!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Kjøpe sliten 21 DC for renovering?

I vår havn står en sliten 21 DC på land (har stått i 2 år minst). Båten ser komplett ut, men har en del spor av slitasje, både skader i gelcoaten og treet som har stått til dels utsatt for regn og fukt i denne tiden. Det sitter en gammel Mercruiser i båten. Drevet er fjernet og jeg antar at det er en eller annen kostbar defekt som har satt båten på land. Båten ser ut til å ha blitt forlatt brått, på dørken ligger det en padle-åre, det ligger to ølbokser i båten og det henger et par solbriller på en knagg.. Det er trist å se og jeg er veldig fristet til å forsøke å sikre meg båten for en renovering på lengre sikt. Plastskadene kan nok fikses og treet er forhåpentligvis ikke altfor skadd, som sagt ser båten komplett ut, men umiddelbart ser jeg at fenderlisten må skiftes. Er den tilgjengelig? Stolene er originale vippestoler og ser OK ut, men må trekkes om. Er det kurant?

Jeg har masse bilder, men vet ikke hvordan jeg legger dem ut her..?

2006-08-02 14:21

PKW

Här finns några bilder:

http://nimbus21.phpbb2.se/viewtopic.php?t=34

2006-08-02 14:29

PKW

Det är ju helt och hållet en prisfråga, och framförallt vad det kostar att renovera eller byta maskinen. Båten i övrigt verkar fullt möjligt att renovera till fint skick, plastskadorna kan inte vara något stort problem och originalutrustning som t ex ratt finns ju kvar. Det är betydligt svårare att renovera ombyggda båtar. Meredin i Finland (www.meredin.fi) säljer relingslist i aluminium med tillhörande gummilist som passar 21 DC, den ser likadan ut men är 2 mm smalare än original. De har sålt till många Coronet-ägare. Jag har köpt 3x6 m aluminiumlist + gummilist vilket kostade 230 Euro inklusive frakt till Stockholm, men har ännu inte monterat listen på min båt.

2006-08-02 15:05

Kåre Bremer

Var det forresten vanlig med Mercruiser? Jeg trodde Botved hadde et spesielt samarbeid med VP. Eller var dette bare i henhold til kundens spesifisering?
Instrumentpanelet er ikke med på bildene, men det er veldig stilig med instrument i TV-skjerms-fasong.. Veldig tidsriktig design på dem.

2006-08-02 15:21

PKW

Köp den!
Båten är sannolikt från mitten av 70-talet. Detta grundar jag på dels stolarna, dels pulpiten. Mercruiser var inte vanligt, men förekom.
Glöm motorn, det blir till att köpen en ny VP 5,7 GXi eller något sådant. Hålet i akterspegeln är mindre på ett Mercruiser-drev än på VP 290. Du bör därför kunna passa in ett DPS utan att behöva plasta eller använda en adapterplatta.
Priset då?! Bjud ca 30000-40000kr och se vad som händer. Träet verkar vara i OK skick och båten ser ut att vara komplett.
Lycka till!

2006-08-02 21:00

Björn Langbeck

Hei!
Slutter meg til Bjorn og Kåre. Dette ser ut til å være en båt vel verdt å redde. Det er vanskelig å finne en 21 DC som ikke er "forbedret" (les "saget i stykker") på en rekke områder, for eksempel med klumpete pentry-løsning. Denne båten ser helt original ut, og det forenkler renoveringen betraktelig. Et interiør uten skruehull er verdifullt. Dørkene ser også fine ut. Dersom du ønsker å beholde de originale motorinstrumentene, kan du sette inn Mercruisers V6 på omtrent 200HK. Den passer fint til båten (selv om mange mener at det er en Volvo V8 som skal til..) Den gamle motoren kan du mate fiskene med.
Et par ting verdt å sjekke før du bestemmer deg:
- Dersom dekket svikter når du tråkker på det (sjekk både fordekk, sidedekk og akterdekk) betyr det at balsasandwichen har råtnet og må byttes med Divinycell. Ikke umulig, men arbeidskrevende.
- Sjekk plywood i akterspeilet. Det er vanlig at denne platen trekker vann, og må skiftes ut.
- Sjekk gelcoat under vannlinjen. Dersom det er bobler eller krakkelering i gelcoaten trenger du rensliping og epoxybehandling.
Dersom du får denne for 30-40.000, vil du sannsynligvis få en fin 21DC innenfor "normalt" budsjett. Dessuten med mange gledelige arbeidstimer som bonus...

Lykke til - 21DC er en fantastisk båt, og som du ser er det mye råd og tips å få fra klubbmedlemmene.

Hilsen Lars

2006-08-07 14:05

Lars Myren

>>- Sjekk plywood i akterspeilet. Det er vanlig at denne >>platen trekker vann, og må skiftes ut.

Hvordan sjekker jeg det? Må det måles med noen form for instrument eller kan det sjekkes visuelt?

2006-08-07 15:12

PKW

Det beste er å bruke en fuktighetsmåler (besiktningsmenn for båter og hus har slike). Alternativt kan du borre et pilothull fra innsiden av akterspeilet (ikke helt inn til glassfiberen!) og studere sponene som kommer ut. Er alt OK fyller du igjen hullet med f.eks epoksi. Du kan også noen ganger få et visst inntrykk ved å studere kantene på eksisterende utskjæringer.

2006-08-07 18:25

Lars Myren

Akterspegelns plywood kan åtgärdas i samband med motor- och drevbyte. Det är ett mindre jobb än att byta rutten balsa i sviktande däck. Får du båten för ett bra pris är det värt att köpa den även om dessa saker måste åtgärdas.

2006-08-07 21:43

Kåre Bremer

Denne båten står her fortsatt. Jeg har hatt kontakt med eieren. Han har hatt båten siden 1976 og kan godt selge den til noen som vil ta vare på den. Det kunne vært veldig interessant som prosjekt for meg eller noen andre. Jeg har nok ikke tid og plass selv, men kan saktens sette andre interesserte i kontakt med eieren.

2007-04-12 18:30

PKW

Jeg har selv en DC 21 med mercruiser v8 motor originalt monteret. Det er den der hedder 888 med Ford blok. Jeg har skiftet motor men har stadig drevet, den gamle motor samt nye dele, vandpumpe , udstødningsknæ til salg hvis det kan have interesse for nogle.

2007-04-12 22:28

Jørgen Monberg

Det er 888 i denne også.

2007-04-13 09:35

PKW

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies