna utmed sidorna på deras yrkesbåtar har jag också funderat på varför.
Förbättring eller förenkling osv.