!
Hej !
Har två AQ 130. Den ena är oljan vit på, det har gått in vatten i oljan. Är det någon som vet vad det kan vara. Min teori är
antingen topplockspackningen eller oljekylen. I värsta fall motorblocket. När felet är åtgärdat hur många oljebyten är lämpligt för att få bort vattnet. Kan jag åtgärda detta med båten kvar i sjön? Har en Cabin 24 där både kylvatten och avgas ligger ovan vattenlinjen.
Tacksam för synpunkter.
Mvh Jan
2005-06-09 09:35
Jan Ferdell
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jag hade samma problem på en tidigare båt som jag hade.
Då var packboxarna dåliga mellan impellerpumpen och motorn. Pumpen tryckte in sjövatten i motorn. Det finns ett skvallerhål mellan pumpen och motorblocket, droppar det vatten därifrån när motorn är igång?
Var är oljan vit? Är det på oljestickan eller där man fyller på olja? Om det är där man fyller på olja så kan det vara kondensvatten. Det kan bli ett problem om man bara åker korta sträckor så att oljan inte blir tillräckligt varm och vattnet förångas. Jag bytte olja en gång, körde ett tag för att sedan byta en sista gång. De små mängder vatten som eventuellt är kvar borde förångas när motorn blir varm.
2005-06-09 11:08
Nils Stammler
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Havde præcist samme problem og det var lejerne i vandpumpen der var gået så pakdåserne ikke kunne holde tæt.
Gik til lejemanden og fik 2 stk SKF 6001 + pakdåser og så kører det igen, men sikke et svineri med hvid olje, så nu er jeg oppe på 4 gang der er skiftet olje..!
2009-09-02 11:33
Anders Gerhardt
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Tyvärr kan det vara ett större fel och det är genomrostning i topplocket. Ett vanligt fel på äldre B20. Det går att byta toppen med båten i sjön.
2009-09-03 00:15
Björn Langbeck
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Även trasig avgaslimpa kan ge vatten i oljan.
Hej Janne!
Har precis bytt topplockspacning på AQ170 samt bytt gummi på sjövattenpumpen på den andra motorn i våran seafarer.
Byt gummi köp olja o filter på biltema och prova. Går inte de ta lite komp prover för att se om det varierar mycket, gör det det så byt topplockspackning. Oljekylaren tror jag ej på.
Lycka till vi ska ut o prova i helgen efter topplocks packnings bytet.
Lasse
Lars!
Vad är det för gummi i vattenpumpen du skriver om. Var sitter det!
Mvh PJosef
2009-09-04 15:43
Per Josefsson
Hej Per!
Sjövattenpumpen på AQ170 har en axel som går in i motorn, är inte 100% säker att dina motorer har det. Om det är så, så montera bort impeller huset så finns det en axel där som det sitter två bussningar på. Kolla även hur axeln ser ut. Är det mycket nött så byter du även ut den. Drevdelar.se har bra priser samt Ingemar är bra att prata med. Hällsa från Lasse på macken så förstår han vad du pratar om när oljan ser ut som pucko. Om olje nivån inte ökar efter att du byter dessa har du nog felet där. Kan behöva göra två byten av oljan med filter. Om du kan släpp ur oljan via oljepluggen.
Hoppas att de går bra, de är ett aber att råka ut för sådana saker när säsonen inte är slut än.
Mvh Lasse
Tack f svar Lasse!
Jag kör en aqd40 och monterar ner impellerhuset varje säsong när jag byter impeller (går lättare så). Fattar inte riktigt, sitter bussningen i själva impellerhuset eller i motorblocket?
Mvh PJosef
2009-09-05 13:43
Per Josefsson
Hej du!
Sitter det inte en axel som impellern sitter på. Dra ur denna så sitter det två gummipussningar på sidan mot motorn. Lite pill så får man ut dessa. Gå in på drevdelar.se så finns det en länk där till spräng skisser och leta upp sjövatten pumpen. Där kan du se bussningar och annat.
Min motor som jag bytte topplocks packning gick bra i 15 min på 4000varv men börgade koka sedan, undrar var felet sitter, sötvatten systemet eller sjövatten systemet. Ligger nu ute vid Karlholms båt klubbs stuga o skall lyssna på fotbollen på radio.
Mvh Lasse
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.