!
Hej alla entusiaster! Detta är mitt första inlägg. Mer om mig – eller snarare min båt Merak (Coronet 24 Family) finns eller kommer att finnas under båtens namn.
Här är dagens huvudbry: när jag skulle lägga till igår kväll så levde gasreglaget sitt egna liv och började gasa vid fel tillfällen, glappade och när jag fick i friläge så hamnade gasreglagets spak på läge fullt fram. Om jag startar nu så kan jag fysiskt inte gasa eftersom spaken tar i panelen och alltså måste återställas i sitt 90 gradiga friläge. Det slutade med att jag valde att driva den sista metern in mot bryggan och ta tag i den med hjälp av båtshaken. Nu är det dagsljus och jag kan se bättre.
En nackdel är att gasreglaget sitter till babord nära "väggen" och att spaken sitter på vänster sida. På den sitter också, i höjd med axeln/muttern knappen som man trycker i för att ge gas utan att lägga i växel. Det är m.a.o. lite svåråtkomligt.
Något liknande höll på att hända i våras. Då kändes det som att reglaget höll på att lossna och jag liksom tryckte in det i sitt läge från vänster.
Jag googlade på "gasreglage Coronet hoppat ur" och fann denna stängda diskussion från 2007: https://www.coronet.nu/?rID=104&ID=7317& Jag läste den innan jag och undrar om CYC:s gasreglageakut på en söndag, arton år senare har fått in nya tips. Jag skall se om jag lyckas klistra in någon förklarande bild här också.
Ha för övrigt en härlig Coronet-sommar önskar David.
Hej,
Vad är det för reglage, Morse? Jag hade problem med att få växeln och såg då att sadelfästet till växelvajern hade lossnat. Det gjorde att växelvajern inte satt ordentligt fast på reglaget utan levde sitt egna liv när växel skulle läggas i.
Jag plockade även ner reglaget och smorde in allt samt byte både växel och gasvajer till nya.
Lycka till!
Hej och tack för svar!
Det är ett reglage av Volvo Penta. På bilden syns spaken som ligger framåt trots faktiskt friläge. Det är åtgärdat nu och det går att gasa utan att lägga i en växel. Saken är dock den att problemet kan uppstå närhelst igen så just nu ser jag det som att jag bara skall vara extra försiktig och trycka lite från vänster tills jag får hjälp med service och byta wire/delar. På bilden ser man också hur långt ut till höger spaken hamnat.
Jag känner till Morse-reglagen väl men de behöver också servas och kan vara knepiga. Fördelen med Morse är den tilltalande estetiken, tycker jag.
Hur jag än gör så kommer jag att dela med mig här.