!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Skrovnummer

I samband med pågående renovering av min 21 Cabin/Explorer II har jag förgäves försökt hitta båtens skrovnummer för att fastställa årsmodellen. Hela motorrummet inklusive akterspegeln är frilagd och renslipad utan att numret kan spåras. Kan numret finnas någon annanstans på skrovet - tacksam för alla tips!

2006-03-29 10:20

Sven Larsson

Hje Sven
jag kunde inte hitta ngt skrovnummer på "klassisk" plats, vilket kan bero på att min weekender har renoverats/ombyggts från två till en motor (V8) och då kan den nummerbeteckningen målats över. I sökandet har jag funnit ett nummer på undersidan av skarndäcket, dvs den plastenhet som inbegriper skarndäck, hytt, fördäck etc. På babordssidan, mellan aktertoft och förarstol hittade jag en tal-bokstavskombination vilken verkade "fabriksgjord". den har inte den typiska sammanställningen och jag kan inte lista ut år etc som den typiska tal-bokstavskombinationen möjliggör. Jag har svårt att tro att den skulle kommit dit på annat sätt.

2006-03-30 15:14

jan Kumlien

Detta hittar man under Vanliga frågor på hemsidan

Överbyggnadens serienummer

Ej att förväxlas med båtens serienummer är båtens nummer på överbyggnaden som man (på t ex en 21 DC) hittar under skarndäck på babord sida ca 50 cm från aktern. Skroven fick som sagt ingen öronmärkt överbyggnad, fast i brist på skrovnummer kan man få fram ett ungefärligt tillverkningsår på båten med hjälp av detta nummer.
Utseende och placeringen av detta nummer varierar dock med båttyp.
Fram till ca 1970 bestod däcknumret av fem siffror och en bokstav, t ex kan man hitta "39D. 048" på en 21 DC från 1969. Möjligtvis kan andra siffran avslöja ungefärligt tillerkningsår om man inte har tillgång till skrovnumret (här 9 för 1969).
Ca 1970-1982 bestod numret av sju siffror och en bokstav, t ex "2117 D 061" på en 21 DC från 1977. Fjärde siffran verkar stämma ganska bra övernens med båtens tillverkningsår.
Detta däcknummer avslöjar alltså en del om båten, men det är alltså endast överbyggnadens serienummer. Bokstaven verkar vara en överbyggnadstypbeteckning.

2006-03-30 17:21

Bengt Wåhlin

Jag har lusläst alla artiklar i Bryggsnack om skrovnumrets placering, kodningsmetodik etc - problemet är att jag inte hittar numret. Akterspegeln är renslipad och av kulören att döma var det originalfärgen som fanns där innan slipningen, så det verkar inre troligt att numret har varit övermålat eller bortslipat. Jag har inte heller kunnat finna något nummer under skarndäck.

I mina köpehandlingar står: Coronet 21 Cabin av årsmodell 1975. Är det möjligt? Jag tror mig ha läst att tillverkningen av dessa båtar skedde under perioden 1965-69?

2006-03-31 08:55

Sven Larsson

På min 24 Weekender sitter skrovnumret nära överkanten av den tjocka förstärkta delen av akterspegeln, någon decimeter från mittlinjen mot babordssidan. Det är inplastat under det yttersta lagret av polyester och antagligen svårt att se om polyestern slipats, men numret borde finnas kvar. Coronets kabinmodell på 21-fotsskrovet, samma som 21 Daycruiser, tillverkades 1965-1969 och modellen hette 21 Explorer II. Namnet 21 Cabin är en senare konstruktion för att modellen är så lik 24 Cabin. Om det är en 21 Explorer II kan den inte vara av årsmodell 1975.

2006-03-31 15:32

Kåre Bremer

1975 är nog inte riktigt sant. Vad har du för färg på däcket om nu inte det är ommålat, dom tidigare årsmodellerna har en mörkare grönblå färg. När jag köpte min 21 Cabin så hette det årsm 1969 men när man tittade på skrov nummret så visade det sig att det är årsm 1965. och det är den mörkare nyansen på däcket.
Tror att det är ett vanligt fenomen med fel årtal på Coroneter vid försäljning.
Skrov nummret ska sitta på vänster sida om drevet ganska högt upp på akterspegeln, gör så på min.

2006-03-31 18:19

Sven-Åke Lindström

Däcksfärgen byttes från mörkgrön till ljusgrön på 21 Explorer II liksom på Coronets övriga modeller åren 1967 till 1968. Är den mörkgrön är det som regel årsmodell 1965-1967, ljusgrön 1968 eller 1969. Skrovnumret på 21 Explorer II har formen xxx 30y där xxx är serienumret och y sista siffran i årtalet, alltså på 1960-talet.

2006-04-01 10:56

Kåre Bremer

Tack Jan, Bengt, Kåre och Sven-Åke för goda tips. Med er hjälp kan jag nu tidsbestämma tillverkningsåret till 1965-67 eftersom båten har den mörkgröna färgen. På basis av detta ger jag min Coronet 21 Explorer II ett fejkat serienummer som blir 999 306 som jag hoppas klubben accepterar.
M v h Sven Larsson

2006-04-05 10:10

Sven Larsson

Hej Sven, Vi lägger just nu ner ett enormt arbete å att tidsbestämma de olika modellerna. Fejkade nummer stökar bara till det hela och gör materialet svagare. Jag tog därför bort ditt påhittade nummer.

2006-04-18 20:28

Bengt Wåhlin

För att krångla till nummerdiskussionen kan jag meddela att vid byte av innerklädsel i min 26 Family dök det upp ett nummer på en inplastad stor (c:a 5x10 cm) etikett på insidan av friborden vid styrbords bog. Numret består av 4 siffror, en bokstav och 3 siffror. Således ett nummer på överbyggnaden men placerat på skrovet...
Något skrovnummer har jag inte hittat ombord men jag har ett från originalhandlingarna. Detta har löpnummer i serie med numret ovan och saknar bokstaven.

2006-04-18 23:08

Ulf Nottebohm-Kaiser

Kan du ta en bild av denna skylt och ladda upp?

2006-04-19 07:41

Zackarias (webm.)

Hittade samma sak i min 26 Family fly vid samma operation....
Se bild

2006-04-20 09:10

Christer Cederqvist

OK så här ligger det till. Alla skrov,däck, överbyggnader och för övrigt alla delar i en Coronet fick vid tillverkningen ett artikelnummer inklusive ett löpnummer. Sedan låg alla delar för sig på lagret innan monteringen själva båten.

Vid monteringen av en båt innehållande delar med de ovan nämnda nummerserierna fick slutligen båten sin identitet nämligen skrovnummret som vi återfinner i motorrummet.

I brist på detta skrovnummer ger de övriga siffrorna under skarndäck, insidan av friborden etc en god fingervisning om årtalet men skrovnumret är alltid det som styr identiteten

2006-04-20 14:31

Bengt Wåhlin

Jag såg idag en Coronet 21 DC som hade ett däcknummer med en 3:a på slutet och ett skrovnummer med en 2:a på slutet. Detta rimmar lite illa med Bengts resonemang ovan att skrovnumret bestämdes när båten var klar. Om däcket tillverkades 1973, varför satte man då "slutligen" 1972 i skrovnummret? Tyvärr kunde jag inte se skrovets artikelnummer bakom klädseln i ruffen (om det är där det sitter). Det hade ju varit intressant.

Fast detta kanske föklaras i artikeln som kommer i Coronet News? Eller är detta ett undantag som bekräftar regeln :-) ?

2006-04-26 18:08

Zackarias (webm.)

Jag får ta det med Janne Lundqvist. Det var han som gav mig förklaringen. Han borde veta efter 5 år på fabriken.

2006-04-26 21:12

Bengt Wåhlin

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies