!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Renovering Seafarer 27

Så här kan det se ut under motorerna på en Coronet 27:a av årgång -72

2005-06-14 22:45

Mikael Bengtsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

oj

2005-06-15 21:21

Mats Bronten
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Huvva! Ska man bli nevös nu?

2005-06-16 10:40

Lars Lundberg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hmm nervös vet jag inte om man behöver bli, men om man gör renovering på motorn och lyfter ur den så skadar det ju inte att knacka lite och se om det finns fukt osv. I mitt fall var det både blött och fullt av gammal olja som inte märktes från utsidan. Utan jag fick en mindre shock när jag såg vad som väntade mig. Men det går att få till det fint jag kan lägga ut lite bilder..

2005-06-16 14:10

Mikael Bengtsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

En sak som var intresant var att plywooden var hopplös att få bort bitvis, även om den var genomdränkt av olja och vatten så var den bitvis otroligt stark den hade dock släpt från botten på båten. Man kan även se att plastarbetet som är gjort från fabriken inte har varit helt lyckat bitvis. På vissa ställen var det bara plast och ingen väv!!

Detta är nu åtgärdat och min Coronet lär hålla i många år till.

Botten är åtgärdat med expoxy och väv samt divinycell. Akterspegeln är limmad med epoxy/väv mellan varje skiva som består av totalt 3 stycken 12mm marinplywood skivor som är limmade vått i vått. När hålet för den nya motorn sågades ut så var det trevligt att se hur bra resultat det hade blivit av limningen absolut homogent inga luft fickor syntes i bitarna som blev bort sågade. Det känns trygt inför framtiden. Även fördäcket har fått sig en renoverings omgång. Bilder kan läggas in om önskemål finns.

/ Micke


2005-06-16 14:32

Mikael Bengtsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Är det sandwichlaminat med balsa mellan glasfiberskikten i botten på din båt?

2005-06-16 14:35

Nils Stammler
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Nej det är enbart plywood. Överbyggnaden däremot är det balsa.

2005-06-16 14:38

Mikael Bengtsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Är det någon som vet om det är dubbellaminat eller enkellaminat i botten på 31 Aft?

2005-06-16 16:01

Nils Stammler
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Om man läser texterna om "Coronet" som finns på Cdn så står det att skrovet är uppbyggt av enkellaminat dock nio lager har jag för mig samt att undermotorerna är det extra förstärkt av plywood, som ska ha tålt att kokas under 72timmar utan att del-lamminera sig. Din båt är med största säkerhet byggd på samma sätt. Varför vill du veta har du funderingar om fukt?

2005-06-16 16:21

Mikael Bengtsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Jag var lite nyfiken eftersom min båt inte har samma konstruktion som din. Motorerna sitter i mitten av båten, med raka axlar. Om det är dubbellaminat kanske det är läge att undersöka fuktinträngning lite närmare.

2005-06-16 16:58

Nils Stammler
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Niels. Din båd har som andre Coronetbåde helt sikkert marineplywood indgjutet under motorerne. Det var et sikkerheds krav for at bådene kunne certificeres (typegodkendes)af forsikringsselskaberne. Formålet var mange, bl.a. at forsinke gennembrænding af bund ved lækage af brændstof der var ild i, forstærkning af bundområde ved motor i tilfælde af påsejling af genstande der kunne give vandindtrængen direkte på motorinstallationen, og også ved at beskytte bunden mod skader ved f. eks. sammenbrud af motorfundament/ophæng eller fra dele slynget ud af motorblok eller bund på motoren ved alvorligt motorhavari. Noget heldigvis ikke mange har oplevet, men jeg kan bekræfte at der ved sådanne uheld er store kræfter der udløses. Niels du kan selv let undersøge om du har fugt i plywood`en. Bor et ca. 5 mm hul med 5-6 cm mellemrum nogle steder gennem øverste lag laminat til du kommer ind i plywood ( 6-7 mm dybt ca. ikke mere og endelig kun i områder med indgjutet plywood ). Se nøje på det træmateriale du borer ud. Lyst, hårdt og fint = ok. Mørkt eller sort og fugtigt = ikke godt. Med prøvepinde til et OHMMETER stukket ind i træet måler du ohmværdien (modstanden) mellem 2 huller. Er der mycket fugt i fineren er modstanden lille, men er modstanden stor er din plywood ok på dette sted. luk hullerne igen med en klat epoxy. Du kan ofte også ved at slå med en lille hammer uden på området med indgjutet plywood høre om der er problemer. Er lyden lys, hård og skarp er det sikkert ok. Men er lyden dump, blød og død er det ikke sikkert alt er ok. Om dit spørgsmål til balsa kan jeg oplyse at dette KUN bruges som isolerende og ved indgjutning styrkegivende distancemateriale i tag og dæk på Coronetbåde. Materialet er meget let og blødt og uden styrke i sig selv, modsat plywood der er slagfast, hårdt og med stor styrke. Mvh. Finn 1786.

