!
Hej,
Har nyss köpt en Coronet 24 cabin.
Har tänkt fram och tillbaka vad jag ska ha för drivpaket i min nya b båt.
Efter mycket funderingar har jag kommit fram till att försöka behålla båten i original skick så långt det är möjligt.
Jag ska köpa en Mercruiser V6 4.3MPI. Mina frågor är följande.
-Får den plats i nuvarande motorutrymme?
-Räcker hästkrafterna till eftersom jag hört att båten ska ha en hög plan tröskel?
- är motorn bränslesnål, hur mycket drar den vid march/max i en 24 cabin?
- Vilket drev ska jag välja? bravo 1, 2 eller 3?
Vore mycket tacksam för svar!
Med vänliga hälsningar
Carl Nordström
2005-10-07 21:31
Calle Nordström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Vad jag förstår så är båten maskinlös eller?
Vad har de suttit för maskin/er i förrut? Det är avgörande för vad som passar utan för mycket ombyggnationer.
Jag har en 21 cabin och den är tungdriven och har en rejäl planingströskel, sitter en v6:a 170 hk (aq175) motorn räcker till men skulle inte skada med några fler kusar.
Så en 24:a behöver nog över 200 hk för att komma till sin rätt
Jag står själv i begrepp att byta maskin i min 24 cabin, har idag en Aq 225 med 280 drev som ger(gav som ny 1977)225 hk på vevaxeln, dvs svagare och tyngre än 4,3 mpi som har 220hk på propellern(motsvarande vp ger 225). jag toppar ca 27-28 men det största problemet är accelerationen. Under "min coronet" finns en 24 cabin med 4,3 mpi som toppar 34 knop, farten blir sådeles tillräcklig men frågan är om vridet räcker till när man som jag ofta åker till landet med tung last och stor besättning. Jag lutar nu mot en 5.0 mpi som endast kostar ca 12000 mer.
Den motorinstalationen som jag har idag får plats med endast små modifikationer av framkanten på soffan så en 4,3 mpi får plats med marginal.
mvh
Jonas
Hej!
Lägger gärna mig i motordebatten :-)
Att tänka på när man funderar på V8 alternativet är att 5,7 liters motorn är att föredra framför 5,0an, varför? 700cc låter inte som stor skillnad men det är inte de 0,7 literna som spelar roll utan förbränningsutrymmet/ventilerna.
5,0 litersmotorn har mindre borr än 5,7an vilket i praktiken innebär att topparna flödar sämre vilket ger sämre verkningsgrad.
Som ni förmodligen vet är ju Volvos motorer baserade på Chevrolet och 5,0 motsvarar deras 305a och 5,7an = Chevrolet 350.
I bilkretsar är det så att man undviker 305an eftersom den har märkbart mkt sämre vridmoment. Vill man sedan trimma så ligger man hela tiden efter. Volvos V6 4,3 är en Chevrolet V8 5,7 minus två cylindrar. V6an har alltså samma kolvstorlek och ventilstorlek som 5,7an.
Om jag skulle välja motor till en 24a Cabin så blev det en 5,7lit V8 eller två V6or.
5,0an är inte dålig men man får mkt för merkostnaden till en 5,7a tycker jag. Skillnad 26000:- på tex Drevia och då får man 5,7an med insprutning (60Hk mer)
2005-10-08 21:20
Stefan Elfström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Calle
Der er flere tråde med motorbytning i 24 cabin og der er flere der har gode erfaringer ved 4,3L Volvo/Mercruiser i en cabin 24.
Der skulle lige være plads til motoren, men du skal afmontere den plade der sidder på tværs/højkant hen over motorkassen for at få den i.
Stefan´s råd om 2 stk V6 (440hk) synes jeg er lige i overkanten (skrovet er ikke bygget til høje hastigheder).
Modellen har en tendens til dykke med stævnen, når den kommer over 30 knob.
1 stk 5,7 V8 (300hk) vil jeg nok sige er max.
Jeg har selv en 24 og er igang med en større renovering.
Jeg skifter fra 3,0L Mercruiser (140hk det er for lidt) til AQ41P.
Mvh.
2005-10-09 16:16
Per Jakobsen
Hej Calle
Vill bara nämna att jag har en 24 cabin med en vp 5,7 GS på 280 hk. Den planar vid ca 22knop (ca 3100 rpm) och gör max 33 när jag är ute själv. Jag tycker att min motor är perfekt för den båten och skulle inte vilja ha en mindre.
mvh:
2005-10-10 08:23
Björn
Hej Calle
Hvad er dit brændstofforbrug ved marchfart ?
Jeg synes at det lyder af lidt, når du skriver at du topper ved 33 knop med 280 hk.
Jeg forventer en fart med 200 diesel hk på ca 30 knop.
Mvh Per
2005-10-14 16:52
Per
Ikke Calle, men Björn !!
2005-10-14 16:54
Per
Hej Per.
När jag mätte sist förbrukade ca 2,0 liter/distansminut vid blandad körning upp till 22 knop.
H:Björn
Tjena Calle,
Jag har en 24 Weekender med en VP 4.3 Gi , insprutning och DP-drev. Min båt är nog ngt lättare än din även om det står att dom väger lika i modellarkivet. Själv är jag väldigt nöjd med motorn och har en låg bränsleförbrukning på 1-1,5/distans. Bra acc med duopropen även med last och en toppfart uppemot 37 knop. Motorn får plats bra även om en liten utbyggnad på aktersoffan är gjord men inget som stör direkt. Några tendenser att min båt dyker med stäven i högre fart har jag aldrig märkt men kan tänka mig att det uppstår vid farter 40-45 knop eller mer, också mkt beroende på sjö. Om man ser hur olika alla båtar är bestyckade så förstår man att mycket hänger på vad man har för drev och propellrar!
Lycka till!
2005-10-14 23:29
Johan Ploom
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.