!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Hjælpemotor til Coronet 22 Daycruiser

Hej

Jeg har tænkt på hvilken størrelse påhængsmotor der vil være passende som en hjælpemotor på en Coronet 22 Daycruiser. Den skal sidde på et hævesænkebeslag på hækken. Den skal gerne være så lille som mulig pga vægten og at den ikke er for besværlig. Men samtidig stærk nok til at den drive båden lidt frem og man har styremulighed i dårligt vejr. 5 Knop eller deromkring i roligt vejr vil være godt nok.

Morten

2006-07-08 04:05

Morten

Hej Morten,
jag undra om du verkligen skall investera i arbetet med att montera och köpa en reservmotor. Min bakgrund är från motorbåtar i Stockholms skärgård sedan 40 år tillbaka. Jag har förvisso haft motorproblem, men jag inser att de gånger jag inte tagit mig hem två ggr., så har det berott på för lite underhåll och snålhet med översyn. Jag är övertygad om att du kommer långt i säkerhet med en ordentlig översyn och förebyggande underhåll. En reservmotor måste vara stark nog att driva båten i motvind och i sjögång. Beroende på vilken grad av oväder du vill klara kan det bli en ganska stor motor därbak. Är motorn för klen har du ju ingen hjälp alls men en motor till att underhålla. Börkja med att mäta din båts hastighet i motvind och varva upp till önskad hastighet. Mät motorvarvet och räkna sedan ut vilken propellereffekt du har vid denna afrt och väderförhållande. En propellerfirma bör kunna tala om för dig vilken propellereffekt du har i detta exempel. Med denna uppgift kan man gå till utombordartillverkaren och be om förslag på lämplig motor. Jag tor du finner att det lönar sig att sköta din "originalmotor". Att hitta en liten motor som förflyttar/säkrar din båt i stilla vatten och utan vind är lätt, men det är ingen säkerhet, det klarar en åra eller ett ankare.
Hälsningar Jan

2006-07-10 12:08

Jan Kumlien

Hej Morten,

Har nyss testat en 4 hk utombordare på min Coronet 26 Family. (Monterad på badbryggan via ett hemgjort fäste som är borttagbart) Detta eftersom drevet gick sönder. Tog mig hjälpligt framåt till land. Manöverförmågan var inte något att skryta med, men jag lyckades i lugn väderlek ta mig in till brygga med Y-bommar.
Motorn följer alltid med i båten som reserv och är samtidigt motor till gummijollen.

Det är som Jan säger sannolikt mer värt att satsa på ordentligt underhåll av existerande motor / drev så att haverier undviks. Ytterligare så kanske det är värt att investera i ett medlemskap i Sjöräddningen el liknande organisation. Kostar ca 500 SEK per år och kan vara mycket mer värt än en hjälpmotor som sällan används.

MVH Thomas

2006-07-13 22:09

Thomas Johansson

Hej THomas og Jan

Tak for rådene. Jeg er ikke så god til svensk men tror jeg forstår hvad I har skrevet.

Lidt om hvorfor jeg spørger om det. Jeg tænker på at købe Coronet 22. Motoren er 5 år gammel men kun kørt 500 timer. Motoren er ikke helt ny så det er for at få en sikkerhed der. Jeg har set en del både med en 2 eller 4 hk motor som hjælpemotor. Selv om man holder motoren vedlige så kan man jo stadig beskadige drevet på et skær eller ligende.

Jeg bor i Grønland og der er en del øde kyststræknigner hvor der kan ske meget. Der er en del der sejler med en lille hjælpemotor. Nogle sætter den også på en jolle eller gummi hvis de har en.

2006-07-14 03:17

Morten

Hej Morten. Jeg kender Grønland og forstår godt hvorfor du af hensyn til sikkerhed og tryghed vil have en reservemotor der kan manøvrere din båd i tilfælde af totalt motorsvigt. Uanset god vedligeholdelse af en motor kan der ske havari og i det område du omtaler er hjælp ikke altid i nærheden. Man er nødt til at hjælpe sig selv i første omgang. Båden vejer omkring 1500 kg og til hjælpemotor rækker en motor på 6-8 hk fint. En moderne motor på disse hk vejer ikke meget. Denne størrelse påhængsmotor bruges f. eks. af nogle til trolling og som hjælpemotor på langt større og tungere sejlbåde. En redningsflåde i paksæk, der er let at stuve af vejen, er en god ting at have i båden i de områder hvor du sejler. Mvh. Finn 1786.

2006-07-14 11:27

Finn Lindblad Jensen

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies