!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

DC21 hastighet--motor

Jag undrar vilken fart era dc21or med div olika motorer presterar? ex v8 200-225-260- 271-290-309-hp osv.Jag ska byta motor i vinter så det skulle va kul att se vad man kan förvänta sig med lite olika alternativ.Min har tidigare haft en 145-151 kombination=ca 28,5 knop enl.Gps med 15x17 prop
Många svar vore kul.
MVH Per Åkerström

2004-09-30 12:58

Per Åkerström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Det finns ett par artiklar om motorbyen på 21:or under "Så gjorde jag". Jag kan också maila en artilel om motorbyte (med fartdata för två olika motorer) från en båttidning.
/Christer

2004-09-30 18:07

Christer Cederqvist
Medlem
21 Daycruiser

Ju större motor destu fortare går det, hur fort vill du åka ? Gammal V( på 260 hk ger 38-41 knop, beroende på drev etc. Nyare motorer brukar ge bättre fart med effekt.Extremaste motorn jag känner till i en 21 dc är en Yanmar 315 hk diesel, det går fort !

2004-09-30 19:09

Petteri
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

modern 260hk med duoprop =46kn. expert sager att ideal drevpositionering skulle ge ett par knop till. vad storre motor, desto samre ligger baten. en sager V6:an ar ideal, en annan V8:an. de flesta sager att diesel ar for tungt. undrar hur 21DC:n ligger med en 315hk yanmar?

2004-10-01 08:56

1483

Den extremaste jag hört är en dc 21:a i danmark med 390 hk med toppfart runt 65 knop! Själv har jag god erfarenhet från Mercruiser 5.0 L EFI 240 hk (2001) Mirage 17 tum (stålpropp) Marschfart 27-32 knop och toppfart dryga 40 knop.

2004-10-01 10:24

Johan Nurk
Medlem
Patrol boats

Den ligger rätt djupt med Yanmarn, men vikt ger stadga i gången ! Bättre ämne för diskussionen kunde vara hur båten beter sig i dessa farter (på över 40 knop) själv tycker jag att den inte riktigt är gjord för högre farter. 65 knop låter dock som en "legend". Sådana farter kräver enligt min uppfattning redan specialgrejor.

2004-10-01 12:49

Petteri Behm
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Kul med alla svar,skulle tro att jag siktar på mellan 225-300 hp =skulle jag tro 37-45 knop eller? Järna mer tips .

2004-10-01 21:14

Per Åkerström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Jeg har en åttitalls VP 225/190SP i min 21 DC. Det er sannsynligvis litt under 200 hk på propellen, og båten går cirka 36-37 knop. Forøvrig er motoren en harmonisk kombinasjon med båten; god akselerasjon og lavt bensinforbruk. Etter min mening er det nokså uinteressant hvor fort en 21DC går på toppfart. Det som er viktig er å kunne komme raskt i plan, og ha en behagelig cruisehastighet mellom 25 og 30 knop - uten å betale for mye for bensinen. Min cruiser på 24-25 knop, og da går det rundt en liter per nautisk mil.

2004-10-01 22:24

Lars Myren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Jag har en VP570 (270hk) med 290DP och den gör då 43 - 44 knop gpsfart och comfortabel marchfart är 28 knop med 1 liter per distans eller 30-32 knop med en förbrukning på 1,2-1,3 per distans. Hade tidigare 2 fyror i och motorns vikt har stor betydelse på hur båten går i sjön. Med en V8 ligger den betydligt lättare i vattnet än med dubbla motorer vilket ger en skönare gång och mjukare planingströskel. De två alternativ jag valde mellan var en V6 (200-225hk) eller V8 (270hk). Jag är mycket nöjd med V8:an.

2004-10-02 18:52

Anders Lindgren 1150

Jag har en Mercruiser V6:a, och marschar behagligt på 26-27 knop och toppar drygt 40 (40,7 GPSmätt med rätt trimning)

2004-10-02 22:08

Hans Mikael Holmström

Jag har precis som Johan Nurk en Mercruiser 5.0 EFI men med en 19" vengeance stålpropeller. Jag har mätt upp den till 43knop på topp och tror att den ligger på marschfart 27 knop vid 3000 varv.

Hade tidigare en B30 på 170hk. Jag är mycket nöjd med bytet från en gammal sexa till en modern V8a.

Johan! Hur mycket varvar din motor på topp och vid marschfart 27 knop? Mitt toppvarv är ca 4400

2004-10-03 17:51

Tobias Carlsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Har en 21 DC med twin aq130/270. Båden går 38,9 Knop på gps. Jeg synes at båden styrer rigtig godt. Det sjoveste er helt klart accelerationen som føles god. Jeg synes ikke at båden virker tung, jeg tror heller ikke at motorerne vejer mere end med en stor V8, men det er helt klart mere økonomisk med en motor. Jeg tror du skal en V8 når du kun har en motor i, det bliver nemlig først rigtig sjovt når man kan mærke at byden skydes ud af vandet!! en aq145 er i hvertfald for langsom!

2004-10-03 22:20

Kirsten Bundgaard
Medlem
21 Playmate
21 Playmate
33 Houseboat

Hej Tobias Carlsson Jag sålde min pärla i våras men om jag inte kommer ihåg helt fel så varvade jag något mer med den mindre propellern, dock hade jag runt 3000 varv vid 27 knop, precis som du. Toppfarten blir i sin tur något lägre runt 40 knop. Jag tycker att den motorn var helt perfekt till båten.

2004-10-04 10:46

Johan Nurk
Medlem
Patrol boats

Litet bidrag till statistiken:
Har haft en 7,4l V8a, Mercruiser 330 (vevaxelhk) med TRS-drev i min 21DC - Båten gjorde 46,0 knop (GPS) och drog 1,6l/mil vid marschfart 26knop. Svårt att plana under 24 knop pga tyngden i motor och drev . Plockade ur hela härligheten i våras och vägde allt. Summa 605kg! Båten låg mycket lågt i aktern - endast 5cm till skvättlisten närmast akterspegeln. Detta borde vara mycket nära maxvikten för en motor & drevinstallation i en 21DC.

2004-12-26 21:03

Christofer Edström
Medlem
21 Daycruiser
21 Daycruiser

Hej Motorköpet är klart nu.Det blev en 5,9 275hp chrysler+280DP motorn är av den modernare modellen med Rullkam+swirl toppar,ger bättre förbr+bättre ekonomi.Om jag hinner i vinter blir det ett kambyte(compcam xe262)som är hyggligt mild men med modernare profil ger en bra botten+starkt mellanreg ger 330hp vid 4600rpm i bromsbänk+mer vrid genom hela registret.390 ft/lbs vid 3600rpm och även 361 ft/lbs vid 2600 rpm och 356 ft/lbs vid 2000 rpm .Det är ganska billiga hästkrafter och förhoppningsvis ganska just ekonomi och även en lugn tomgång.Till en småblockares vikt. (propp blir B7) mvh Per

2004-12-27 21:32

Per Åkerström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej alla DC 21 fans. Jag har ev V6:a på 205 hp med 290 DP. Maxar 35 knop, marchar ca 26-27. Motorn vägen tydligen ca 80 kg mindre än en 305 V8. Mycket stabil och härlig gång med DP drevet som jag verkligen kan rekommendera. Jag är supernöjd med detta. Hur ofta behöver man susa fram i mer än 35 knop? och båten är självklart inte gjort för en motor som väger 600 kg. Mats

2005-01-02 12:52

Mats Bronten
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej alla DC 21 fans. Jag har ev V6:a på 205 hp med 290 DP. Maxar 35 knop, marchar ca 26-27. Motorn vägen tydligen ca 80 kg mindre än en 305 V8. Mycket stabil och härlig gång med DP drevet som jag verkligen kan rekommendera. Jag är supernöjd med detta. Hur ofta behöver man susa fram i mer än 35 knop? och båten är självklart inte gjort för en motor som väger 600 kg. Mats

2005-01-02 12:52

Mats Bronten
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Mats, Jag har samma installation som du, en V6:a med 205 hp (VP 4.3GL) samt 290 DP, men jag maxar 40 knop (GPS)!

Jag har B7-propellrar, vad har du för propellrar?

http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/30A3EF26-EA13-4B72-99CD-5BE05FD6BCD3/0/43GL_PD_DP_my96_1996_en.pdf

2005-01-03 09:38

Zackarias
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Vilken utv.har ni på dp dreven+vilken propp+vilket maxvarv ? många frågor kanske,men väldigt intressant +vilket crusinfart och därtill varvtal....Mvh Per (1481)

Nu har det vänt,de är bara att räkna ner nu.....

2005-01-03 11:13

Per Åkerström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Ja du Zacke, dags att byta ut din GPS kanske........

;-)

2005-01-07 13:29

Tommy Dimitrakis
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Ja du Zacke, dags att byta ut din GPS kanske........

;-)

2005-01-07 13:30

Tommy Dimitrakis
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

hej jeg går og sysler med en dc 21 som jeg laver om til en styrepult efter den har været stjålet jeg regner med at en 5,7 gxi 320 hk kan give en topfart på omkring 60 knob jeg ved så ikke endnu om der skal duoprop på på grund af den tunge motor eller om det gir mere fart med alm prop

2005-01-07 19:16

Hans Ostenfeldt
Medlem
21 Playmate

Tommy,

Du sålde väl din 24 Weekender eftersom du aldrig kom ikapp mig, trots V8 och allt, var det inte så? :-)

2005-01-07 22:47

Zackarias

Ha,HA,Ha De e bra grabbar,Torrkörning när den är som bäst

2005-01-08 20:07

Per Åkerström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Funderar på att köpa en -85:a 22 DC med AQ200D/290 från -85. 240 timmars gångtid i Östersjön. Priset är 225 tusen. Kan man få någon expertkommentar till det. Är motorn slut? Är priset högt?

2005-01-16 14:58

Dan Wdengård

hej dan hvis du er intresseret så står der en 24 dc i england fra 90 en af de første barfred lavede der er en 5,0 volvo i med 290 duoprop til omkring 13-14 tusinde pund jeg har været ovre og se den og jeg tror at den kan købes billigere

2005-01-16 19:26

Hans Ostenfeldt
Medlem
21 Playmate

Hei Dan,

Som jeg har skrevet i en annen tråd har jeg en 24 Midi med samme motor men med vanlig 290-drev, og min installasjon har ca. 1300 timer. Den gjør fortsatt 25/34 knop.
Om motoren har mer å gi eller ikke er jo også avhengig av vedlikeholdet, men hvis den ser bra ut, høres bra ut og går bra, så burde den også være bra. Kan selvfølgelig være en idé å få en mekaniker til å se på den før du kjøper.

Lykke til!

2005-01-16 21:34

John Aspholm
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Själv har jag valt en utombordare Johnson venom 200hk.
båten går helt underbart i sjön. Toppfarten ligger runt 44 knop. Slet ut 2 gamla volvo penta och byggde om aktern.
Coronet hade faktiskt planer på ett utombords alternativ.
Om man ser till vikt(motorn väger ca 205 kg)/ prestanda är
detta alternativ helt oslagbart.

2005-02-19 22:50

Mikael perneryd

Hej!

Köpte min DC21a i våren -04, har planer på att eventuellt byta motor nu under våren. Nu sitter där en V6 205 / 290 SP från -89. Vad jag förstår så passar nya 4.3 GXi 225 utan att man behöver bygga om hela aktersoffan, men om man vill ha V8an 5.0 så måste man både höja och förlänga soffan. Någon som kan dela med sig av liknande erfarenhet?

Hälsningar Stefan

2005-02-20 11:53

Stefan Tengmo
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Jag byggde en något längre soffa (10cm) för 2 år sen när jag monterade en 145-151 motor.Nu blir det ett nytt bygge med den nya v8´n,både högre och något längre.Har just upptäckt att chrysler v8an är ca 6cm längre än cheva v8an.Hursomhälst så bygger jag "sofforna" i orginal utsende.Jag har behållit dom gamla sidorna på soffan (som är fastplastade)och bara byggt nya utanpå dom,och höjt det gamla fästet för gångjärnen till sitsen.Och naturligtvis ny motorlucka(sits)+framkanten på soffan.ÄR DET FÖRESTEN NÅGON SOM VET VAR MAN KÖPER BILLIG OCH BRA MOTOR RUMSISOLERING ?de blir ju ganska mycket till slut.
mvh Per

2005-02-21 18:23

Per Åkerström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Per. Du kan købe samme lyd/motorrumsisolering i Biltema som i bådshoppene men til 30-40% lavere pris. De har forskellige dimensioner i 2 typer materiale.Noget er med selvklæbende overflade når en film fjernes og andet skal limes. De er med praktisk folie på den udvendige side og er varmebestandige til 120 grader Celcius. Den ene type angives at dæmpe op til 40 decibel og koster mest men er ca. 40-45% billigere end i mange bådmagasiner. Begge typer opfylder alle lovkrav i fritidsbådsdirektivet og er godkendt efter ISO 3795. Til slut et godt råd- spar ikke på tykkelsen af materialet, der er ikke så stor prisforskel. MVH. Finn 1786.

2005-02-21 21:14

Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret


har lige skiftet min gamle mercruiser v8 ud med en ny mercuiser v6 mpi 220 hp ferskvandkølet samt alpha one drev
og high five 21" propel - sejler fantastisk. er ikke så tung som den gamle motor og væsentligt hurtigere. vil tro omkring 42/43 knob.

2005-05-13 10:49

Jesper Gry
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Jeg har en 21 DC - Med Volvo Penta AQ205A V6, 205HK VP290 SP drev. Spørgsmålet er: Hvilken propel skal jeg sætte på for at få mest muligt fart - accelerarionen er ikke nødvendig. Hvilken størrelse og hvilken stigning??

Mvh
Kenneth

2005-07-04 14:19

Kenneth Harritsø

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies