!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Byta motor Family 24

Funderar på att sätta in en Volvo penta AD 41P-A/DP-e i min 24 Family undrar om det är ett bra koncept och skulle vara intresserad av information.

2006-08-04 08:44

Ove Petrén

Hej.

Har själv en Ad 41 B i min. Tycker att den passar båten mycket bra, har dock inget annat att jmfra med. Båten skulle absolut klara en starkare motor, men det beror ju på hur bråttom man har. Jag marschar 25 knop vid 3100 varv med full packning och familj. Toppar 32 knop med samma last.Ad 41:an är en mycket driftsäker och idag prisvärd maskin att peta in. Skulle tro att man kan hitta en fin begagnad från ngn som vill uppdatera till modernare grejer. Jag värdesätter också att den inte har en massa elektronik som modernare dieslar ju har.

Fråga? Vad stårP-A för?



2006-08-04 13:27

Bo Ekström

Hej Ove
Jag bytte ut nu i våras 2x120hk Mercruiser mot en Volvo AQAD 41-A/DP. Det är ett av de klokaste besluten jag gjort i mitt liv. 41:an passar som perfekt för 24 Familyn. Det ända jag kanske skulle ännu vilja byta är propellrarna från A5:or till A6:or. Jag har åkt med familj + bekanta ( 8pers ) och hade inga som hälst problem med att få båten i plan. Vid 3200 varv var farten 22-23 knop. Toppvarvtalet gick på 3800 varv och farten var 29-30 knop. Jag håller helt med Bo vad beträffar 41:ans enkelhet. Det finns inget onödigt "krimskrams" som i de moderna dieslarna. 41:an är en enkel,pålitlig och stark "arbetshäst". Jag tippsar dig gärna mer om motorbytet ifall du tänker själv göra jobbet. mvh Kaj Roinila, medlem 1984

2006-08-04 19:53

Kaj Roinila

Hej igen.

Kan tillägga att jag har dp drev med A7:or. Hade svårt att varva motorn första säsongen fullt ut men i år toppar den 3700 vilket väl nästan är fullt varv. Jag har epoxybehandlat skrovet i vinter och fått ett väldigt slätt och fint resultat under om det nu kan påverka ? Jag märker hur som helst skillnad i prestanda mot förra säsongen.

2006-08-04 20:22

Bo Ekström

Någon av herrarna som skulle kunna upplysa om vad man får betala för en OK beg motor av ovanstående modell?.
Jobbet gör jag själv så jag vill således veta kostnad för motor och nödvändig kringutrustning.

i dag sitter det i min 24 family en VP170 som är för klen för att orka plana med ett par pers ombord och lite packning.

Är en bensin V-8 något alternativ med tanke på pris?
mvh
Hasse

2006-08-10 09:23

Hasse Bergling

Hej Hasse. Volvo Penta forhandlere i Finland ( 40 stk.)har en brugtbørs med mange Begangnade motorer. Prisen for en AD 41 i god skick med 290 Duopropdrev och instrumentkomplet med elkabel er ca. 10.000 euro. Transport med speditionsfirma vil koste ca. 12-1500 sv.kr. Mvh. Finn 1786.

2006-08-10 11:40

Finn Lindblad Jensen

Hej. Jag gjorde samma överväganden till mitt motorbyte från AQ170 mot "något" till min 26 family förra året. Jag beslutade mig för en helt ny bensin VP 5,0 GXI med DP-S drev och färskvattenkylning. Det är lika mycket pengar som för en begagnad diesel. Har du bensinmotor i båten nu måste du troligen modifiera bränsletanken och sanera den också om du skall byta till diesel.

Vill du resonera mer så får du gärna ringa mig. Diskussionen diesel kontra bensin har diskuterats väldigt mycket i forumet så jag avstår det här.

