!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Volvo Penta 151

Hej,allesammans.
Jag undrar om det finns någon som har lite erfarenhet ang.
Volvo Penta 151.Jag skall antsgligen sätt i 2 st.i min
Coronet 26 Family.
Mycket tacksam för svar.

2006-01-07 12:58

Mikael Wallden
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej

För små motorer för denna båt.Sätt in en 5.7 L V8 eller en
diesel 6:a på min 200 hp med tanke på vikten på båten.
Det räcker med en stor motor. Ger lägre förbrukning också.

Glöm ej att renovera akterspegeln och under där de gamla
motorerna.

Mv. Björn Adamsson

2006-01-07 16:38

Björn Adamsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

För små är AQ151:or knappast, en 26:a med två fräscha AQ130:or drar iväg i närmare 30 knop så med 151:or lär toppfarten snarare ligga över än under 30 knop. Mer än tillräckligt för detta skrov. En V8 kan nog gå något billigare än två fyror.

Manöverbarheten med två motorer är en klar fördel även tryggheten med två motorer skall man kalkylera med.

2006-01-07 20:13

Johan Ottosson
Medlem
32 Oceanfarer
24 Family

Hejsan Mikael. Jeg giver Johan ret i alle hans synspunkter. 2 stk AQ151 vil være perfekte for en 26 Family om du vil installere benzinmotorer. De kan købes til meget billigere pris end 1 stk 200 hk diesel men koster noget mere i brændstofpris at anvende. Desuden er vægten for 2 stk Volvo AQ151 kun ca. 500 kg tilsammen incl. SP drev. Vægten for 1 stk. Volvo AQ 41 diesel incl. DP drev er ca 520 kg. Installationen vil være let gjort om du har 2 motorer i forvejen. Det er ikke sikkert du behøver at reparere agterspejlet og bunden. De fleste fejler ingenting, men det er let at kontrollere før du installerer. Når du kommer dertil kan du jo spørge her på siden eller du er velkommen til evt. at maile til mig for yderligere info om dette. Mvh. Finn 1786.

2006-01-07 22:10

Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Mikael vad har du för motorer i dag i 26an? och vad har du för krav på fart resp bränslekostnad totalkostnad inberäknat kostnad motorbyte Johan och Finns svar är utomordentligt rekomenderbart Tryggheten samt manöverförmågan med två motorer är helt utan motstycke . Du kan väl höra av dig på sidan vilket du väljer för alternativ , det har tidigare funnits en gräns på 50 körtimmar överskrider man den gränsen eller kör komersielt torde man överväga diesel motor , frågan är om man får plats med 2 fyror diesel , eljest låter 2 151 or som helt rätt val hälsn Lars Göran

2006-01-08 20:45

Lars-Göran Karlsson
Medlem
31 Aft Cabin

... tidigare ??? Kanske när diseln var 1/3 billigare än bensinen. Men på 50h ... mycket tveksam. disel motorn är så mycket dyrare i inköp än bensinaren, spec. vid 200hk & mer, + reservdelar. Jag sitter & räknar på 200h/år i 15år. 320hk V8 bensin VS D6 Disel.... Inköp, service, restvärde, bränsle ....

2006-01-09 15:39

Tommy Nieminen
Medlem
32 Oceanfarer

Hejsan Tommy, det er korrekt hvad du skriver i dit indlæg om økonomien umiddelbart. Du skal dog tænke på at en båd monteret med diesel motor/er har højere værdi ved salg og er mere attraktiv for mange købere end samme båd monteret med benzinmotor/er. Forskellen i bådens salgsværdi udgør ofte mere end forskellen på prisen på dieselmotor og benzin motor, så forskellen i den daglige økonomi skal regnes på driftsomkostninger som vedligehold, service og reparationer samt prisen på den mængde diesel eller benzin der er forbrugt pr. sejlet sømil. Iøvrigt tillykke med din fine OF 32. Mvh. Finn 1786.

2006-01-09 21:24

Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

.... nåja. Jag får en hel del mail ang. diselpris. Tydligen får många tagpå villa/traktor disel för 5-7 kr/l. Då är det en jävl... skillnad. Och köper motorn på företags-kontot!!! Jag slutar här att argumentera priser... Ha en god Coronet sommar.
MVH. 24F & 32OF

2006-01-10 13:15

Tommy Nieminen
Medlem
32 Oceanfarer

Man kan köpa en jävla massa bensin för mellanskillnaden i
pris mellan en diesel kontra en bensin V8 även om man
köper fabriksnya motorer. Det är långt ifrån alla som har
möjlighet att köpa bunkerdiesel/fartygsdiesel eller maskin-
diesel. Dieseln är överlägseln vad beträffar förbrukning,ljud-
nivå,acceleration och säkerhet men underlägsen vad beträffar vikten och inköpspriset.

Se testen diesel 6:a/V8 bensin i Båtnytt nummer 1 2006
och bilda er en egen uppfattning om vad som är fakta.
260.000:-till V8:ans fördel räcker till många tankningar i
family 26:an. Minst 10 båtsäsongers förbrukning i en 26:a.

2006-01-14 00:27

Björn Adamsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Mange glemmer tilsyneladende at prisforskellen i indkøbspris på dieselmotoren og benzinmotoren vil forhøje handelsværdien af båden med dieselmotoren nogenlunde tilsvarende ved et salg og er således reelt kun en investering der kommer ind igen når båden skal sælges. Investeringen kan derfor ikke indregnes i driftsomkostningerne. Der er jo ikke tale om en merudgift der er tabt, men i værste fald kun om nogle mistede renter af den investerede merpris indtil båden engang sælges. Spørg blot alle båd forhandlere om rigtigheden af dette eller læs annoncerne med brugte både med salgspriserne på samme bådtype med enten benzinmotor eller dieselmotor. Der kan forskellen tydeligt aflæses. Efter købet af enten dieselmotor eller benzinmotor vil den korrekte måde at beregne omkostningerne ved sejladsen ( driften), derfor altid kun være de faktiske udgifter til forbruget af brændstof og almindelig vedligehold af motoren regnet ud pr. sejlet mil i båden. Glem i den forbindelse al tale om speciel billig olie da det reelt kun er nogle få bådejere der har mulighed for at kunne købe olie til industripris. Her i Danmark er der faktisk ikke mere den store forskel i pris pr. liter for benzin og olie. Kun omkring 1 krone pr. liter. Desuden kan man kun i ganske få havne tanke benzin. En båd der er monteret med dieselmotor af kendt fabrikat er helt klart mere attraktiv for de fleste købere og er lettere solgt til en højere pris. Det er ikke et postulat men en kendsgerning. Ingen der har en Coronet monteret med dieselmotor/er har vel normalt byttet ud til benzinmotorer. Det modsatte er derimod gjort i mange tilfælde. Har man en båd med benzinmotor/er og er tilfreds med dem kan man jo også lade være med at investere og blot sejle med den merudgift benzinen giver pr. sejlet mil i forhold til dieseldrift. Det bliver jo ikke så stor merudgift pr. sæson i forhold til hvad investeringen i motorskift vil være med de relativt få timer de fleste sejler, så det er en vurdering den enkelte kan gøre. Mvh. Finn 1786.

2006-01-14 03:59

Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Tycker att vi har tappat tråden lite.........

Frågan gällde inte bensin kontra diesel........

Den gällde kommentarer ang.Volvo Penta 151

Tyvärr så tycker jag att allt för många diskussioner strandar
just såhär.

2006-01-14 21:02

Mikael Wallden
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Undskyld Mikael. Tråden er IKKE tabt, men der bør vel være plads til en bred vifte af synspunkter i forbindelse med svar til dit spørgsmål. Det ville jo ikke være til megen nytte for dig hvis der kun var et par medlemmer der svarede: Ok, køb blot Volvo 151 motorer. Den sidste kommentar fra dig er skuffende for de medlemmer der ulejliger sig med i den bedste mening at hjælpe dig med gode råd og vejledning her i forummet ud fra DERES erfaring, som du jo efterspørger, før du træffer din beslutning om netop Volvo 151 motorer er at foretrække til din 26 Family. Men læs alle indlæggene mere nøje, så vil du se at ALLE svar UDEN undtagelse er relevante og afledt af dit spørgsmål om Volvo 151 motorer. Nogle svarer de er for små i effekt, og anbefaler v8 benzinmotor. Andre anbefaler alternativt dieselmotordrift eller 1 eller 2 motorer. Økonomien i det hele i forbindelse med motorskift er da så sandelig også vigtigt at få belyst. Så vær dog tilfreds med at du nu har fået et bredere erfaringsgrundlag fra medlemmerne at træffe din beslutning efter. Negative og sure irettesættelser/tilbagemelding som ovenstående til de medlemmer der forsøger at hjælpe andre medlemmer med deres erfaring og mening, kan medføre at der i fremtiden ikke er mange der gider deltage med deres mening. Det ville da være et alvorligt tab for "bryggsnack" om der kun en sjælden gang kom en enkelt kommentar eller svar på indlæg fra andre medlemmer. Det er hvad der kan risikere at hænde . Tænk lige på, at ALLE de svar der har været fra Bjørn, Johan, Finn, Lars-Gøran og Tommy på dit spørgsmål om 151 motorer, sikkert også har været nyttige og interessante for mange andre medlemmer end lige netop dig. Så tilsidst et gammelt ord: Skær ALDRIG den gren over man sidder på. Ellers iøvrigt held og lykke med projektet Mikael. Mvh. Finn 1786.

2006-01-15 01:40

Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Jag har till 24F (ej riktigt samma båtbotten) 2*145a & 280 drev med 14*21 eller 15*19 proppar. Jag har tillräckligt med kraft trots kortare båt & vassare V-botten. Med ditt ev. val kommer du ej ha brist på kraft med 151:or. Jag tror att 130:or väger lika mycket som 151:or, men du har mer kraft/vrid med 151:or, vilket oftast leder till propeller byte. Och då har lägre varv vid behaglig marchfart ca:24knop, & lägre bränsle förbrukning. Men vid fullt gaspådrag räkna med 3l/nm.... minst.....

2006-01-15 21:48

Tommy Nieminen
Medlem
32 Oceanfarer

Vinkel på bådbunden på 24Family og 26Family med 2 motorer er ens. 26Family er blot et forlænget 24Familyskrog. Derimod har 24 Midi og weekender et smallere skrog med skarpere (dybere) bundvinkel og konstrueret til større hastigheder. Mvh. Finn. 1786.

2006-01-15 22:11

Finn Lindblad Jensen 1786

Har själv en 24 w-ender med dubbelmontage 151/290sp och detta har fungerat utmärkt. Motorerna är enkla okompicerade och saknar elektronik vilket är en fördel i fritidsbåtar. Med fulla tankar 260+125, bränsle vatten gör den 30+ på topp och går harmoniskt vid 25kn. Begränsningen utgörs av föraren inte materialet. Jämförelsen/kalkylen bensin/diesel saknar betydelse vid 50 tim/säsong, dieseln är mer kostnadskrävande och uppvägs inte av restvärdet.

2006-02-01 17:53

Sten Ljungquist

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies