!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Tömma tanken.

Hej.
Som nybliven ägare till en Midi-77 har jag en fråga.
Inför vintern visar det sig att jag har närmare 200 liter kvar i tanken, 95 oktan med blytillsättning.
Hur gör jag?
Kan jag låta bensinen vara kvar, alternativt fylla upp den eller måste jag tömma ut den?
Tanken är original, aluminium tror jag.
Tacksam för svar.
/Dag

2004-11-09 19:55

Dag Lindberg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej,

Jag tankar alltid fullt inför upptagningen för att undvika kondens i tanken. Har du ej full tank så har du mycket luft som kan fälla kondens under vintern med vatten i tanken som följd.

De gamla galvaniserade orginal tankarna rostar gärna då vattnet ligger på botten.

mvh

Johan

2004-11-09 22:00

Johan Frisk
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Inget tycker jag. En del säger att man ska försöka ha tanken så tom som möjligt inför vintern och andra att man ska ha den så full som möjligt.
Jag har inför varje höst försökt att köra slut på så mycket bensin som möjligt inför vintern (sällan lyckats...).
Om du tömmer tanken till t ex ett oljefat, och det står på samma ställe som båten, har du ändå samma problem med eventuell kondens, eftersom det då utsetts för samma temperaturskillnader.
Att helt undvika vatten i tanken tror jag inte går. Ett ordentligt bränslefilter med vattenavskiljare får duga.
Däremot tycker jag att du ska fundera på att byta tanken till en rostfri. Konditionen på originaltankarna är varierande. En del är riktigt dåliga.
Jag ska byta min i vinter. Jag har precis tagit ut den ur båten och den såg faktiskt rätt ok ut. Men - jag kommer ändå att njuta mer av båtlivet när jag vet att tanken är ok.
Om du ska tömma tanken är det viktigt att du använder en helt gnistfri pump.
/anders

2004-11-09 22:11

Anders Deros
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Osäker med pump? Använd hävert !!!

2004-11-10 09:48

Nieminen

Hej.
Tack för tipsen.
Jag behåller nog soppan i och kollar upp bränslepumpen.
Kan tanken vara gjord av aluminium?
Tidigare ägare lät besiktiga båten och på protokollet står det AL på tankmaterial vilket han tolkade som aluminium.
/

2004-11-12 22:04

dag lindberg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Dersom det er den originale tanken som sitter i båten din, er den 99% sikkert galvanisert jern. Alternativt har den blitt spesialbestilt med alu-tank, men det høres lite sannsynlig ut.
Tredve år gamle galvaniserte tanker er en sikkerhetsrisiko - spesielt med bensin - og bør byttes ut. Jeg byttet til syrefast stål og nye slanger i fjor, og sover mye bedre om natten.
I tillegg til at tanken blir angrepet og svekket over tid, danner det seg også betydelige mengder slam (sand og bensinavleiringer) på bunnen etter så mange år. 5-6.000 for en ny tank er en god investering for en eldre Coronet.

Når det gjelder tom/full tank om vinteren er synspunktene omtrent 50/50. Argumentet for full tank er at det ikke kondenserer. Argumentet for tom tank er at det tross alt er små vannmengder som kondenseres, og at dette enkelt stoppes i en god vannavskiller. I tillegg danner det seg avleiringer fra bensinen i løpet av vinteren. Personlig går jeg for "så lite bensin som mulig"-varianten, og tilsetter en skvett kondensfjerner. Men jeg tror ikke den ene varianten er mye riktigere enn den andre..
Lars

2004-11-14 12:58

Lars Myren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies