!
Hej..
Hittade denna sidan när jag satt och kollade Coronet båtar, vill då ställa en fråga ang. ett köp jag blivit erbjuden...är det någon som vet så måste det väl vara Coronet ägare.
Är detta prisvärt....???
Seafarer 27 II årsmodell 1974
Dubbla AQ170 "nya" 2004 , 15 drift timmar (dom är "NYA"kollat).
2x 270 drev (genomgågna hösten 2005 av varv).
Ankarspel Anchorlift 900W kätting med fjärr och fritt fall.
Nytt Kapell 2004.
Nytt Kylskåp Isoterm ASU 80 liter (2005)
Omklädda Dynor 2005, ny matta i ruffen
Diselvärmare genomgången hösten 2005
Ny Dävert, Ny badbrygga, Ny laddare QTec stora modellen m.m
Allt detta finns det kvitton på...båten är i gott skick plastmässigt o så, mycket lite skruvad i, mycket orginal.
OBS....Förgasare och knän är överflyttade från gamla motorn, men allt är inställt av Båt.Mek för 12,820:- efter inkörning som det börs.
Detta vill dom ha 250,000:- för...verkar vara ett bra pris men vad tycker ni som är Coronet ägare.
M.v.h
Peter Andersson
2005-12-20 13:36
Peter Andersson
Köp!
2005-12-20 15:05
Olle & Lillemor Falk
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Håller med.....Slå till
2005-12-20 17:06
Mikael Wallden
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hvilket skrog-nummer har båten?
Nummeret kan bekrefte alder på båten. Det er nemlig ikke uvanlig at båten er eldre enn det selgeren oppgir.
Det spiller kanskje ingen rolle at båten t. eks er 5 år eldre, men du slipper å føle deg lurt når du evnt. blir klar over forholdet.
Det kan uansett være et bra kjøp for 250 tusen.
2005-12-20 17:43
Tord Kongsvold
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
31 eller 35 år "spelar roll" Köp!
2005-12-20 20:12
Olle & Lillemor Falk
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Billigt!! Tveka inte för länge, då är det någon annan som blir den lycklige!!
Hej Igen...
Eloge till en MYCKET seriös hemsida....ägaren bortrest fram till
8/1-2006, men har ringt och sagt att jag tar båten.
Tackar för alla svar, vet inte vem jag hade frågat om jag inte funnit denna hemsida, nu ska jag ta och bli medlem i denna klubb.
Ang. Tord svar....det finns orginalkvitton på båten när den togs ut från fabrik, bara två tidigare ägare på båten,nuvarande ägare har haft båten sedan 1977.
Glömde skriva innan...sitter 2 st nya (2004) rostfria tankar i
båten också, även ny vattentank på 150 L och 2 st nya vattenpumpar, men det verkar ju vara ett bra köp så det spelar väl mindre roll nu.
TACK IGEN och GOD JUL...hoppas vi ses på sjön i sommar då, sthlm
M.v.h
Peter Andersson
Ps.
Någon som kan tänkas veta vad man kan räkna i bensinförbrukning på denna båten, blir nog inte alltför billigt misstänker jag
2005-12-21 09:34
Peter Andersson
Jag vill gratulera till ett bra köp, som det låter. Du kommer säkert att bli nöjd, mycket nöjd. Klart att den tar lite soppa, men på den punkten kan jag inte hjälpa dig. Men det finns säkert någon annan medlem som har kläm på det. Lucka till
Ulf Ljungquist
Min OF 32 med dubbla AQ170/270 drar så här vid olika varvtal enl. Navman flödesmätare. Förbrukningen gäller en motor. Din förbrukning beror naturligtvis vilken fart du får på resp. varvtal.
tomgång 2-3l/h
1500 r/min 6l/h
2000 r/min 8.5 l/h
2500 r/min 14 l/h
3000 r/min 18 l/h
3500 r/min 22 l/h
4000 r/min 28 l/h
4400 r/min 37 l/h
4600 -> 47 l/h
Vadå?
Fattas det inte fart i knop för att få någon uppfattning om förbrukningen eller är jag helt kork.......??????????????
2005-12-21 18:07
Olle & Lillemor Falk
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Min tanke var att Peter själv skulle komplettera med sina fartsiffror för att få sin förbrukning. Mina fartsiffror är nog mindre intressanta då en 27 Seafarer nog går fortare än min 32 OF vid samma varvtal. Men som ett exempel min båt gör ca: 20 knop vid 4000 r/min. Det ger en förbrukning på 2 * 28 l / 20 knop = 2.8 l/nm. En 27:a har antagligen en lägre förbrukning, antagligen runt 2.5 l/nm i planande farter.
Tyder jag detta rätt att du menar 2,8 l/d på en motor eller är det total förbrukningen?
Total förbrukning.
Jag instämmer då en B30 drar ca 25-30 l/h i march på en planande båt. detta blir då ca 50-60liter / h med 2 st. marchfart på dryga 20 knop blir då ca 2.5-3 liter / distans.
Har förresten själv haft en ny b30, fin fin maskin.
Tackar,Tackar...
Verkar som det stämmer då vad ägaren säjer, mellan 2,2-2,5 L
distansen "totalt" beroende på hur hårt lastad man är, och då
ligger han i 22-23 knops fart och 3900 varv.
Ett annat problem jag stött på har jag fått när jag läst båtmeckens lista när han vinterkonserverade motor och drev.
han har enbart fått 5 L motorolja (st) i motorena....enligt spec. på DREVIA och verkstadshandboken så ska det gå i 6 L....kan det vara så att stickans mätpunkter är fel...??
Någon som har en åsikt om detta...??
UNDERBAR HEMSIDA SOM SAGT...
M.v.h
Peter Andersson
2005-12-22 10:20
Peter Andersson
Det mest troliga är att dom har inte fått ur all gammal olja. Svårt att få upp det sista när man suger upp den ur oljestickshålet
Brukar själv bara få i 4 l när jag byter i mina motorer, trots att jag i min båt kommer åt att lossa oljepluggen. Antagligen stannar en hel del gammal olja kvar i en B30 vid oljebyte eller så är uppgiften om 6 l felaktig.
En liten förklaring kan vara att olljefiltret inte "fylls" förräns man startar motorn efter oljebytet där kanske 2 dl ryms ?
Ibland rekommenderas att man fyller filtret med olja i samband med filterbyte så att man får upp oljetrycket direkt vid start. Men i praktiken är detta svårt, oljan vill gärna rinna ut innan man fått dit det nya filtret så jag brukar avstå.
Johan har ret. De 6 l olie er det som totalt rummes incl. filter, ved en ny eller nyrenoveret motor der er totalt ren indeni. Mange steder i toppen, fordækslet og i filteret vil der være lidt olie efter man har tømt hvad er muligt. Et godt tips med fyldning af oliefilteret efter det er byttet ud og ny olie påfyldt motoren, er at fjerne kablet på tændspolen og tørne motoren 10-20 sekunder med starteren. Derved risikerer man ikke at belaste lejerne hvis motoren starter før olietrykket er tilstrækkeligt og filteret og oliekanalerne vil være fyldt op naturligt. Der er oliefilm på lejerne fra før olie byttet så de er smurt og tager ingen skade. Er det en dieselmotor tages stopknappen. Det er den korrekte og bedste måde at fylde et filter på uden at risikere skade på lejemetallet. At fylde olie i et filter før montage er ikke normal praksis hos en fagmand da det i praksis er umuligt at montere det uden at det meste af olien går tabt som Johan rigtigt skriver. Kun hvis et filter sidder helt lodret kan det med lidt held monteres med olie i, men som sagt er det ikke den rigtige måde. Den ide har ingen stor værdi hvis det kunne lade sig gøre, da oliekanalerne i blokken mange gange er mere eller mindre tomme efter filter og olieskift. Kun pakningen smøres med lidt olie på en finger før montage. Når motoren har fået ny olie og filter køres den op i temperatur, standses og står 4-5 minutter. På pejlepinden ser man derefter om der skal efterfyldes med lidt mere olie eller ikke. Når den gamle olie skal tømmes af køres motoren også varm før dette gøres da man så kan være sikker på at olien er tynd og let løber til aftapningsstedet. Mvh. Finn 1786.
2005-12-22 23:21
Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.