!
Hej
Jag har precis tagit upp coroneten för denna säsong
men jag behöver veta vad jag ska göra för att sova
lungt i vinter.
Någon som vet om en sida på nätet om hur man
koserverar en sötvattenkyld V8 271 VP eller kan
skriva något här?
MBH Martin
Hej !
Jag föreslår att du kontaktar Volvo Penta. Jag hade motsvarande fråga rörande en VP 260 för några år sedan
och kunde då beställa en kopia av en Instuktionsbok för denna motor, till en mycket rimlig kostnad. I den boken jag fick fanns mycket matnyttigt.
Ytterligare frågor kan säkert besvaras här.
/Christer
Hej !
Gå in på Drevia.se Där finns instruktioner på vad bör göra.
Hälsningar Jan
2005-10-07 07:57
Jan Ferdell
Kör motorn varm med sötvatten (jag anv en tunna som 280 drevet passar i, annars så går det att ta bort sugslangen vid insidan av skölden och stoppa den i en dunk med vatten och fylla på vartefter motorn förbrukar kylvatten)
Efter varmkörning så byt motoroljan. Jag anv Biltemas eloljesug, tar mellan 6-8 minuter att få ur oljan. Byt olje filter.
Kör igång motorn efter olje byte, kör ett tag så oljan drar runt i motorn. Stäng av byt ut vattnet i dunken mot glykolblandning 50/50, kör igång igen, ställ en hing under drevet så glykolvattnet samlas där och inte på marken. När det bara kommer glykolblandning ur drevet så är det klart ,går åt ca 10 liter. Spruta in olja i förgasens primär portar innan motorn stängs av, detta görs medans motorn suger det sista av glykolblandningen.
Töm vatten avskiljaren (bränsle). Kolla glykolens frystal i motorns färskvatten del.
Många tar bort impellern för vintern, jag gör det inte, har inte sett någon nackdel att den sitter kvar.
Tändstift (brytarspetsar om motern inte har elektronisk tändning) och bränsle filter byter jag på våren efter första prov start.
Naturligtvis så byts oljan i drevet samtidigt och infettning av alla leder.
http://web.telia.com/~u11101231/H%F6sten2005.htm
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.