!
Har nyligen låtit tillverka nya durkar till min 24F och har själv rollat dem med 3 lager NM epoxi "vått i vått". Nu undrar jag om det är lätt att slipa/lacka dem själv.
Henrik/1723
2005-05-27 15:49
Henrik Tovén
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Henrik!
Har själv tillverkat nya durkar till min Deepsea som jag valt att epoxybehandla med Westsystem epoxy. Resultatet blev kanon!! Viktigt att du är mkt noga med att verkligen kapsla in durkbitarna överallt, även undersidan. Var mkt noga med kanterna.
När du slipar använder du våtslippapper 120 kornstorlek och slipar bara i fibrernas längdriktning. Slipar du tvärs så kan det synas under lacken sen.Våtslipning är att föredra och ger överlägset bäst resultat, om du torrslipar så kom ihåg att skölja ytan med vatten innan du börjarHur mkt du vill slipa avgör du själv. har du varit noga med efterjämning vid epoxybehandlingen handlar det bara om att matta ner så pass att tvåkomponents fernissan fäster. slipar du för mkt. gör du avkall på fuktspärren som ju är hela iden med epoxybehandlingen. Det kan ju tyckas att 120-papper verkar lite mkt men det är ett måste för att fernissan ska fästa.Jag har använt internationals perfection fernissa för UV-skydd och slutfinisch. Du bör lägga minst tre lager för uv-skyddet, jag har lagt fyra lager. Lycka till! MVH/Stefan
2005-05-27 16:16
Stefan Carlsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej jag har själv varit inne på tanken att epoxi lacka mina durkar, men har fått rådet att inte göra det på grund av att epoxi´n "kritar" efter ett tag!!! Har ni hört om detta??
2005-05-29 10:40
Mikael Bengtsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej !
Har blivt rekommenderad att använd Benar UVR lackliknande olja, har tidigare använt den på båtinredning med framgång.
Kräver också minst fyra lager men flagnar inte och är lätt att underhålla.
Hade tidigare en Nimbus där jag tvåkomponentlackade med dåligt reslutat. Bättre med enkomponent om inte slitaget är extremt. Tvåkomponenten var för hård för plywoodens rörelser. Sprickbildningarö
Hälsn/Hans
2005-05-30 00:09
Hans Lindholm
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hejsan. Et rigtig godt indlæg fra Hans om hans erfaring med lakering. Jeg har tidligere beskrevet her i forummet om hvordan f.eks. dørken i cockpit skal behandles for at få det bedste resultat med nem vedligeholdelse og den mest skridsikre overflade. Blank lak er flot, men bliver glat som sæbe når det bliver fugtigt og hører ikke hjemme på et skibsdæk eller på dørken i cockpittet, uanset om det er 1 eller 2 komponent lak. Man lakerer netop derfor ALDRIG dækket på skibe med teakdørk, hverken hos fiskeren, sejlbådsejeren eller den professionelle sømand, men lystsejleren giver i nogle tilfælde sit dæk oliebehandling for at bevare farven og den smudsafvisende overflade. Tokomponent lak eller epoxy, uanset navn, skal anvendes de rette steder og IKKE på træ der udsættes for hurtige og kraftige temperaturskift, da den er meget hård og uelastisk og slet ikke arbejder med samme udvidelses % og hastighed som det træ den er påført. Derved kan den sprække eller slippe pletvis fra underlaget hvorved de velkendte lyse pletter under lakken fremkommer og fugt trænger evt. igennem. Skal træet lakeres sådanne steder er 1 komponent lak at anbefale da de fleste af disse lakker er ret elastiske og beskyttende. De er dog ikke velegnede til steder der udsættes hårdt slid. Glasfiberdækket på vores både er jo netop forsynet med skridmønster af sikkerhedsmæssige årsager. Træapteringen i en Coronet var originalt behandlet med lak nogle steder og olie andre steder, det var der jo en årsag til. Det er lidt af en misforståelse at jo mere spejlblankt ALT træ ombord er lakeret ,jo flottere er en båd. En rigtig kombination af flot lakeret træ og oliebehandlet træ ombord kan være langt mere elegant. Vores Coronetter skal nok fremstå flot vedligeholdte, men skal altså samtidig være sikre at anvende under alle forhold.
2005-05-30 02:43
Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Håller helt med. Har själv köpt 'marinplywood' med fejkad nåtning. Trots att jag lackat noga blev det en skada/läcka i lacken och där blev trä't direkt fult.
Det är dessutom halt. Altså helt förkastligt och jag tänker göra om arbetet. Men vad skall jag välja?
Och hur göra med luckorna - utan någon form av gångjärn är de ju rätt otympliga att hantera. Har en Coronet 24 Family.
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.