2005-06-19 00:50

Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Kan man byta delar av balsan under överdäcket, (bakre skarndäck på en 27:a ) utan att behöva lyfta bort överdäcket? Den förra ägaren har gjort en slarvig lagning vid den bakre pollaren som gjort att fukt trängt in emellan plast och trä. Kommer man åt träet underifrån? någon som haft liknande problem? Tips? Mvh Hannu Lohjelm

2005-08-04 09:00

Hannu Lohjelm

Du kan göra så som jag har gjort när jag lagade mitt fördäck. Använd en kapmaskin med fiber-rondelskiva helst med diamantklinga har du ingen bra maskin så hyr en av närmsta uthyrnings firma. Skär sedan bort det område som är dåligt plus lite till som är friskt så du har garanterat ren glasfiber att jobba mot. Glasfibern är hyggligt lätt att få bort om du har kapat området i mindre bitar. Därefter är det stämjärn och en bra hammare som gäller för distansmatrialet sitter som berget även om det är blött. Hacka bort allt dåligt slipa sedan rent med lämplig slipskiva i 40 till 60 kornstorlek. När detta är klart tvättar du rent med aceton rikligt ett par gånger så att du får bort allt fett, skaffa sedan Divinycell och plast samt talk så att du kan göra ett spacklingsbart spackel som inte rinner då kan du jobba underifrån hyggligt lätt. toppa detta sedan med lämplig glasfiber väv i 5-6 lager. När detta är klart gör du nya bitar som förstärkning under pollarna antingen i RF som jag har gjort eller i vattenfast-plywood. Bifogar en bild på hur jag har gjort den visar att det är klart för slipning med 40 papper.

2005-08-04 11:30

Mikael Bengtsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Tack Mikael, Låter ju mycket vettigt och även om jobbet låter gigantiskt så blir det ju nödvändigtvis ett måste under vinter och våren. Ungefärlig kosnad på jobbet? skulle vara bra att veta. Skadans omfattning är ca 1,5 m längs hela skarndäcket bakifrån och framåt. Mvh Hannu Lohjelm

2005-08-04 13:06

Hannu Lohjelm

Svårt att veta så där på rak arm... Var i landet bor du?

räkna med ca 1500 till 2500 beroende på matrial och om du har egna verktyg. En sak är bra att tänka på, Plasten du ska köpa bör vara för båtbyggare eller någon som håller på med formar. Då den plasten är bättre att jobba med det är mindre vax än den du köper över disk i butik så du klarar dig utan slipning om ditt jobb drar ut på tiden samt att det är billigare att köpa en större mängd, ex 1 liter plast i färgbutiken kostar ca 140kr för 680kr plus moms får du 20 Liter riktig plast.

Sök på forumt efter "Ruttet fördäck"
Där finner du info om plast

Jara plast i göteborg hjälper dig med plast och divinycell.

Välj en tät och hård divinycell, förklara vad du ska göra så hjälper de dig!


J.A.R.A. Plast AB

Telefon: 031-552160
Telefax: 031-552188



Adress:
Utängarna 28
41748 GÖTEBORG









2005-08-04 18:58

Mikael Bengtsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Tack för tipset Mikael! jag bor i Täby norr om Stockholm. Ska besöka de lokala handlarna i trakten och sen är det bara att bita i det sura äpplet.
Men, vad gör man inte för en Coronet?

2005-08-05 13:40

Hannu Lohjelm

Så sant så sant. Det sa jag med när jag kliade mig sönder o samman efter ett par dagars slit i glasfiberdamm. Försök att skaffa engångsoveraller annars får du ett litet helvete...hehe Lycka till!!

2005-08-05 22:28

Mikael Bengtsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Plywooden i min akterspegel behövde bytas. Under vattenlinjen var det blött och ruttet, ovan var det tort och friskt. Men nu blir det en ny akterspegel med endast ett hål för drev :)

26 Family, endast är 30 år.

2005-09-19 21:14

Lena/Christian Appelgren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

När du ändå är i detta läget ta och gör några borrprov i durklaminatet där akterspegeln är ihop plastad med botten så ser du om du behöver riva upp mera. Visst sitter plywooden som f-n.... :-)

2005-09-20 19:10

Mikael Bengtsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Det finns ingen plywood i durken på min båt, som tur e ;)

Den nya akterspegeln är på plats och även den nya motorn!

2005-09-20 20:27

Lena/Christian Appelgren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Vilken tur... lycka till med renoveringen.
mvh Micke

2005-09-20 21:16

Mikael Bengtsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies