!
Hej. Har fått ett problem med en av mina maskiner en aqd40. När jag sjösatte för 3 veckor sedan gick motorerna klockrent, ingen rök ens när dom var kalla. Men igår när jag la till såg jag att en av motorerna rök men bara på tomgång,tog en provtur till och vid minsta gaspådrag slutade det att ryka.Motorn är nyservad med alla filter och olja, det är ny diesel i tankarna med k-diesel tillsatt, Motorn varvar ut som den skall och även turbon är bytt för 150 timmar sedan. inga missljud men en massa rök på tomgång. Kan det vara spridarna som är kass eller. Tacksam för tips
2006-05-22 18:05
Anders Stenborg
Hej Anders. Lad spridarna kolla af en dieselmek. En enkelt spridar med defekt ventil hvor brændstoffet ikke forstøves godt nok i tomgang lyder som problemet. Olien kan så i nogle tilfælde næsten komme ind i cylinderen i dråbe eller stråleform istedet for som fint støv. Derfor kan der i tomgang komme for mycket dårligt forbrændt olie i den pågældende cylinder med svart røg som resultat . Er farven på røgen blå, kan det skyldes smøreolie fra motoren der forbrændes. Mvh. Finn 1786.
2006-05-22 22:29
Finn Lindblad Jensen
Hej Anders...
Exakt samma problem som min kompis hade....han tog loss alla spridarna och lämnade in dom för rengöring.
Han lämnade in spridarna från bägge motorerna trotts att bara ena motorn rök,spridarna på motorn som rök va helt igensatta.
Kostade i Stockholm 275:- st (spridare) så det blir ju en liten summa beroende på hur många spridare man har totalt.
Nu ryker det ingenting från hans motorer.
Mvh Ted
2006-05-23 09:31
ted Björnberg
Motorn slutade att ryka denna helgen. Man kan tro att Injection cleaner gjorde susen trots allt. Men i fall att så river jag spridarna till hösten, så slipper man detta nästa säsong.
2006-05-31 10:58
Anders Stenborg
Hej Anders. Fint at motoren funker nu. Det er et typisk problem med årsag som jeg beskrev, nemlig en defekt ventil i en spridar. Med defekt menes at den ikke slutter tæt i lukket tilstand. Dette skyldes ofte at selve keglen i ventilen sidder fast og derfor ikke lukker i når der ikke kommer tryk fra pumpen til spridaren. Det kan forekomme når en motor ikke har været anvendt en tid, og er man lidt heldig, går det iorden af sig selv om/når ventilkeglen losner sig og ventilen atter funker/lukker som den skal. Filtre der adskiller vand fra dieselolien skal være rene/byttet når båden sættes på land for vinteren. Du kan med fordel tilsætte middel i dieselen der absorberer evt. fugt i brændstoffet. Der er god økonomi/fornuft i at lade spridarna kolla hver 2 sæson, men helst kort tid før sæsonen begynder og båden skal i vandet. Så er de ikke er inaktiverede i 6-7 måneder med risiko for problemer som dem du har oplevet. Hvad jeg her har skrevet er en del af almindelig service/vedligehold på en dieselmotor om den skal fungere uden problemer. Hav en god sejlersæson Anders. Mvh. Finn 1786.
2006-05-31 14:07
Finn Lindblad Jensen
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.