08 - 58 86 89 93 Mattias

2006-08-10 12:45

Mattias Markås

Tanken behøver ikke at modificeres for at gå fra benzin til diesel. Det spiller i princippet ingen rolle hvilket brændstof der fyldes på en brændstoftank der er konstrueret til dette formål. Går man fra benzin til diesel kræver det kun at der monteres et returrør fra dieselsystemet til toppen af tanken. Dette kan f.eks gøres ved siden af tankmåleren med en fitting til 40-50 kr. Erfaring fra medlemmer der har foretaget en sådan ombygning er altid værdifuld viden at få. Det er derfor en mycket bra ide at læse her på forummet om andre coronetejeres erfaringer med at gå fra benzin til diesel. Derved får man fordel af andres erfaringer med en sådan ombygning af båden og kan vurdere fordele og evt. ulemper mod hinanden, incl. de økonomiske forhold bl.a. vedr. brændstofpriser/forbrug og gensalgsværdi af båden. Mvh. Finn 1786.

2006-08-10 16:20

Finn Lindblad Jensen

Hej,

Vad har ni för bränsleförbrukning med AD41 i 24 Fam?
Toppfart?
Är det svårt att få plats med AD41 i 24 Fam? Har hört att man kanske måste gära ett urtag i skott mot tank för att kunna byta impeller.

mvh

Johan

2006-08-12 00:46

Johan Frisk

Hej Johan

Jag har en bränsleförbrukning på ca 1,2 - 1.3L/sjömil med marschfart, dvs vid 3200 varv, farten 22 - 23 knop. Toppfarten är 29 - 30 knop. Detta alltså med AQAD 41A / DP med A5 propeller. 41:an går att installera utan att göra ett urtag i skottet. Det är inget problem att byta impellern. Mittbalken ( durkbalken ) hamnar du att demontera vid motorinstallationen.
mvh
Kaj Roinila

2006-08-12 11:29

Kaj Roinila

Hej Igen.

Har ej själv varit med och bytt motorn i min båt, gjordes av förra ägaren. Däremot bytte jag tank nu i vintras. Den gjorde jag då väsentligt högre och kortare i båtens längdriktning. Fick då till ett ca 40 cm brett utrymme både för service(impellerbyte främst vilket jag tror nästan var omöjligt innan, går nu på ett kick) och framförallt som ett stuvutrymme. Förvarar där idag både grill, gummijolle med elmotor och batteri m.m.m)
Vad gäller min förbrukning uppskattar jag den till ca 1,2 per distans. Marschar då på 3100 varv 24-25 knop med A7:or.

2006-08-12 20:42

Bo Ekström

Jeg har konveteret fra benzin til diesel, med fantastisk gode oplevelser. Den tidligere ejer som jeg købte min Midi af havde et blandet forbrug på ca. 40 l i timen, der lå en gammel sekscylindret Mercury-rækkemotor fra 1977. med tror jeg nok 165 hk.
Den skrottede jeg og fik lagt en fabriksny Yamaha Diesel i, her fik jeg igen 165 hk. men nu var det turbodieselhk. Jeg ved ikke nøjagtig hvor stærkt at jeg sejler men jeg fornemmer ca. 35 knob. Økonomien er helt forrygende, af de 250 l som jeg har tanket og de 22 timer som jeg har sejlet har jeg kun brugt 150 l, hvilket svarer til 6,1 l/time og det er vel og mærket blandet sejllads. Jeg kan på det varmeste anbefale en Yamaha Diesel ME 370 Hydradrive, den passer også lige i en Coronet 24 Midi sikkert også i en Family 24

2006-08-15 19:23

Jesper Georg Jensen

Nu har jag skaffat en AD 41 b/290Dp till min 24 Family och tänkte byta den i höst-vinter Hur är det med motorbädden?måste det till några drastiska ändringar.Har en 5,7 VPi dag.Vilken propp.kan en A5 passa.tacksam för tips i samband med bytet

2006-09-05 18:42

Ove Petrén

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies