!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Propellerval Family 24 ad 41:a 290 DP.

Jag har en ad 41:a (-92) Ny turbo (-05) och ett DP 290 drev. Kör för tillfället A7 prop. Motorn varvar max 3600 rpm vid fullt pådrag och gör då ca: 29 knop, vid 3200 ca. 24 knop. Frågan är om jag skulle vinna ngt på andra proppar? Tänker framförallt på att kunna marscha i 23-24 vid ett lägre varvtal. (uppnår ju heller ej rek. max varvtal som ska ligga mellan 3700-3900)
Är medveten om att diskussionen förs gällande Family 26:an men båtarna borde skilja sig markant med tanke på 26:ans längre akterparti.
Upplevde dessutom att båten gick snabbare i våras. Kan ju delvis bero på mer last. Arne Olsen hade en teori(eller faktauppgift) om att båtar kan väga ett antal extra hundra kilon på höstkanten pga av H2O upptag.

2005-10-27 20:24

Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Bo, det er fakta at et glasfiber skrog optager fugt i vævet gennem sæsonen. Det kan let være 100-200 kg afhængig af bådstørrelse. Om du har chance for at veje båden med tomme vand og benzintanke og med samme udrustning ved søsætning og optagning vil du se hvor meget forskel der kan være. Lidt begroning der er kommet gennem sommeren på bunden kan også tage lidt omdrejninger fra motoren og reducere farten med nogle knob. Eventuelt kan du måske låne et sæt A6 propeller og se om det giver et bedre resultat. Mvh. Finn 1786.

2005-10-27 21:42

Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Om du minskar stigningen med en storlek tex. A7 till A6 så ska detta göra ca 150 rpm/min. I ditt fall kommer du då att hamna på ca 3750 rpm/min samt att varvtalet vid marchfart ökar och motorn får bättre axelration på bekostnad av maxfarten.

Jag har en båtbotten som är epoxibehandlad och den tappar varken fart eller varvtal på hösten. Rekomenderas.

2005-10-29 17:05

Per Svensson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Per. Det er lidt for firkantet udregnet. Man kan ikke i praksis altid anvende teorierne 100%. Båden går ikke nødvendigvis ned i fart men bliver med en motor der yder sit maxomdrejningstal, bedre istand til at holde en økonomisk maxfart istedet for at være pint så der kun kan opnås 3500-3600 omdr. Foruden dette bliver hele kurven med drejningsmomentet bedret tydeligt. ALLE både uden undtagelse optager fugt i glasfiberen, det meste ganske enkelt fra den naturlige luffugtighed der findes i luften på vandet. Alle professionelle bådfolk kender til det. Derfor kan man foreksempel IKKE umiddelbart slibe gelcoaten ned for at epoxybehandle bunden , før båden har stået og tørret i længere tid. Fugten i glasfiberen dannes og så indvendig i båden ved gennemtrængning af topcoaten. Den mindste form for begroning fra alger eller andet der misfarver bundmalingen der sidder på bundmalingen vil ALTID give friktion. Derfor bliver alle sejlbåde der deltager på konkurrenceplan altid vasket på bunden før enhver sejlads. Mvh. Finn 1786.

2005-10-29 18:10

Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Bo!

Om Jag vore du skulle jag behålla propellrarna och öka effekten på motorn i stället.

Det är mycket lätt. På spridare pumpen sitter en liten plomberad ställskruv. Lätta på låsmuttern och skruva skruven inåt. Sim Sala Bim så har du mer effekt.

OBS! Gör icke detta om du har garanti kvar på motorn. Den slutar gälla om plomben är bruten.

OBS OBS!!! Mycket viktigt! Öka aldrig max varvet om ni vill öka farten i båten. Dieslar får aldrig övervarvas. Så rör aldrig plomberna till varvtalet (som sitter vid varvtalsreglaget, gas vajern). Ökat maxvarv ger mycket ökat slitage och kan leda till haveri.

Ökat bränsle och därmed höjd effekt ”kan” öka slitaget så skruva upp så mycket som behövs för att erhålla rätt maxvarv med önskad propeller men överdriv inte.

Själv kör jag med en skruvad AQAD40B i min MIDI. Jag har 280SP med en 17x19 propp.
Max fart vid 3600 rpm är 32kn. Marsch fart vid 3200 rpm är 26kn. Marsch fart vid 2800 rpm är 23kn

Med vänliga hälsningar
// Sebastian

2005-10-31 09:46

Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser

WARNING. WARNING. WARNING. Sådan en opfordring til uautoriserede indgreb på en motor burde IKKE lægges ud her i forummet. Jeg må opfordre til at det fjernes. Det kan få ukyndige til at eksprimentere med noget der kan ødelægge deres motor og i bedste fald forkorte levetiden på den væsentligt. Specielt når disse eksperimenter udføres på ældre og måske i forvejen slidte motorer. Har man brug for flere HK er den eneste forsvarlige måde at følge fabrikantens anvisninger, der i nogle tilfælde f.eks. kan være montering af en større turbo. Man bør altid tale med en autoriseret tekniker der kender motortypen. Der er imidlertid altid nogle "hjælpsomme" personer der kender forskellige "fiduser". De er som regel "dygtigere" end fabrikanten selv. Sådan en "justering" kan iøvrigt IKKE gøres på "lurenkig" men skal gøres med blandt andet målinger af afgasrøgens indhold. Der er en mening med at indstillingsskruerne er plomberet efter at en præcist udmålt justering er gjort, og det er bestemt IKKE for at ejerne af motorerne ikke skal få den bedste ydelse fra motoren. Det er ikke uden grund at al garanti bortfalder hvis man som uautoriseret hobbymekaniker selv ændrer på fabriksindstillingen. Man får desuden et noget større forbrug af brændstof og næsten garanteret en sort og forurenende afgasrøg fra motoren med en snavset båd som resultat og til skade for miljøet om man udfører sådanne "gør det selv" eksperimenter. Jeg håber at man forstår alvoren bag min advarsel i dette indlæg. Mvh. Finn 1786.

2005-10-31 11:13

Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Käre Finn!

Det är konstigt att du alltid har så fantastiska idéer om hur saker och ting skall göras, (ofta på ett mer eller mindre fantasi fullt sätt) men så fort någon annan har ett förslag så är du väldigt snabb att förkasta dennes idé.

Vilken kännedom om Volvo Pentas effekt inställning hos fabrik har du?
Vad vet du om min tekniska kompetens och kunnande?
Varför skulle det vara bättre att byta turbo än att ändra bränsletrycket?

Var inte så snabb att rata andras idéer. Detta är ett allmänt Forum och inte ett forum för endast dina idéer.

Med vanliga hälsningar
// Sebastian

2005-10-31 12:38

Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser

Kære Sebastian. Jeg havde forventet en sådan fornærmet reaktion fra dig. Men du behøver ikke at blive simpel og uforskammet. Du kan absolut ikke vurdere om mine indlæg er på et fantasifuldt grundlag, men OK noget skal der jo komme fra dig når sagligheden og argumenterne slipper op. Man kan ALTID diskutere en sag med mig på et sagligt grundlag. Jeg har ALDRIG forkastet en GOD ide, læg mærke til jeg skriver GOD. I mit svar på dit påfund med at stille ukritisk på pumpen begrunder jeg tydeligt hvorfor det er en betænkelig ting at gøre, men det ser desværre ud som du ikke forstår det. Det er vigtigt at alle faktorer kommer frem hvis man skal råde andre, så kan den enkelte vurdere hvad man vil. Desværre dukker der af og til nogle ideer og forslag op her i forummet der ikke altid er lige gode, men der kommer sandelig også rigtig mange gode og brugbare indlæg fra medlemmer der klart viser at der findes en mængde god og nyttig viden om mange ting i klubben. Vær sikker på at MINE råd ikke er fantasifulde, men er ment som en" free of charge"hjælp til medlemmerne fra en fagmand med en omfattende uddannelse og mange års er faring bag sig. Dit svar her afslører desværre tydeligt hvilken mangel på teknisk kompetance du har, når du ikke ved hvad forskel det gør ved at bytte til en mere effektiv turbo eller på at øge brændstofmængden. Det ved da enhver motormekaniker. Turbobytte indgår i Volvo`s opgradering af flere af deres motorer. Jo - når nogen her på forummet ligefrem anbefaler andre at fuske med en motor, stiller jeg min professionelle viden og erfaring til rådighed istedet for at være passiv tilskuer til dårlig vejledning der foruden forurening i værste fald kan koste en smadret maskine. Jeg har jobbet professionelt som supervisor internationalt i marineindustrien i mange år og har arbejdet meget med Volvo motorer af alle slags i erhvervsfartøjer og på strømaggregater på store skibsanlæg. Så jeg kan garantere dig at der er viden bag mine indlæg. Tror du ikke på hvad jeg skriver er det din egen sag ,men du bør ikke råde andre til at fuske. Men hør gerne Volvo Penta om du eller jeg har ret. Du betaler jo sikkert ikke udgiften om nogen får motorhaveri som følge af din "fidus"til at få flere HK. Jeg oplyser kun om RISIKOEN som man ikke må undlade at fortælle om. Dette Forum håber jeg at flere med kompetance og viden vil benytte til gavn for klubbens medlemmer. Der findes sikkert mange i klubben der kunne gavne med viden fra deres yrke og utbildning. Desværre er det ikke ret mange der vil bruge deres tid på denne side når det gælder saglig rådgivning og almen information til glæde og nytte for klubkammeraterne, derfor bliver mine indlæg uundgåeligt mere synlige. Er der andre der som du er utilfreds med at se indlæg fra mig er jeg da villig til at respektere dette. Dette strider blot mod den opfattelse jeg har fra de medlemmer der mailer til mig med forskellige henvendelser og spørgsmål og udtrykker deres tilfredshed. Mvh. Finn 1786.

2005-10-31 15:19

Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Jag håller med Finn. Vi amatörer ska inte hålla på med sånt vi inte begriper. Jag tycker att vi ska sträcka oss till att byta en trasig glödlampa och tvätta och vaxa båten. Resten borde proffsen få ta hand om. (jag ska här inte ta upp hur många gånger och i hur många olika sammanhang som "proffs" medvetet har fuskat o gjort ett betydligt sämre jobb än "hemmafixaren")

Carl

2005-10-31 15:26

Carl Planthaber
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Finn!

Jag tror att många här på forumet tycker att det kul och intressant med personer som äger kunskap inom sina speciella områden. Att man sen vill dela med sig av dessa kunskaper är så att säga en av grundstenarna för ett öppet forum. Att läsa din kommentar om att du gör detta "free of charge" begriper jag överhuvudtaget inte. Dina kunskaper är lika mycket värda som någon annans. Det är slutligen läsaren som får bilda sig en uppfattning och ta ansvaret om vad han eller hon anser vara rätt, eller fel. När man läser dina inlägg får åtminstone jag en känsla av att du sitter inne med det slutgilitiga svaret och det du säger är det riktiga. Man kan se lite av det i ditt inlägg ovan när du skriver att du aldrig förkastat en GOD idé. Men Finn, är det du som betämmer om idén är god?

Carl

2005-10-31 15:56

Carl Planthaber
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hejsan Carl. Du tager nok lidt fejl af mit budskab for jeg ser dit ironiske indlæg som udtryk for at jeg anser alle andre for at være totalt uvidende. Intet er mere forkert. Jeg har stor respekt for folk der kan udføre et godt stykke arbejde uden at være uddannet indenfor området. Det er bare ikke alting man som "hemmafixar" skal pille ved. Der er mange der kan lave en mængde ting selv, man skal bare kende sin begrænsning og det er en kunst ikke alle forstår. Der er jo selvklart en årsag til at der findes uddannelser (utbildning) indenfor forskellige fag. Jeg kender ikke til hvor du finder dine såkaldte "proffs". Du må have været fantastisk uheldig når du ikke har tal på dine negative oplevelser. Det er ihvertfald ikke sådanne typer der fik job i de kredse jeg har været. Man opererer vel ikke på en person fordi man har fået et førstehjælpskursus eller reparerer på en automatgearkasse fordi man kan bytte bremser og glødstifter. De fleste fagfolk (proffs) kan også berette om et utal af tilfælde hvor "hemmafixeren" har gået for langt i forhold til kundskaberne og derved ødelagt noget eller har bragt sig selv i unødig udgift. Det er en kendsgerning at de der gør størst skade og flest dyrekøbte fejl er den der ved lidt om tingene. Den der intet ved gør som regel ingen skade da han holder sig fra det han intet kender til. At jeg bruger udtrykket "free of charge" er klart for de fleste at det bare er en talemåde jeg anvender for at illustrere at jeg da som medlem selvfølgelig stiller min uddannelse,viden og erfaring fra mange års arbejde i marine branchen internationalt på højt plan, til fri afbenyttelse af alle i Coronetklubben som kan have nytte af det istedet for at risikere at gøre for store og kostbare fejl som følge af en "hemmafixers" vejledning. Det står jo alle frit for at vælge hvem man vil lytte til, så jeg forstår ikke hele denne diskussion. Jeg gør mig aldrig til dommer over hvad der er en GOD ide, jeg har tilfældigvis blot den fordel at jeg har en solid faglig baggrund for at vurdere når noget i et indlæg er helt galt eller kan medføre forgæves arbejde eller i værste fald store reparationer med de omkostninger der følger. Jeg kan derfor på et fagligt grundlag oplyse andre, der ikke er fagfolk, men elsker at arbejde med deres båd om hvad de skal være opmærksomme på og i den anledning eventuelt hjælpe ved at komme med forslag eller anvisning på hvordan en ting skal gøres. Det har jeg trods alt tjent min gage ved i mere end 30 år så en amatør er jeg nok ikke. Men OK er man underligt nok ikke interesseret i brugbare informationer men kun vil læse hvad der passer med ens egen - måske fejagtige overbevisning - skal jeg gerne overlade andre til at hjælpe medlemmerne. Et gammelt ord siger: Mod ...... kæmper selv guderne forgæves. Hermed vil jeg slutte mine indlæg da de åbenbart generer nogle. Mvh. Finn 1786.

2005-10-31 20:49

Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

NEI det ville være et vesentlig tap for klubben om FLJ skulle slutte med sine innspill. De representerer for meg en syntese av det som tilsynelatende er mange års erfaring og opparbeidet kunnskap innenfor "fagområdet" . Som sådant nyttige og leses i alle fall av undertegnede alltid med den største interesse.

Det aner meg at det det kanskje kun er små ( kulturelt betingede ?) forskjeller i språkføring og "attityd" som skaper et ubehagelig aggresjonsnivå i enkelte av de innleggene som kommer til uttrykk.
Jeg tror vi skal være romslige med hverandre og akseptere litt "støy" i debatten - uten å ta i bruk hverken ironi eller direkte usakligheter.
Det sentrale elementet får være å få på bordet adekvat ERFARING (som kan diskuteres) og FAKTA (som nok kan diskuteres men ikke endres) som kan være til hjelp for meg og alle andre ikke-proffer som i denne sammenheng er opptatt av å ta best mulig vare på båtene våre.

2005-10-31 22:13

Idar Lettrem
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Bifaller Idars innlegg.

2005-11-01 09:44

John Aspholm
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Som dansker bosiddende i Sverige med dansk båd (svensk motor), der diskuteres på en svensk hjemmeside, bakker jeg også op op Idars indlæg.

2005-11-01 10:13

Bo Kruse
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Idar!

