!
Hej!
Håller på att byta isolering i de 2 stora motorluckorna, under den gamla isoleringen mot själva trädurken sitter det fastlimmat svart
isolering, ser ut som tjärpapp ungefär 3-4 mm tjockt förmodlingen suttit där sedan båten var ny. Troligen en 71 års modell av Family 24. Vet någon var man kan få tag på den svarta isoleringen. Vore bra om någon vet var man kan köpa det någonstans.
2005-03-22 19:43
Monica Edström
Är i samma tankar på min 26F. Tror att du skall strunta i den där svarta isoleringen och satsa på dom nyare grejerna som finns. Det fins enkel, dubbelhäftande och flamsäker ljudisolering idag. Det är mitt tips, Monica.
2005-03-22 20:33
Jean-Paul Wall
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jag hade något liknande i min gamla båt, fjord dc21, det var en ljudisoleringsmatta, den gjorde lite nytta! Vet ej var man får tag på den men det vore inte så svårt tycker jag. Ska framöver byta i våran 26fam. så hittar du något så säg till. Lycka till!
2005-03-22 21:10
M & N Zetterberg & Denize
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Monica. Kan du få tag i et katalog fra det svenske firma "biltema" har løsningen. Der er alt i lyd og varmeisolerende flammesikre plader (skiver) beregnet til motorrum. (De har iøvrigt mange andre dele til både f.eks.bælge og tærezink til volvo drev).Alle materialer er certificeret efter lystfartøjsregulativet. Nogle er selvhæftende og andre er til lim. Et godt råd, spar ikke på tykkelsen, hellere 10-20 mm mere end for lidt. Prisen er meget billigere end hos bådbutikker for samme materiale. Jean-Paul har fuldstændig ret. Glem alt om den gamle type isolering. Der er sket en stor udvikling på dette område til det bedre gennem årene. Held og lykke med projektet. Finn 1786.
2005-03-22 23:29
Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej.
Jag bytte ut den gamla skumplasthistorien mot den typen som beskrivs ovan mao svart tjock svartplastad isolering som har en platta av aluminium i sig som dämpar ljud och annat.mycket lätt att skära och hantera.
Den väger mera men är effektivare än det gamla materialet.
Används bla till isolering av större maskinrum.
mvh Janne m 21 a
Ljudisolering är en hel vetenskap…
Den vanliga skumplast isoleringen med eller utan aluminium folie är föråldrad och ”värdelös”
Skall man ljudisolera kan man lika gärna göra det ordentligt med en gång.
Det bästa är att ha ljudisolering med en ”tungmatta” unders och en ljudabsorbent utanpå. Det är lite dyrare men värt varenda öre. Jobbet är det samma men resultatet är det stor skillnad på.
Jag skickar länk till en artikel om ljudisolering.
Volvo har tagit fram en ljudisolering som har två lager med både tungmatta och ljudabsorbent. Har inte provat själv, men har en bekant med en 24 Cabin med en KAD32 och Volvos ljudisolering. Den går tydligen väldigt tyst och fint.
Läs båtnytts test på länken!
http://www.karnag.se/ljudsort.htm
Jag har installerat 'tungmatta' och den är klart överlägsen. För mig fungerade inte versionen med dubbelhäftande yta där isoleringen fästes mot durken. Den är ju rätt tung - så det är inte så konstigt. Limmade sen om med kontaktlim och det har hållit. Mot vertikala skott fungerade dock limningen ok.
Jag har i min dc21,a monterat en ljudisolering från
Karnag som ligger i Arninge.Den är både lätt,flamsäker,
självhäftande och mycket effektiv.Dom har allt vad det
gäller ljudisolering.
Man skal gøre sig klart hvad man vil isolere mod før man køber materialerne. Groft sagt er der 2 typer af lyd. 1: lyden fra motoren selv. 2: lydbølger fra motoren der får omgivende vægge eller dørkplader i svingninger (resonans) som derved forstærker lyden som i en membran i en højtaler. (Jo tyndere vægge jo værre). Dette kender vi fra bilerne hvor man blot ved påklæbning af et relativt lille stykke tungt bitumenpap midt på en stålplade kan dæmpe svingningerne i den så den næsten ikke bringer lyden videre. Lydbølgernes frekvens og styrke ændres og gøres "døde" populært sagt. Har man type 2 problem skal man for at opnå det optimale resultat altid have tunge 2-4 mm tykke plader limet på motorrumsvæggene, skotter og under dørken over motorrummet. Nogle typer indeholder blypulver og er nok de mest effektive. Der kan købes lydisoleringsplader med sådanne "tunge" svingningsdæmpende plader indstøbt. Type 1 problem løses ved hjælp af bløde skumplader med udvendig alufolie. De virker ved at opsuge og bremse lydbølgerne- faktisk som støddæmperne i en bil gør ved ujævnheder på vejen. Jo tættere, fastere og tykkere isoleringsplade man anvender jo bedre bremses lydbølgerne før de trænger igennem til de hårde motorrumsvægge og dørkplader. Det er derfor af største betydning at købe en skumisolering med så stor vægt pr. m2 som muligt . Spar ikke på prisen her, det er faktisk årsagen til de fleste dårlige erfaringer mange har fået . Alufolien er meget vigtig da formålet med den er at forhindre smuds og evt. oliestøv i at trænge ind i overfladen på pladen og ødelægge den brandhæmmende virkning. Folien gør det nemt at renholde isoleringen. Isoleringsplader af selvslukkende skum kan der også købes. Alt beror på prisen man vil betale. Det er ikke altid nødvendigt at købe de dyreste materialer for at få et godt resultat. Det vigtigste er at vælge det rette materiale til det rigtige formål og dimensionere korrekt. Man kan ikke bare sige at den billige skumplast med alufolie er"værdeløs". Det beror i høj grad på om man anvender det korrekt, evt. som kombination med en "tung" plade på rette placering og om man køber 20 - 30 eller 50mm isoleringsplade, vægt pr. m2 og hvor meget lyd (decibel og frekvens)man skal dæmpe. En dieselmotor buldrer normalt noget mere i motorrummet end en benzinmotor og skal derfor isoleres tilsvarende bedre. Lim altid pladerne fast med den rigtige limtype - stol ikke på selvhæftningen, den slipper tit på grund af motorvarmen. Det er vigtigt at den bløde del af varme og lydisoleringen sidder yderst (mod motoren)og den hårde del tættest mod skotter, vægge og dørk. Volvo's isolering er ikke nogen nyhed på markedet. Der findes flere andre lignende på markedet, bl.a Isoboat og Dempiboat. Mvh. Finn 1786.
2005-03-24 01:21
Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
tack för länk till artikel om ljudisolering . det är ju sant man ska göra det odentligt från början med en gång.
2005-03-24 06:10
Jarmo Heikkinen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Har isolerat med karnags produkter. tyst som en segelbåt
fast lite snabbare.
brandsäkert oxå
2005-03-26 21:30
Lasse
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.