!
Hvad skal man vælge ?
Hvad er fordele/ulemper ved disse 2 typer drev ?
Jeg sejler meget på lavt vand, da vi ikke har så meget vand i indsejlingen. Kan man bevare trækket med duoprop hvis den ene skrue er næsten ovenvande ?
2004-11-13 11:29
Per Jakobsen
DP sägs ge bättre acceleration och ekonomi, speciellt på lite tyngrebåtar och skall inte användas på motorer med lågt vridmoment (små2-3 liters bensinmororer )
Personlig erfarenhet : Jag har bytt från SP till DP på en 21 DC. Båten blev mera kursstabil, cruising-varvtalet minskade 500 RPM (!) , och toppfarten ökade 1 knop. (Se min artikel i "Så gjorde jag".)
Om du tiltar drevet så mycket att ena propellern är i i vattenytan finns inget drag kvar.
/Christer
Nackdel "ulemper" är väl att propellrarna är dyra såväl nya som begagnade. Det blir avsevärt mycket dyrare den dan man kör på. I övrigt är det nog mest fördelar precis som Christer säger
/Johan
Tak for hjælpen
Det bliver til et 290 douprop drev.
Jeg tror også at gensalgsværdien bliver større på båden med et duoprop drev.
Mvh
2004-11-20 09:15
Per
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.