Jag håller till 100% med dig! Det var dumt av mig att skriva mitt ironiska inlägg tidigare. Jag ber om ursäkt för det. (kunde dock inte hjälpa det vid tillfället). Visst ska det vara högt i tak där alla kan komma till tals, det är ju precis det jag är intresserad av jag med. Men vi kan väl låta alla få komma med sina ideér, genomtänkte eller inte. Eller hur? Vi kanske alla kan hjälpa till med detta, man behöver inte motbevisa varandra vad som är det absolut rätta. Det blir lite...vad ska man säga...tröttsamt att läsa då.

Carl

2005-11-01 15:39

Carl Planthaber
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej på Er!

Mitt inlägg och mitt svar fick lite oanade effekter…
Jag vill inte starta någon fight här på forumet.

Det jag föreslog Bo i mitt inlägg är att om man tappat effekt på en gammal diesel som det här var fråga om (-92) om jag inte minns fel. Och man vill återställa den gamla prestandan. KAN det vara en lösning att öka bränslet för att kompensera för slitaget på pumpen som gör att motorn inte får lika mycket effekt längre. Enligt min personliga yrkeserfarenhet (som faktiskt inte är så ringa) är detta inte ovanligt förfarande med just Volvos 40 dieslar. För med ökat bränsle kommer också turbotrycket tillbaka, utan att behöva byta denna dyra del. Detta ingrepp ger bara ökad diesel tillförsel vid fullbelastnig.

Detta hellre än att öka maxvarvet med en mindre propeller som många ”hemmafixare” gör. Som jag till och med läst om här på forumet (om jag inte mins fel). Detta förfarande är mycket mera skadligt för maskinen än att ge den lite fetare bränsleblandning. Dessutom medför minskad stigning på propellern ökat varv vid marschfart vilket heller inte är bra.

Jag backar på att jag inte kan ”rekommendera” detta till någon. Det är inte rätt, men man kan göra så… Det är ett sett att lösa Bo´s problem.

Och vad gäller mitt svar till dig, Finn. Var jag kanske lite hård. Jag ber om ursäkt för att jag gick fram så hårt.

Det finns många lösningar på ett problem. Vissa är mer ”rätt” än andra. Hade man frågat en Volvo Penta handlare som jag en gång gjorde skulle jag byta motor, som dom mer än gärna var villiga att hjälpa till… pris: 285 500: - ink. moms

Men nu sitter jag med min AQAD40b från –86 och åker nästan lika fort som dom som har V8 men mycket billigare.

PS. Finn, jag byte faktiskt turbo innan men det gjorde ingen skillnad. DS.

Hälsningar
// Sebastian

2005-11-01 16:54

Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser

Ja det här kom att bli en het fråga.
Intressant vore dock att veta huruvida en maskin från -92 verkligen är att betrakta som gammal i det avseendet att den tappat effekt. Min motor har enl. uppgift knappt 400 driftstimmar och går perfekt. Nya turbon som monterades i juni i år har lett till att den går in tidigare och bättrat på draget vid planing. Däremot har den ej ökat toppfart eller påverkat motorns toppvarvtal.
Intressant vore att veta om nyare 41.or har andra prestanda?

I övrigt anser jag att forumet här är väldigt värdefullt. Alla inlägg är intressanta och meningsskiljaktigheter är ju värdefulla att ventilera på ett sansat sätt.

2005-11-01 20:05

Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Har läst på en Volvo Penta sida att vid körning med miljödiesel MK1 reduceras angiven effekt med ca 10%.
Någon som provat dieselbooster från Tripak? eller är det bara ett nytt "mirakelmedel" som inte har någon verkan!.


2005-11-01 20:39

Per Svensson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej!

Har själv en 41a (-88) med DPA 290 drev.
Har A4:or på och vid 3200 rpm ca. 22 kn, 3500 rpm 25 kn samt 3700+ rpm ca. 28-29 kn!

Mvh

Dick

2007-07-10 23:23

Dick Bergendahl

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies