!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

en motor i 32 ow

hej er der nogen erfaring med en motor i en 32 ow jeg kan se under min coronet at der er en med en d6 der har været en kad 300 i først er en 300 hk ikke nok ?

2005-01-12 16:58

Hans Ostenfeldt
Medlem
21 Playmate

Det finns (fanns) ett par medlemmar i klubben som monterat 300 hk YANMAR med Mercruiser drev. Leta i matrikeln så hittar du nog namn och telefonnummer till ägaren. Motorbytet beskrevs i en artikel med bilder och allt i tidningen Båtliv jag tror -98 eller möjligen -99. Har sparat tidningen någonstans. Har även i Norge sett en OF 32 med en BigBlock V8.

2005-01-13 20:51

Johan Ottosson (922)

Hei, jeg har en 32 OF som originalt var montert med EN Scaniamotor med tilhørende Scaniadrev med propeller som vendte forover! (jfr. Volvo sine nye drev). Dette ble på 80-tallet byttet ut med en Volvo TD 70 på 220 HK koblet til vinkelgir. Altså fast aksling. Ved bruk av flaps planer båten nå fra 13 knop. Maks fart er 19 knop.

Jeg vil tro at en motor på 300 HK med høyt dreiemoment bør være tilstrekkelig dersom du monterer flaps på båten. Problemet er å finne et drev som tåler belastningen av en tung båt med så kraftig dieselmotor.

Lykke til, hold oss orientert om hva du velger.

2005-01-14 15:00

Knut Wie
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Allt är inte vad det ser ut att vara.
Det går inta att bara se till motorbeteckningen när man skall bedömma om en motor är tillräcklig för en viss båttyp.

En KAD300 ger inte 300hk som man kan tro, utan 285hk på vevaxeln och 272hk på propelleraxeln.

Däremot, så ger en D6-310, som beteckningen antyder, 310hk på vevaxeln och med otroliga nästan 750nm i vridmoment.


Enligt säker källa, som det heter, är en D6-310 alldeles förträfflig för OF32. Fartresurserna räcker gott och väl, och kan jämföras med många dubbelmontage. På köpet får man dessutom en bränsle ekonomi som få kan slå.

En TD70 kan knappast vara något som motsvarar båtens konstruktion och prestanda.

2005-01-14 15:56

Lars Ericson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

I nästa nummer av CoronetNews ( månadsskiftet jan-feb )hoppas vi få några rader av Hans Ramström. Det är han som bytt den nya KAD300 an mot en D6 :a. Han kommer då redogöra för varför han bytte sin nya motor och vilket resultatet blev....

2005-01-14 17:30

Bengt Wåhlin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

tak for svarene jeg havede en mercruiser 4,2 d tronic 300 i tankerne men jeg ville gerne op omkring de 30 knob den løber ca 34 med de 2 v8 volvoer den har nu.

2005-01-14 18:47

Hans Ostenfeldt
Medlem
21 Playmate

Hej Hans! Jag har en sedan flybridge 32 som jag tidigare hade 1 KAD 42:a i. Nu har jag en mercruiser V8 diesel på 7,4 liter kopplat till Bravo 3 drev. Har kört en säsong utan problem. Vi har varit mycket nöjda med bytet. Båten planar upp snabbt och toppar 29-30 knop. Ursprungligen hade båten 2* Tamd 40 motorer kopplat till vinkelväxlar och axlar. Ej att rekommendera!!

2005-01-18 19:42

Andreas Backström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

hej andreas tak for svaret det var lige det jeg havede brug for da jeg har en 7,3 d tronic på hånden men så kommer det næste problem motorinstalitionen med det miderste langsgående forstærkning ?

2005-01-20 17:52

Hans Ostenfeldt
Medlem
21 Playmate

Hej
Jag har sedan en säsong en KAD 44/KAMD44P i vår 32 oceanfahrer 32. Vi köpte den förra året. Den hade då gått ca 300 timmar.

Vår maxfart vid sjösättning och med relativt lätt last var ca 28 knop. Sent på säsongen hade maxfarten minskat till ca 22-23 knop. Dessa fartangivelser gäller med den beväxning man får vid mycket stillaliggande i Stockholms inre skärgård.

En bekväm och bränslesnål marschfart ca 16-18 knop i full planing ger en mycket beskedlig bränsleförbrukning sett över hela säsongen.

Jag är personligen nöjd med denna marschfart som kan hållas kring ca 20 knop om man håller botten ren.

Bränsleekonomien är mycket bra. Mindre än 2 ltr per distans.
Det går också tyst.

Om man överväger att göra ett enkelmotormontage bör man ta med kostnaden för att installera en bogpropeller. Utan bogpropeller upplevde jag båten som "slingrig" och därmed svårmanövererad men med bogpropeller blev det en helt annan båt, som var lättmanövererad och gav en helt annan säkerhet i trånga farvatten och vid tilläggningar.

Det är en härlig båt
Håkan Larsson


2005-01-20 19:40

Håkan Larsson
Medlem
32 Oceanfarer

Den midterste langsgående forsterkning fjerner man helt ved singelinnstalasjon. Istedet bygger man opp en på hver side av motoren. Disse kan fungere som motorbedding også.
I vår 32of sitter det en stk. Merc.7.3d 270 hk Bravo3. med slik løsning.
Toppfart ca. 27knop+/marsjfart 20-23 knop.
Motoren har kjempekrefter, og med bravo 3 lar den seg fint manøvrere uten baugpropell. Du må bare tørre å gi litt ekstra gass for å vri baugen.

2005-01-23 14:29

Aage Halvorsen

Efter några år med för små motorer i min 30 OF bytte jag till två st 220 hk dieslar med 290 dpe drev. Det blev en helt ny båt med en toppfart på ca 33 knop och en marschfart på behagliga 27 knop. Dieselförbrukning 2,5 l/ dist. Känslan av att båten planar ut ordentligt och det oberoende av last eller ev beväxning kan inte beskrivas om man tidigare som jag harvat i 18-23 knopsträsket.
Jag hade planer på enkelmontage men slog det ur hågen.

Volvo har med sin nya D6 :a kanske gjort det möjligt att åka med singelmontage och med bibehållande av anständiga
fartresurser.

Frågan är..... ska en 32 fots Coronet ha EN motor ??

2005-01-23 17:05

Bengt Wåhlin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies