!
Har en skrämmande erfarenhet att dela med mig från sjösättning av min 24 Family.
Jag fick inte fram soppan då jag skulle starta för första ggn för säsongen trots halv tank. Försökte med alla möjliga knep. Sög i slangen utan resultat, kom bara luft. Blåste för att kolla om det var tätt å då bubblade det i tanken. Provade med att suga med en stor oljepump, men kom ingen bensin. Tog till det drastiska försöket att med tryckluft trycka fram soppan och satte därför tryckluften i tankhålet....... Fortfarande inget resultat. Hade samma problem förra året, men kom inte ihåg på vilket sätt jag då fick fram soppan å sen åkte jag hela säsongen utan problem. När jag NU denna gång blåst med tryckluften kom det dock bensin rinnande på botten ur hålet från tankutrymmet framför motorrummet.
Efter ett tag fann jag problemet. Den till synes helt frächa orginalbensinslangen från tanken som går ut genom ett hål till motorrummet och som slutar i bensinfiltret var helt rutten.!
Alltså jag pratar här om en i aliminiumnät flätad bensinslang som på ytan ser ut som ny medan gummit innanför var helt söndertorkat. När jag på nytt, för att kolla om jag hittat rätt trycksatte tanken sprutade det bensin i hela "flätan" åt alla håll.
Gissar att det finns fler som åker omkring med till synes helt frächa bensinslangar men dessa är kanske slut innanför.
Den vise förstår att jag åkte omkring med familjen hela förra sommaren med en tickande bensinbomb under våra fötter.
Gör inte det ni också.
Trevlig fortsatt sommar önskar Kalmar i ösregnet :-)
2005-08-10 10:22
Hasse Bergling
Jag vet inte hur andra gör,men själv kollar jag bensinslangar även under sommarsesången och byter kanske varannat år.Allt bara för att va 100% säker på att de är OK.
De är ju inte mycket pengar de e frågan om/Per
2005-08-11 09:17
Per Åkerström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jo, det är klart att man kollar att det ser frächt ut och byter när det ser taskigt ut men det som var lite skrämmande med denna flätade "metallslang" som ser ut som ny även om den är rutten invändigt. Och det var främst det som jag ville varna för. En gummislang ser man ju direkt när det börjar bli dags att byta.
2005-08-12 13:16
Hasse Bergling
Hej,
Jag har en kompis vars båt exploderade under sommaren i Waxholm troligen pga läckande bensin. Så det är ju mycket viktigt att dessa slangar är i bra skick.
Talade med Björnhammarvarvet i Sthlm och de berättade att dagens bensin är mycket mer aggresiv pga alla tillsatser så de gamla bensinslangarna tål ej den nya bensinen, så det är viktigt att byta och hålla koll som Pär säger.
Björnhammarvarvet berättade även att de fått in en dieselbåt som också exploderat. Någon spridare hade läckt och orsakade diseldimma i maskinrummet. Kontakt med den varma turbon orsakde troligen explosionen.
mvh
Johan
PS Sitter på båten med ett glasvin vid Själbottna i Sthlms skärgård med en vacker solnedgång. DS
2005-08-12 20:53
Johan Frisk
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
De nya slangarna håller, ej OKQ8 kvalite på löpmeter, de är till för din gräsklippare.
PS. Mer luft i maskinrummet eliminerar risk för brand, gäller bensin & disel. DS.
Hej,
Det finns speciellt framtagna besinslangar för båtar som kan köpas på tex varv, mina hade dubbla lager gummi med kord i mellan, mina är Trelleborg BOAT FUEL HOSE ISO 7840 A1...
Se länk
mvh
Johan
http://www.trelleborg.com/industrialhose/template/T050.asp?id=683&lang=2
2005-08-16 05:56
Johan Frisk
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej
Problemet ni beskriver är tyvärr alltför vanligt men inget det skrivs om i båttidningar... Även till synes "proffsiga" slangar av välkända leverantörer har i mina två båtar endast hållit några få år utan att sprickor dyker upp. Slangarna tycks ha samma livslängd som standardbatterier etc... Förklaringen är nog den höga andel Bensen i "modern" bensin, upp till 5% har jag hört nämnas. Bensen angriper gummi, plaster etc mycket kraftigare än klassisk Bensin. En viktig säkerhetsaspekt är att om möjligt ej ha gummislang under bränslenivå -läcker slangen stannar motorn men inget läckage uppstår. Klamrade, rostfria rör under bränslenivå borde minska risken Mellan bränslepump och förgasare bör ju endast rör komma ifråga. De flesta har nog slang.
Hälsningar
2005-08-22 12:05
jan Kumlien
Hej,
Man bör även kolla upp avluftnings slangen och påfyllnings slangen till tanken. Ofta har tanken bytts ut, men man har inte bytt slangarna. I min 26:a Family så hade det galvade röret till påfyllningen börjat rosta. Jag ersatte det galvade röret med en heldragen gummislang som tål bensin. Jag bytte också avluftnings slangen då den hade sprickor.
2007-05-01 14:46
Roger Fredriksson
"Pust"
Ibland på denna sida så har man nytta av inläggen man läser, hade samma problem med att få fram soppan till motererna, tyckte att jag kollat alla slangar ordentligt men efter att läst detta så kollade jag igen för säkerhets skull, mycket riktigt med en ordentlig förstorings spegel sa fann jag en slang som va riktigt pissig i underkant...såg hur fin ut som helst på ovan sidan.
Det va bara att byta och nu fick jag fram soppan till motorerna.
H/Ted
Mycket bra sida och bra styrelse i Coronetklubben, billig försäkring fick man också det kommande året.
2007-05-07 16:12
Heléne Vaakanainen
Någon som vet hur diesel påverkar slangarna?
2007-05-07 16:42
Alvar Möller
Bränsleslang tillverkad enligt SS-EN ISO 7840 A1, är avsedd för bensin och diesel. Tål öppen låga i 2,4 min. utan läckage.
Godkänd för marint bruk.
Finns för både matning och påfyllning.
2007-05-07 19:16
Lars Ericson
Mycket bra inlägg då jag själv funderat i samband med vårfixet. Mina slangar behöver bytas, kanske mest för att det skulle kännas bättre.
Ni som har bytt slang - hur säkerställer ni att det inte rinner bensin under själva slangbytet? Jag har inte hittat nån lämplig kran eller liknande. Pluggar ni helt enkelt hålet till tanken?
Bytestips för slangbyte på en 21 Dc tas tacksamt emot.
Det är onekligen mycket givande att läsa samtliga inlägg, tack för alla som bidrar - det har gjort mitt båtliv enklare.
s
2007-05-07 20:20
Svante Liljevall
Hej!
Intressant diskussion.
Just nu kollar vi över tanken och slangarna. Ni verkar ha bytt bensinslangar. Jag har letat men inte hittat rätt var man får tag i nya slangar och undrar om ni har något tips till mig.
Anslutningen till påfyllningen på min tank är ca 44mm vilket gör att jag inte kan använda 38mm eller 50mm som alla har. Har någon hittat denna slangdimension?
Vill gärna ha tips om var jag får tag i bensinslang till filter/motor och avluftning också.
Helst här i sverige och gärna i Göteborg.
Jag byter gärna ut röret upp till tanklocket också men vet inte riktigt hur jag skall få till det då det är för långt upp mellan skroven för att nå med slangklämmor underifrån och för liten plats att trycka ner någon slangklämma uppifrån. Är inte heller säker på att man numera kan få tag i någon som kan göra ett nytt rör som är instucket i tanklocket som det befintliga. Tips?
Tack på förhand!
2008-05-12 08:33
Dennis Nöring
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hei Dennis,
Silikonslanger fungerer fint til tankpåfylling. De er betydelig dyrere enn vanlige bensinslanger i gummi, men også tilgjengelig i langt flere spesialdimensjoner. Gå til et spesialistfirma, så kan de hjelpe deg. Kjenner ingen i Sverige, men i Norge er det typisk Tess man går til.
Layout på 22DC kan jeg dessverre ikke uttale meg om.
http://www.tess.no/
2008-05-13 16:48
Lars Myren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jag har precis bytt samtliga bensinslangar från tank till filter och vidare till motorer. Ville ha bra grejor så jag åkte till Hydroscand (finns i hela Sverige: http://www.hydroscand.com/sweden/contacts/contacts.htm ).
De gjorde nya slangar, 4 st, med nya kopplingar. Tror de kallas banjokopplingar. 220 spänn. Billigt och bra tycker jag. De har allt du kan tänkas vilja ha i slangväg. Köper nog ny hydraulslang till trimplanen där oxå.
2008-05-13 20:49
Mattias Andersson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej,
Jag köpte mina slangar skräddarsydda med kopplingar, etc hos BOHAB maskinkomponenter i Spånga. Adress Stormbyvägen 7, 163 55 Spånga. Tel: 08-760 2875. De har en "slangakut" för maskiner och kan fixa det mesta.
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.