!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

SingleProp Vs. DuoProp

Hvad skal man vælge ?
Hvad er fordele/ulemper ved disse 2 typer drev ?
Jeg sejler meget på lavt vand, da vi ikke har så meget vand i indsejlingen. Kan man bevare trækket med duoprop hvis den ene skrue er næsten ovenvande ?

2004-11-13 11:29

Per Jakobsen

DP sägs ge bättre acceleration och ekonomi, speciellt på lite tyngrebåtar och skall inte användas på motorer med lågt vridmoment (små2-3 liters bensinmororer )
Personlig erfarenhet : Jag har bytt från SP till DP på en 21 DC. Båten blev mera kursstabil, cruising-varvtalet minskade 500 RPM (!) , och toppfarten ökade 1 knop. (Se min artikel i "Så gjorde jag".)
Om du tiltar drevet så mycket att ena propellern är i i vattenytan finns inget drag kvar.
/Christer

2004-11-14 18:24

Christer Cederqvist
Medlem
21 Daycruiser

Nackdel "ulemper" är väl att propellrarna är dyra såväl nya som begagnade. Det blir avsevärt mycket dyrare den dan man kör på. I övrigt är det nog mest fördelar precis som Christer säger

/Johan

2004-11-15 22:58

Johan Ottosson
Medlem
32 Oceanfarer
24 Family

Tak for hjælpen

Det bliver til et 290 douprop drev.
Jeg tror også at gensalgsværdien bliver større på båden med et duoprop drev.

Mvh

2004-11-20 09:15

Per

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies