!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Propeller

Hej. Har satt in en 6,2l V8 diesel i min 24 cabin. Undrar om någon vet vilken storlek på propeller jag bör använda? Stefan 1760

2006-07-16 21:23

Stefan Fredman

Hej. Hade själv en likadan kombination, men effekten räckte inte till. Hamna byta ut till 6,5 och kompressormata den med.
Så erfarenhet finns på den frånten, vad har du för drev??
Utväxling?

2006-07-19 06:39

Caj Grönlund

Hej Caj. Jag har en kombination av 275 och 280 drev med utv. 1:61. Jag har provat 16" 19 och 16" 17 men får inte båten i plan. Jag behöver inte en jättehög toppfart bara att den planar och kanske gör runt 20 knop.

2006-07-27 23:37

Stefan Fredman

Hej Stefan. Hvilket fabrikat og model er din motor? Får du uden problem max omdrejninger på motoren ? Mvh. Finn 1786.

2006-07-28 01:23

Finn Lindblad Jensen

Hej Stefan.
Jaq har VP Sx drev 1:41, och prövade otaliga propellrar. men ända som jag fick den att stiga i plan med är en Storbladig
Powertech WBV 16 x 16(uppiffad till 17 hos tillverkaren)
http://www.ptprop.com (sätt WBV som sökord)
Utan last steg den just i plan men de var inte att släppa på gasen

dom andrapropellrarna greppade inte tillräkligt för att få i plan, fast varven steg till närmare max 3600rpm.

Men en original 6,2 D hadde nog hopplöst för lite effekt för att orka med lite last. original ca.150-160hk
Man får nog ut med lite finslipning runt 200,
men jag tog Marine Diesel reseptet och gjorde den till en 6,5 och mata lite kompressortryck efter.

Nu kommer jag till samma fart som du längtar efter 25 max
och marshar lite på 20 knop även med last.

Men psykiatrisk hjälp borde man nog få efter att ha skruvat ihop ekipaget. Och just när man känner att man kan lita på den och skall ta en längre tur, då brakar nånting ihop.

Jag ger dej ett gått råd som sparar nerver:
INNAN du plockar för mycket pengar på maskinen, traska till närmaste maskinbutik och be dom lägga in en ny 250-300hk bensin insprutningspanna med drev.
Eller diesel om du verkligen tänker köra mycket.
Det har jag ångrat redan MÅNGA gånger att jag inte gorde, nu är den alldeles för dyr att lägga som ankar.

Men om du tycker om att skruva på fritiden så delar jag gärna med mej mina erfarenheter.





2006-07-28 19:13

Caj Grönlund

Hej Finn. Motoren är GM har stått i en Cheva Van är osäker på årsmodell. Det är varvtalet jag är ute efter. Har ingen varvräknare men hör att den inte varvar tillräckligt.

2006-07-29 12:12

Stefan Fredman

Hej Caj. Det där med psykhjälp har jag redan behov för. Det har varit en jä---g sommar med tanke på hur mycket vi fått vara på havet. ca 2 timmar. Jag har lagt ner för mycket pengar redan för att kunna skaffa nåt nytt.Kanske sälja motorn? Vill inte ha bensin i båten. Fint att nån har erfarenhet jag har ingen när det gäller motorer. Han jag köpte motorn av har varit här och skruvat. Han behöver nog åxå psykhjälp.

2006-07-29 12:18

Stefan Fredman

Hej Stefan.
Du skal kontakte Marindiesel i Engelholm på Tlf 043180130 og snakke med Andreas.
Mvh. Henrik 1967
Ps. Har selv haft en Hammerhead 300hk og var meget tilfreds.

2006-07-29 16:34

Henrik Grotrian

Hej Stefan. Da det er en tidligere bilmotor bør du undersøge om den har været renoveret och om kompression, dieselpumpe och spridarmundstycker har været testet af et dieselværkstad før du købte motoren. Disse ting er den første forudsætning for at opnå max varvtal och drejningsmoment på en dieselmotor. Du taber let op til 40% af motoreffekten hvis der er fejl eller slitage på disse dele. Er du sikker på at dit drev er trimmet i rette vinkel og anvender du dine trimflaps korrekt. Har du al vægt agter er det en ide at flytte noget af det der er muligt ud i forskibet under dækket, f.eks også ved at have mycket vatten i vattentanken. Alle disse ting må være iorden før du får båden til at plane. Planing skulle ske fra ca. 14-15 knob. Mvh. Finn 1786.

2006-07-29 22:32

Finn Lindblad Jensen

Hej.Lite mindre bitter nu än jag var på fredagen när maskinen orsakade ett dygns försening på starten till havs.
Faktist första veckslutet som jag inte ha hamna skruva på maskinen under resan. :)
14-15 knop planande?? kanske om man har totalt tömd båt, men hur ofta far du ensam på resa utan bagage och med 10L bränsle?
http://www.jmtech.se/sve/start.shtml
under dendär adressen hittar du en reservdelslista som kommer att bli din bibel.
Samma Marine Diesel delar som Henrik talar om.

Henrik har rätt i det att det är en bra maskin, bara den är byggd ORDENTLIGT från början till marinbruk!

Men jag skaffade båten som ett påbörjat "projekt", förra ägaren hade lyft i maskinen med stilen "gör det själv marinering". Och nu vet jag varför den var till salu.

Om du inte har nån erfarenhet av motorer och inte har nån komppis som har det + för mycket fritid, då hamnar jag nog att ge samma råd som tidigare.
= Till affären.

Om du nu inte råkar ha största delen rätt, då kanske det kan löna sej att kontakta MarineDiesel och låta dom bygga upp den. Jag är ännu av den åsikten att en original 6.2a inte orkar med denna båt.
Med största delen menar jag först och främst, hur har du kylningen ordnad??
hurudan värmeväxlare/oljekylare/vattenpump/termostat ?
oljefiltret är väl flyttat så du får bytt det utan att ta ut motorn?
ramlagerbockarna förstärkta??
går avgaserna genom drevet?? Hurdana avgasserier??
etc....
om du har en nogrann bild på maskinrummet så skicka
gärna till min e-mail, så ser jag lite hur det är gjort.








2006-07-30 18:31

Caj Grönlund

Når jeg skriver planingsTÆRSKEL på 14 -15 knob er det ikke planende fart, men det punkt hvor båden ifølge varvets egen test har en hastighed hvor den vil begynde at gå i planende sejlads ved hastighed derover. Det er ikke gætteri men selvfølgelig ifølge erfaring og originale specifikationer fra Coronet med en test udført med beskrevet motor, drevtype og propeldimension. Normal udrustning beskrevet, angivet brændstof og vandmængde, 2 voksne personer, vind og strømforhold angivet og fribordsmål til vandlinien for og agter. Testen blev udført ved at sejle en given distance, vende 180 grader og sejle samme distance tilbage. Dette blev ofte gjort 2 gange og gennemsnittet af målingerne blev så anvendt til specifikation af data over den pågældende bådtype ved certificering. Til slut vil jeg blot nævne at hvad jeg skrev i mit indlæg 2006-07-29 kl. 22:32 er de helt basale ting der altid skal tjekkes og være Ok før man kan vurdere hvad der ellers skal gøres. Det er ikke et job for hemmafixaren men det er klogt at lade et dieselværkstad kolla motoren mens den ligger i båden. Det er ikke mange penge et tjek koster og de penge er givet godt ud i Stefans situation, ellers kan det let medføre en række kostbare eksperimenter uden at man opnår et godt resultat. En brugt bilmotor skal man helst kende fortiden på før den mariniseres og anvendes i en båd. Mvh. Finn 1786.

2006-07-31 00:13

Finn Lindblad Jensen

Efter mycket strul med gammal och sliten maskin valde jag i våras att lägga i en ny 260 hk insprutad bensinmotor samt nytt drev(5,0 MPI med alfa). Jag har en 5 bladig stålprop(13 1/4 x 19) som ger en toppfart på närmare 35 knop och snabbt får båten i plan utan kännbar planingströskel. En helt oslagbar kombination som i sommar givit mig mycket glädje och fått mig att upptäcka villken fantastisk båt cabin 24 är.
Mitt råd är ut med gammalt skit och sätt in nya frächa grejer som man kan lita på.
Ekonomi? jag förlängde min amorteringstid på båtlånet från 4 till 9 år och fick samma månadskostnad. Båten ökar rejält i värde med ny maskin och jag borde få tillbaka de mesta av pengarna vi en eventuell försäljning.
mvh Jonas 1566

2006-07-31 16:57

Jonas Eriksson Björling

JONAS HAR DEN RETTE INDSTILLING.
MVH. HENRIK

2006-07-31 19:18

Henrik Grotrian

Oj oj oj, det är mycket nu. Jag tror jag får satsa på en ny sommar nästa år. Ska försöka ta några bilder på motor och motorrum. Med tanke på frågan om vilket tillstånd motorn är i så är den nyrenoverad. Marindelarna är gjorda av Union Motor i Landvetter. Kyllimpor, värmeväxlare, oljekyl och impeller och krökar. Resten har jag försökt skruva ihop själv. Det blir massa slangar till färskvatten och saltvatten. Den har förresten en tendens att koka när jag kör på tomgång.Jonas du sa nåt om båtlån. Har inget lån på båten, tror inte jag vill ha mer lån nu har andra lån på hus etc.Tanken är frestande men familjen måste ha mat. Hade varit skoj och komma på någon Coronet träff och se och lära men det blir svårt när det är långt bort och båten inte går som den ska. Finns det ingen Coronetfond att söka om pengar till en bra motor??? ( mest ett skämt) ifall nån tar illa upp. Blir lite bitter ibland med tanke på allt som hänt de två sista åren. Stefan.

2006-08-01 11:29

Stefan Fredman

Stakkels Stefan. Du skriver at motoren er renoveret. Er du 100% sikker på at dieselpumpen och spridarna er ok ?. Det er ikke altid disse dele indgår i en såkaldt renovering. Du kan f.eks. have fejl på indstilling af pumpen. Det er let at kolla i båden af en rutineret dieselmekaniker og koster icke mycket. Det er små penge der er givet godt ud och værd at gøre før du helt opgiver din motor. Det er ikke et job du selv kan gøre. Når du skriver at motoren kokar i tomgång, skal du være opmærksom på om impellerpumpen er dimensioneret med den rette kapacitet til din motor med alle disse ting der skal have en effektiv køling. Forkert indstilling af dieselpumpen kan iøvrigt også medføre for høj motortemperatur. Husk hvad jeg tidligere skrev om vedrørende drevvinkel og trimflaps. Det kan betyde at man i dit tilfælde med øget vægt agter, må forøge arealet af de eksisterende små trimflaps (ved påsvejsning af plade) for at få det nødvendige løft i agterskroget til at hjælpe båden i planing. Det behøver ikke altid at være kostbart och kompliceret at løse problemer som dine. God sommer Stefan. Mvh. Finn 1786.

2006-08-01 14:08

Finn Lindblad Jensen

Hej Finn. Tack för alla inlägg. Idag fick jag för första gång upp båten i plan, har justerat trimplanen. De hade fastnat och gick inte ned som de skulle. Det var en härlig känsla när båten flyter fram istället för att sjunka i aktern. Bara synd att semestern är slut. Tack allihop för inlägg och komentarer det här måste vara den bästa sidan på hela webben.

2006-08-02 00:26

Stefan Fredman

Hej Stefan, det var godt at høre. Du ser nu at om man koller de basale ting jeg skrev til dig, er det ikke altid de store och kostbare ting der skal gøres. Liten årsag, stor virkning. Husk også at kolla om din drevvinkel er korrekt indstillet når båden skal på land efter sæsonen. Du er velkommen til at maile åt mig om dette når det bliver aktuelt. Du kan iøvrigt forbedre virkningen af dine flaps inden næste sæson ved at få forlænget dem. Dette gøres ved at få svejst en rustfri plade på der forlænger dem ca. 60 mm. Virkningen af dette er tydelig at mærke. Ha en fortsat god sommer Stefan, der er endnu mycket sol och sejladsmulighed før sæsonen er slut. Mvh. Finn1786.

2006-08-02 02:16

Finn Lindblad Jensen

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies