!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

AQ170 drev 270 beräknad toppfart

Undrar om någon vet vad man ska räkna med för marschfart samt toppfart med AQ170 med 270 drev enligt handboken skall toppfarten ligga på 29 knop kan detta verkligen stämma
Undrar en nybliven OF 32 ägare

2005-10-14 19:23

mikael Post

Hej Mikael. Jeg har et sted et testcertifikat på OF 32. Med 2 voksne personer ombord og sejlklar med vand og brændstof, blev en given distance gennemsejlet med maxfart i begge retninger og i stille vejr. Resultatet gav et gennemsnit på lidt mere end 28 knob. Planingstærsklen var så vidt jeg erindrer beskrevet til mellem 14 og 15 knob. Dette resultat forudsætter 100% ren bund og opnås normalt kun lige når båden er lagt i vandet, da en glasfiberbåd som bekendt bliver lidt tungere i løbet af sæsonen når skroget har optaget nogen fugtighed. I praksis skal du ikke forvente at se 29 knob på loggen men snarere omkring 26-28 knob med en motorudrustning som beskrevet og almindeligt diverse grej ombord. Mvh Finn 1786.

2005-10-14 23:02

Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Har sett tester med toppfart 27 knop från när båten var ny.
Min 32:a med AQ170/270 kan väl i lyckliga stunder göra 25 knop på GPS:en. Normalt familjelastad är väl 22-23 knop på topp och en march på 18-19 knop. Bränsleåtgången vid dessa farter är i storleksordningen 40l/h och motor (har flödesmätare) Detta ger en bränsleförbrukning i storleksordning 4l/Nm tyvärr...

2005-10-14 23:35

Johan Ottosson
Medlem
32 Oceanfarer
24 Family

Hej igen. Jeg ved ikke hvor Johan har set tester med 27 knob på toppen. Det testcertificat jeg har, som er 100% korrekt, er en kopi af det originale fra Coronet varvet udarbejdet på basis af en mycket detalieret beskrevet test som blev udført i farvandet ud for Mullerup og ned i Storebælt da OF 32 skulle certificeres. Johan hvor mange omdr. går dine motorer på topfart? det lyder som der er noget galt fat med enten justeringen af motorerne, korrekt propelstigning, lufttilgang til motorrum, trim af drev/flaps eller begroning af bunden. Marschfarten bør ligge omkring 21-22 knob med 2X AQ170. Min egen OF 32 var af en tidligere ejer engang i 80 tallet forsynet med 2 stk 4 cyl. AQ 145 som klart var underdimensionerede i forhold til bådens vægt. Normalt lastet var topfarten max ca 22-23 knob og marschfarten 17-18 knob ( kun lige over planingstærsklen). Brændstofforbruget var stort, ca 50 Liter totalt i timen. Disse motorer er nu fortid. Mvh. Finn 1786.

2005-10-15 00:25

Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Testen med 27 knop i toppfart kommer från en Italiensk båttidning. Om du tittar i länksamlingen så hittar du "Suzys coronetsida" under valet coronet finner du "articles from Italien magazines" Där hittar du ett stort test från -73 med till synes mycket noggranna prestandamätningar.

Mina motorer är kanske inte i bästa kondition. Den ena varvar 5000 r/min. Den andra något trött 4300 r/min. Kan vara förklaringen.

Varför den motorn inte orkar är dock ett mysterium. Propellrarna är kollade av propellermek och skall vara identiska i stigning etc. Kompressionsprov ok och väldigt likt den andra motorn. Tänddelar bytta och tändpunkt korrekt justerad. Förgasare justerade. Bränsleåtgången ungefär samma som den andra motorn. Några ideer ?

http://www.coronet-italia.it/images/Articoli.IT/ARTcoronetOCF_7ING.jpg

2005-10-15 10:59

Johan Ottosson
Medlem
32 Oceanfarer
24 Family

Hur är kamaxeln? Kan vara nersliten. Är ganska lätt att kolla. Ta bort ventilkåpan och mät hur mycket varje vipparm lyfter, är någon kamnock nersliten ser du det direkt.

Är inte så att ena drevet har en annan uväxling tex pga av ett drev byte en gång i tiden.

Sedan är väl inte volvos radhus kända för att vara bränslesnåla.

2005-10-15 13:27

Sven-Åke Lindström
Medlem
21 Explorer II

Hej igen Johan. Den type test der er gjort i italien er der mange der har udført gennem tiden. Den er imidlertid kun retningsgivende og slet ikke så omfattende som den test fra varvet. Du skal vide at for at få certifikat på en bådtype kræves mycket mere af testen og mange andre målinger end blot den relativt simple test der er udført af bådbladet i Italien. F.eks. strømforhold, saltholdighed i vandet, fribord for og agter, motorydelsen optimalt målt og luft og brændstoftemperatur. Alt dette mangler i testen fra Italien og derfor ville denne test kun kunne anvendes som ca. måling. Det er nødvendigt at varvets test så omfattende som beskrevet da et certifikat ellers ikke bliver udstedt. Certifikatet på en bådtype er et juridisk gyldigt dokument der er udstedt af et anerkendt klassifikationsselskab der har godkendt resultaterne. Bureau Veritas, Lloyds og flere andre er f.eks. sådanne selskaber . Mvh. Finn 1786.

2005-10-15 19:27

Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies