!
innehar en cheva 350 motor före -86, volvo penta konventerad sötvattenkyld stående på vänster sida fram. Under körning på
ca 3000 varv i 10-15 min rinner 1,5l-2l vatten ut i det lilla röret vid
locket. Vid längre körning rinner det ur så mycket att mottorn går varm och måste stoppas och nytt vatten fyllas på. 12l vatten innehåller sötvattensystemet. det sitter en ny 62 gradig termostat i.
till systemet är ett varmvatten uttag kopplat till en defrosterfläkt. Vad kan vara orsaken till att vattnet trycks ut vid locket?
2006-08-23 16:10
Håkan Thunberg
....?
2006-08-23 16:11
Håkan Thunberg
Hej Håkan. Troligen en utæt toppakning. Derved kan der trykkes luft fra en cylinder och ind i motorens lukkede vattensystem och vatten trykkes ut. Dette kan let kollas ved en tryckprøvning af søtvattensystemet. Pakningen och fjederen i locket er vel OK ?. En lille mulighed kan være fra en manglende køling af varmeveksleren på grund af en defekt impeller i pumpen. Derved kan temperaturen i selve motorens vattenkammer, uanset termostaten , blive så stor at motorens vatten koger i blokken och damptrykket trykker vatten ut. Vattenindtaget i drevet er vel rent ? Afgangen af saltvatten gennem dine manifold skal ligeså være OK. Men det første forslag fra mig er mest sandsynligt. Mvh. Finn !786.
2006-08-23 20:13
Finn Lindblad Jensen
hej Finn
har bytt lock, samt haft värmeväxlaren inne för tryckprovning
o läckage, samt renspolning. Sötvattenpumpen är ej kontrollerad finns inget oljud från den eller någon annanstans el läckage.
någon tryckprovning av hela sötvattenssystemet har inte gjorts.
vet inte hur man gör eller behöver för verktyg och utrustning?
kan du?
har gjort kompressionsprov 8an=12 6an=9 4an=14,5 2an=11
7an=12 5an=11 3an=12 1an=12
2006-08-28 18:58
Håkan Thunberg
Hej Håkan, tänkte bara fråga om installationen fungerat tidigare eller om den är ny. Om den är ny skulle jag prova att sätta en kran på defrosteranslutningen så att du kan stänga av den kretsen. Har själv haft problem med liknande installationer där tryckfallet i olika delar av systemet kan ställa till konstigheter.
mvh Anders
2006-08-29 09:05
Anders Petrén
Hej igen Håkan. Når der kommer vatten ut af det lilla røret vid locket er det kun 2 årsager: 1. locket er defekt, men det har du byttet ut så det er jo ok. 2. fordi der kommer for højt tryk i søtvattensystemet. Årsagen kan bl.a. være en utæt pakning ved en cylinder mellem blocken och et topstycke. Der behøver icke derved at komme vatten i olien om utætheden kun er mellem en cylinder och søtvattensystemet. Årsagen kan ochså være en fin spricka i et topstycke. Af disse årsager kan der tryckes luft ut i kylsystemet som derved får så høgt tryck at vatten presses forbi lockets pakning och ut af det lilla røret. Påfyldningslocket och røret fungerer som sikkerhedsventil mod for højt tryck i søtvattensystemet . Alle bilværksteder har en liten håndpumpe til tryckprovning af et kylsystem. Den monteres istedet for locket på søtvattensystemet når man skal pumpe tryck i dette system for at se om trycket er stabilt eller synker (ved utæthed). Gummiimpelleren i saltvattenpumpen skal absolut kollas da en defekt eller for gammel impeller kan forårsage dårlig saltvattencirkulation med temperaturstigning i søtvattensystemet som resultat da kylingen af dette så bliver nedsat. Ligeså er det 100% vigtigt for cirkulationen af saltvatten at avgaslimpor er rene så saltvatten kan passere igennem dem och ut med avgasen i havvattnet. Kompressionsproven er lidt låg på 6an, men kan bero på andre årsager f.eks. en lidt utæt ventil. Fejlen ved hemgjorte defrostersystemer er næsten altid at man på grund af slangeføringen icke har fået luftet dem ordentligt ut så der inte findes mere luft i kylsystemet. Derved mangler der ofte flere liter vatten i motorens kylsystem når den startes. Det kan være årsag til dårlig cirkulation af søtvattnet och vil give temperaturstigning med resultat at vatten tryckes af gennem det tidligere nævnte rør vid locket. En gammel mester jeg kendte sagde disse ord: Der findes ingen trolde eller nisser men kun naturlige forklaringer på tekniske problemer. Mvh Finn 1786.
2006-08-29 13:05
Finn Lindblad Jensen
hej Finn
tack för dina inlägg. skall kolla impeller och tryckprova kylsystemet, som sagt tidigare är det nya avgaslimpor riser slangar och allt som hör till det. har även en kran monterad
till defrostersystemet det har fungerat tidigare det är monterat för 15 år sen. har provat att
stänga kranen till den slingan vilket inte heller medför att vattnet stannar kvar. dessutom finns en 12v cirkulationspump inkopplad
strax efter defrostern. problemet kvarstår alltså det försvinner 1,5-2l på tio minuter motorn kokar inte då. Men efter ca: 4l förlust av vatten stiger tempmätaren till röd nivå, vilket är mycket nära kokning och jag stänger av den. fyller på nytt vatten igen mätaren går ner och motorn verkar helt okej men icke!
jag tror nu som du att en trasig toppackning kan vara felet.
har börjat och fundera på en demontering av topparna.
2006-09-03 22:29
Håkan Thunberg
Hej Håkan. Du kan jo først teste om impellerpumpen har en god funktion. Altid begynd med det som er let at kolla men som kan være årsagen til et problem. På avgangen på pumpen monterer du en ca. 1,5 m slange. hold slangen utenbords och start motoren men max et par minutter. Der skal komme mycket vatten ut och når du sætter en tum for den åbne ende af slangen skal du kunne mærke tydeligt vattentryck. Kommer der ikke mycket vatten eller er der kun ringe tryck, kollar du pumpen. Når du kollar impelleren skal du huske at se om den lila splinten der sitter i en utfræsning i akslen och som driver impelleren er ok och sitter som den skal. Gummiimpelleren skal du bytte ut om den er mere end 2 år gammel. Der findes tit spricker i gummilamellerna eller der saknes nogle. Akslen for impelleren må du ikke kunne dreje. Kan du det er den defekt i drevet. Finder du en af disse defekter i impellerpumpen kan det være årsagen til dit problem. Vattnet i blocken køles da icke och begynder at koke. Det ekspanderer derved och trycker lite vatten ut. Derved fremmes øget kokning, mere vattentab och højere temperatur. Er der ingen fejl her må du tænke på en defekt top eller toppackning. Start med at avmontere den top hvor du har 6an med lag kompression. Kolla toppackningen nøje. Specielt ut for 6ans cylinder. Når toppen er af, bør du få den testet for sprickar der er usynlige for almindelig visuel kontrol. Det kan f.eks. gøres med påføring af en speciel væske och derefter koble instrument til. Ved belysning med en lampe der anvendes til formålet vil selv den fineste spricka nu være synlig. Det er værktyg som de fleste værksteder har. Nogle værksteder kan foretage tryckprøvning af et afmonteret topstycke. God jagt Håkan. Mvh. Finn 1786.
2006-09-04 02:58
Finn Lindblad Jensen
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.