!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Svänghjul

Hej! Jag ska byta motor i min coronet 24 cabin. Är det någon som vet var man kan få tag i ett svänghjul till en Cheva motor 6,2 liters V8 diesel? Stefan medlem nr: 1760

2005-05-31 22:14

Stefan Fredman
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej. Ett sådant får du väl billigaste från nåt bilskroteri. Han själv samma båt+motor,intressant att höra vilket drev och prop du har, samt prestanda. Ett ställe du kan höra ifrån är också http://www.jmtech.se/ .massor med roliga prylar till GM dieslar.

2005-06-01 07:09

Caj Grönlund
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Caj. Tack för ditt svar. Jag har ett 270 drev, propeller vet inte än vad det blir. Jag är ganska grön på sånt här, försöker lära mig medan jag håller på.

2005-06-02 22:15

Stefan Fredman
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Slapp igår ut och testa första gången ordentligt . Marchfart med lidlig ljudnivå 17 knop och toppar 21,5 gps. utv. 1,44:1 kingcobra + 16x17 storbladig stålprop. varvräknaren dog bort, men gissar på att 2" större stigning skulle göra susen, för med denhär pannan e de nog vridet istället för hästkrafter som gäller.

2005-06-03 07:12

Caj Grönlund
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Min pärla ligger på land fortfarande. Tar nog en stund före den kommer på vattnet. Har du några bilder av din Coronet? Hade varit kul att se invändiga lösningar. Jag har tyvärr inga bilder på min ännu. Nu hoppas jag bara på att få tag i ett svänghjul som inte kostar skjortan.

2005-06-03 22:50

Stefan Fredman
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Till Caj. Hur har du löst avgaskylningen? Har du mantlade krökar från avgaslimporna? Räcker det med stål med tjock vägg och sedan gummislang? Jag hittar förresten inget svänghjul på skrot. Jag börjar bli desperat. Det är inte lätt att vara ny med båtar. Alla pratar i termer man nästan aldrig hört. Jag får skaffa båtordbok:)

2005-06-04 11:16

Stefan Fredman
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Måst medge att avgaskylningen och kylning överhuvudtaget är ett som står på nästa vinters utbyteslista. Jag har hamnat att göra om en "gör det själv" installation ganska långt redan, för maskinen var inlyft när jag köpte båten. Svänghjulet tror jag att jag kan hjälpa dej med att hitta,ska ringa omkring lite på måndag.
Sedan dehär med kylning, is inte spara där utan överdimensionera istället.
kontakta JmTech och beställ kylda aluminiumavgaslimppor och sedan 2 st ca.80/90mm ljuddämppare (hälst men bakslagsventil)och dubbla genomföringar genom bakgaveln.

Dethär därför att du ska få maximal effekt ur maskinen för du har inte tillräkligt av det från början.
jmtech koncentrerar sej väl mest på 6,5D för tillfället men dom dom kan nog skaffa fram till 6,2 också, tex ett svänghjul skulle jag tro.Om dom inte har och om finska språket är bekant så finns här några nyttiga länkar för GM ägare http://www.usashop.pp.fi/alku.htm
http://www.usapowershop.fi/
http://www.fsd-group.fi/fi/contact.htm
sistnämnda har installerat några hundra gm dieslar.
återkommer senare med bilder, bilde på båten hittar du i bildarkivet "Julia"

2005-06-04 18:37

Caj Grönlund
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Stefan. Jeg søgte på en webside der hedder GM 6,2 diesel. Der står: Alle GM diesel 6,5 l er direkte efterfølger af 6,2 l motoren der introduceredes i 1982. I 1993 blev cylindervolumen forøget fra 6,2 l til 6,5 l ved opboring af blokken. Så jeg tror faktisk at du kan anvende svinghjulet fra 6,5 l motorer til din motor. Chancen er stor for at krumtappen på disse 2 motorer er fuldstændig ens. I Danmark har jeg set en annonce fra en gut der skrotter en GM 6,5 l marinediesel, med priser fra 200 dkr. Der stod også på websiden at GM benzin v8 motorer er i nær familie med v8 diesel motorer, og bolthuller for ophæng og drevtilslutning var helt ens. Så om alt andet går galt kan du jo undersøge om svinghjulet fra en sådan motor passer, eller evt. kan tilpasses ved afdrejning på værksted. Skal du bruge mail adresse på honom der skrotter 6,5 l motoren i Danmark er adressen: skovbjergbiler@mail.tele.dk. God jagt. Mvh. Finn 1786.

2005-06-04 20:23

Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Stefan, Hansen racing (www.hansenracing.se) i Stockholm har samtliga delar till 6,2 l GM diesel (marinkonvertering)

mvh
Ingvar

2005-06-04 21:00

Ingvar Sjöö
Medlem
21 Sunrunner
32 Oceanfarer Wing

Tack allihop för alla svar. Jag blir så glad att det finns folk som faktiskt ställer upp. Har inte varit bortskämd med det på sista tiden.

2005-06-04 23:06

Stefan Fredman
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej. Usa powershop i Åbo har svänhjul för ca. 200,- (euro). om du inte hittat redan, fraktkostnaderna är såklart ganska höga pga vikten.

2005-06-08 08:25

Caj Grönlund
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej igen. Om din 6,2 är annars i behov av renovering så är här nånting att fundera på. Gick en halvtimmes diskussion om ämnet med en som marinerar 6,2 till yrket. Han menade att 6,2 är faktiskt en starkare maskin än 6,5d och vid renovering fastsätts en förstärkningsbalk mellan vevaksellager bockarna som gör maskinen närtill bombsäker.
Jenkkarna har inte varit så nogranna med toleranserna med tex. vevstakarnas längd, vilket gör olika kompression i cylindrarna(eller lägre i alla), vilket gör att 160hk som borde vara ca. original effekt kan egentligen vara omöjligt att nå med en "dålig" maskin även om den var just renoverad,men kolvhöjden oinställd. som enligt honom blir ogort för det mesta fast jobbet utfördes av verkstad.
Läkemedel för att få fjång på ekipaget: borrar upp till 6,5L. alla kolvar i samma höjd..
ny diesel pump
nya munnstycken
med dethär reseptet tas det ut 210 riktiga hk från maskinen som skruvas ned till 200hk för att vara på säkra sidan.
Han berättade om en 24 fots(märke glömde jag redan) som toppade 24 kn med bästa propellerval och marsfart hamnades hålla vid 20 för att hålla i plan. Gjordes följande remont och efter rätt propval fick toppfart på 32 kn och marsh 25kn 2700rpm.
Det kallar jag radikal förbättring.
Hamnar lyfta ut min maskin nästa vinter:)

2005-06-10 06:29

Caj Grönlund
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Caj. Jeg undres lidt over hvad du skriver i det seneste indlæg. Spørgsmål 1: Mener din ven der mariniserer 6,2l motor at man på fabrikken har fjernet materiale i blokken på 6,5l motoren der ifølge hvad jeg havde læst om og skrevet tidligere her i forummet er en opboret version af basismotoren på 6,2l , siden der ved renovering skulle være behov for isætning af forstærkningsbalker ?. Spørgsmål 2: Hvilken teknisk nytte skulle forstærkningsbalker gøre mellem vevaksellagernas bockar da de kun vil styrke blokken aksialt (i krumtappens længderetning) og det har vel ikke været et problem eller kan medvirke til øget effekt ?. Spørgsmål 3: Hvor stor forskel mener din ven at der kan være mellem vevstakarnas længde siden han mener at kompressionen kan blive så forskellig at det kan registreres på ydelsen ?. Spørgsmål 4: Hvordan "indstiller" han kolvhøjden ? Den eneste metode til at ændre kolvhøjde jeg kender sker ved at svarve af kolvtoppen i maskine og da sænker du jo kompressionsforholdet. Afbalancering af vevstakar og kolver til precis samme vægt er en meget vigtig sag som mange ikke tænker på. Man vil alene derved opnå en basis for forbedring af motorydelsen. 300 cm3 mere fra 6,2l til 6,5l , eller mindre end 5% forøgelse af cylindervolumen, giver i sig selv ingen væsentlig større effektforøgelse af betydning, men måske en anelse men ubetydeligt bedre drejningsmoment. Derimod vil montering af en ny moderne type dieselpumpe og mundstycker, der arbejder med med væsentlig højere arbejdstryk, kunne give en effekt forøgelse. Om man alene derved kan opnå en hk forbedring på hele 32% uden at arbejde med kompressionsforhold, ventilsystem,turboladning, ladeluftkøling eller anden teknik på motoren tvivler jeg dog meget på. En motors rigtige effekt kan kun prøves og konstateres i en prøvestand beregnet til dette formål. Man kan ikke med rimelig sikkerhed kende effekten i hk alene ved at montere udstyr der ifølge venner og bekendte skulle give x antal hk på motoren. Kun data fra producenter af motorer eller teknisk udrustning kan bruges da de altid er baseret på resultater fra prøvestand. Mvh. Finn 1786.

2005-06-10 13:20

Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej. Har lite svårt att tyda ert språk men svarar bäst jag kan.
1.Blocket på 6,5 och 6,2 är vad jag förstått ganska lika men inte identiska. Förstärkningen har bara den funktionen att förhindra lagerbockarna att brista som lär vara största felet vid motorhaveri.Vare sej blocker uppborrat eller inte.
2 vet inte exakt var och hur blocket förstärks,men meningen är endast att göra det hållbarare.
3och4.lär finnas en tydlig längdskilllnad på vevstakarna och inställningen sker med att kombinera rätt längds stakar.
och troligtvis (vet inte) slutliga kompressionen ställs med topplockspackningarnas tjocklek.
5.att borra upp till 6,5 har jag inte heller tänkt att har en större betydelse,endast kanske att får större sortiment av kolvar att välja mellan (gissning).
dock berättade jag ju förra gången att bla. munnstyckena och pumpen byts ut ,men de är nog alla små saker ihop som gör att man får ut upp till 210hk OBS. Bänkar maskinerna efter remont. Före remont oftast ca.140-150hk
Och UTAN kompressorer.
Grundtanken för maskinerna var att komma upp till samma effekt som grundversionen 5,7 bensin och där överskreds prestandan upptill 3000rpm
Jag lika som du tror inte heller på allt före jag ser så allt med en nypa salt. Nästa vinter är nog min maskin i turen så om ett år är jag klokare på denhär frånten ivarjefall.

2005-06-10 16:40

Caj Grönlund
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

hej

du kan testa att ringa yanky parts i Göteborg


Mvh: Polle

2005-06-10 17:28

Polle Pedersen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej igen. Detta är Stefan. Jag ser intresset är stort för 6,2:an. Jag har ännu inte fått gjort så mycket åt svänghjulssaken. Vi förlorade vår ena son för en vecka sedan så jag ligger lågt just nu. Men jag fortsätter att kolla bryggsnacket. Får väl fortsätta med motorn när jag klarar att ta itu med saker igen.

2005-06-11 22:56

Stefan Fredman
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies