!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Hur mycket luftintag behöver jag komplettera med?

Jag håller jus nu på att installera en ny motor i min 22 Sport.
Den nya motorn behöver ett gemensamt lufinlopp på 323cm2
samt ett luftutlopp på 323cm2.
På 22:an sitter 4st runda luftintag per sida.
Räker dessa eller behöver jag komplettera med fler?

Inte nog med detta så behöver motorn en utsugningsfläkt för motorumsventilation på 8,9m3/min.
-skall man tillföra samma mäng luft via en fläkt som pressar in luft??
Motorumstemperaturen skall helst ej överstiga 25°C enlgt tillverkaren (Volvo Penta)

Om jag nu skulle behöva ta upp fler intag på sidan så är jag lite motvillig emot detta då jag anser att det stör det estetiska utseendet för en 22 Sport.

Funderar själv på en lösning i Aktern men har ej kunnat bestämma mig för vilken.

Tacksam för hjälp och förslag
Mvh
Peter L

2006-06-21 17:49

Peter Lindgren

Du behöver mycket mer luft än orginal hålen. Sätt RF gälar på dardera sida, ser helt OK ut. VP kan ej själva inst. en motor där motorrums temp ej överstiger 25 grader. Du kommer att hamna runt 30-50 grader beroende av ute temp.

2006-06-21 22:22

Tommy Nieminen

Hej !
Utan att veta vad för motor du sätter in :
Mitt råd är att prova med den nya motorn innan du börjar ta upp extra hål. Det är mycket möjligt att det funkar utan nya hål. Det funkade för mig när jag bytte till 5,7 liters motor på motor på min 21DC. (Prova t.ex att köra båten med öppen motorlucka (= mycket stort ventilationshål) samt med stängd motorlucka och och se om du får samma toppfart/toppvarv.

Jag antar att utsugningsfläkten är till för att ventilera bort eventuella bensinångor ur motorrummet innan start.
Någon fläkt som trycker in luft i motorrummet krävs ej.
/Christer

2006-06-27 00:04

Christer Cederqvist

Det låter som en diselmaskin ska i... Enligt data...

2006-06-27 08:56

Nieminen

Dina uppgifter passar in på en turbo disel på 200 KW.
Formeln att räkna ut luftmengden är 1,65 x KW = X cm2
Uppgiften om 25 grader handlar om att tem. skall ligga ca. 25 grader högre en utomhustemp.
Du måste ta i beräckning när du drar luftkanaler en förlust på 5% per meter luftkanal samt 5 % förlust för varje 90 graders krök.
På det skall det finnas ett utsug ( pust och stön )
Mycket jobb men en motor som får för lite luft blir inte gammal.
Mina luftkanaler in är på 500 cm2 till en turbodisel på 270 hk.
dom har jag bygt i divincell mot båtens utsida och botten , det ger då också lite kallare luft vilket är att föredra.

2006-06-27 10:20

Les Husell

Hejsan Peter. Hvor mycket luft en motor forbruger afhænger som basis af motorens cyl.volumen og omdrejningerne i minuttet. HK ydelsen kan ikke rigtig forbindes med luftforbrug da moderne motorer med et lille cyl.volumen, men udstyret med nyeste teknik, udmærket kan yde flere HK med et stort drejningsmoment end en ældre motortype med mycket mere cyl.volumen. En temperatur i et motorrum bør af hensyn til luftens vægtfylde være max ca. 25 grader. Jo koldere luft en motor har at arbejde med jo mere effekt yder den. Kold luft har større vægtfylde i forhold til varm luft og dermed et større indhold af ilt som er en forudsætning for al forbrænding. Derfor øges motoreffekten på nogle motorer betagteligt blot ved at montere en intercooler (luftkøler) på ladeluften til motoren. Udendørstemperaturen er uinteressant da den meget vel kan variere 30 - 40 grader fra frost til varm sommer. Det vigtigste for optimal motorydelse er en temperatur i motorrummet på max 25 grader og tilstrækkelig effektiv ventilation/tilgang og udskiftning af luften. Gør man arealet på en luftkanal større och større fra motorrummet och bort, kan man undgå effekttab i ventilationen. Flexslange bør erstattes med kanaler eller rør med så lille friktion indvendig som mulig da det fremmer effektivt luftflow til motorrummet . Din motorrumsflakt skal kun anvendes 2-3 minutter før och efter start. Du skal huske at de m3 den fjerner, tager den fra luften der tilgår motorrummet gennem luft kanalerne. Når motoren er startet "spiser" den selv evt. brændstofdampe i motorrummet och det gør den langt mere effektiv end din flakt. Mvh. Finn 1786.

2006-06-27 20:00

Finn Lindblad Jensen

Det var mycket snack om luftmängd till en motor och 21-22 båtar. Är det någon som har motsvarande erfarenhet för en 32 OF och dubbla V8? Hur arrangerar man med snygga insug och utblås i skovet utan att förstöra designen? Jag tycker det känns lite för varmt i motor rummet, förutom att motorerna kan behöva lite mer frisk luft.

2006-07-21 13:07

Nils Cederberg

Mycket snack, javel men et problem som er vigtigt at få belyst så godt som muligt da mange fritidsfartøjer får byttet motorer ud til større og mere luftkrævende typer end dem som konstruktøren af båden har dimensioneret bådens motorrumsventilation efter. Med hensyn til 32 OF har jeg på min egen monteret 2 ekstra luftindtag midt imellem de 2 x 2 der er monteret i hver side originalt. Det var nødvendigt da jeg monterede større motorer i min 32. Du får på den måde 3 x 2 luftventiler i hver side som på Deepsea. Det synes jeg ikke ødelægger designet, men harmonerer fint med båden. Mvh. Finn 1786.

2006-07-21 21:34

Finn Lindblad Jensen

Intressant ämne. Kan man avläsa om motorn får för lite luft eller för hög temp i motorrum via tempmätaren. Har det ngt samband?
Vad ska normal temp ligga på i marschfart?
Har själv en Family 24 som i original hade dubbelmontage och nu en ad 41:a. Tycker spontant att det borde räcka till.
Luftintagen som finns på sidan (de två runda på var sida) sitter ju i mina ögon fel då de sitter framför skottet mellan motor och tank. De är ju i så fall avsedda som ventilering av tankutrymmet.
Har planer på att i höst ta upp fyra nya hål i sidan på motorummet och lägga dit coronet ventiler.

2006-07-22 23:22

Bo Ekström

Hej Finn,
Med "Mycket snack" menade jag inget negativt utan trärs om. Tackar för tipsen. Är det flera som har erfarenhet i detta "problem"?
/nc

2006-07-23 18:31

Nils Cederberg

Tack för alla tips.
Har nu installerat min splitter nya KAD32-DP(diesel).
Tog en chansning och Kompletterade om luftintagslådorna inne i motorummet med 2st insugningsfläktar på ca 8m3/min.
Detta räcker gott och väl och båten går som ett "skållat troll".
Toppfart 35 knop och en medlförbrukning på 0,8l/ distans.


mvh
Peter Lindgren

2006-07-25 08:59

Peter Lindgren

Det är mycket om luftintag, men hur gör man något snyggt att släppa ut luften. Trycker man bara in luft så blir det fullt snart och det som kan sipprar ut där det inte skall. Ventilerar det inte både in och ut så hjälper det inte mot värmen.
/nc

2006-07-25 15:54

Nils Cederberg

Motoren fjerner via sin indsugning og forbrænding flere tusind liter luft i minutet fra motorrummet og afgiver det via udstødningen til det fri udenfor motorrummet. At slippe af med luften er ikke problemet ( det sørger motoren for), men derimod er det vigtigt at tilgangen af ny luft skal være så fri og rigelig at der ikke kan dannes undertryk i motorrummet. Der bliver automatisk et naturligt flow og udskiftning af luft i motorrummet som vil holde temperaturen i dette på et rimeligt niveau hvis der som minimum er balance mellem mængden af den luft der forbruges af motoren og den mængde luft der uden hjælp kan tilgå motorrummet gennem tilstrækkelige ventilationsåbninger. Mvh. Finn 1786.

2006-07-26 00:17

Finn Lindblad Jensen

Tack ännu för alla tips!
Jag har precis installerat en digitaltermometer i motorummet.
Vid 25°C som utetemperatur så ligger motorumstemperaturen på 37-38°C och det tycker jag är ganska rimligt.
Volvo Penta säger att motorumstemperaturen inte bör ligga mer än ca 25°C höre än utetemeraturen.
Har precis varit på en dagsutflyckt från Marstrand till Skagern med båten och averkat ca 80 distans med dessa temperaturer i motorummet.
Snittfarten över var ca 28,3 knop på hela vägen.
Detta tycker jag är ett ganska bra genomsnitt eftersom båte har draagit 0,85 liter per distans.
mvh
Peter Lindgren

2006-07-26 23:50

Peter Lindgren

Hej Peter. Det lyder jo perfekt. Du vil altid have lidt forskel på udetemperaturen og motorrumstemperaturen selv med optimal installation. Generelt gælder det om at holde temperaturen på indsugningsluften fra motorrummet så lavt som muligt af de årsager jeg skrev om d. 2006-06-27. Volvos tal vedr. udetemperatur er lidt diffus og skal forstås rigtigt da udetemperaturen ved Grønland eller nordNorge og i middelhavet meget let kan have så stor en forskel som fra minus ? grader og op til + 45 -50 graders celcius. Det ville betyde at en motorrums temperatur i middelhavsområdet på 75 graders celcius ville være OK. Det tror jeg ikke at Volvo i Gøteborg vil skrive under på. Et motorrum med over 50 - 55 graders celcius er i den kritiske del og ikke ønskværdigt. Hvis temperaturen i motorrummet bliver så høj kan man risikere at få forskellige problemer bl.a. med effekttab og dårlig brændstoføkonomi. Noget ganske andet er at nogle træsorter begynder at afgive brændbare gasser allerede ved temperaturer fra + 65 graders celcius og kan derved skabe betingelser for at der kan opstå brand i materialet. Mvh. Finn 1786.

2006-07-27 01:34

Finn Lindblad Jensen

Hej Bo, jag har samma funderingar som du angående 24 Familys luftintag framför skottet i motorrummet. Tryckfallet fram till motorummet via ett antal 90-gradersböjar och skarpa kanter tycks inte särskilt optimalt men är ju trots allt vad tillverkaren i samarbete med Volvo Penta kommit fram till. Luften passerar genom skottet vid lägsta punkten och tar med sig ev. bränsleångor.
Du kan ju jämföra din dieselmotors luftförbrukning med de två bensinmotorernas i orginalinstallationen. Dieseln förbrukar mycket mer luft än en bensinmotor men du har ju bara en.
Jag själv som har orginalinstallation med två AQ130 har haft problem med att tändsystemet plötsligt lägger av och tror att detta har ett samband med för hög motorrumstemperatur. Är det någon som har idéer om vad i tändsystemet som kan vara känsligt? Konsensatorn, tändspolen...?

mvh Anders

2006-07-28 10:54

Anders Petrén

Hej Anders. Om kondensator eller tændspole svigter ved den temperatur din Coronet har i motorrummet er det fordi der findes en defekt i en af disse dele og derfor behøver byttes ud. Sædvanligvis er det tændspolen der har fejlen. Bilers motorrum sydpå kan f.eks. let opnå mycket højere temperaturer end der forekommer i båden og der skal disse dele jo fungere uden problemer. Dit problem kan også opstå som følge af såkaldt damplomme i benzinsystemet. Dette kan forekomme hvis benzinslanger og rør ikke er lagt korrekt og samtidig kan blive udsat for varme. Mellem tank og benzinpumpe må røret ikke være løftet op i en bøjning over benzinpumpens niveau, men skal helst føres i et vandret eller let faldende niveau mod pumpen Jeg tvivler på at Coronets ingeniører har behøvet konsulteret Volvo Penta om nødvendig luftmængde, areal og facon på luftveje. At beregne flowmængde og flowhastighed på luft eller væske i en given konstruktion er noget ingeniører med teknisk uddannelse alle er i stand til. God sommer Anders. Mvh Finn 1786.

2006-07-28 13:50

Finn Lindblad Jensen

I min 24 family har 2 bensinmotorer blitt byttet ut med 1 VP aqad 40. 165hk turbo, intercoler. 1986 mod. Har lest diskusjonen om mer luft til dieselmotorer, men ser ikke helt svaret. Hva har der gjort når 2 bensinmotorer er byttet med 1 dieselmotor? Har dere ordnet med mer luft, eller ikke? Min båt har en toppspeed på ca. 31kn. Marsjer utmerket på 25-26kn. Sist høst kolapset oljekyleren. Kan det ha sammenheng med for lite luft og dermed for høy varme i motorrommet? Ny oljekjøler er montert. Den funker helt ok på testturer, men hva med en lang tur til sommeren????

2007-01-14 23:06

Kjetil Hasselø

Jag byter ju motorer nu i min båt (32OF). De motorleverantörer jag talat med menar att ytan på luftintagen inte behöver överstiga ytan för motorns eget insug. Den kan inte ta in mer luft än vad som kan passera genom insug och luftfilter. Det som skrivs här är väl mer ventillation ur tempsynpunkt?

2007-01-15 09:56

Alvar Möller

Jag gjorde ett högst ovetenskapligt luftinsugs test i somras i en 21 DC med en 351 V8, ca 280 hk. Vanliga insugen på friborden i original.

Jag har lagt in motorrums isolering vilket gör att ljudet från motorn nu är väsentligt lägre än tidigare. I och med att jag även var lite nyfiken om det påverkade luftinsläpp. Det var glapp mellan skotten och aktertoften/motorrummet så körde jag ett visst varv och sedan lyfte på locket helt. Det gav utslag på varvräknaren!

Vid lyft lock och fullt insläpp visade varvräknaren drygt 50 rpm mer än vid stängt lock. Jag upprepade ett antal gånger på vägen hem och det var tydligt utslag vid ca 1500 rpm vilket är under planingströskel.

Motorrumsfläkten var naturligtvis avstängd. Kör bara den något efter körning och kanske 2 min innan start.

Någon med samma observationer.

2007-01-17 20:20

Svante Liljevall

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies