!
Hej igen.
Är nu jättenära att köpa en OF32, men behöver ett par tips bara för att kunna uppskatta "slutpriset". Det första som kommer att ske är motorbyte från AQ170 till 2st 4cyl Dieslar ´155hk, måste man då även byta 170 dreven, eller är det värt att bara gå igenom dom och renovera om så behövs? Hur stor/stora bränsletankar är lagom i denna båt med 2dieslar?. Har någon en uppfattning om eventuell eftermarknad för dom gamla motorerna?
Mvh
Alvar
2006-08-27 10:09
Alvar
Fel fel fel, det är ju 270drev!!!
Korrekturläsning är ju bra;-)
2006-08-27 10:10
Alvar
Hej Alvar. Hvad er prisen for OF32eren ? Drevene til AQ170 motorerne passer ikke i gearing til diesel. At ændre gearing och renovera et par gamle 270 drev lønner sig inte. Det er bedre at bytte gamle drev ut och købe nyere begangnade med gearing for de dieselmotorer der er på tale. Men om du evt. køber motorer for sig och drev for sig skal mellemstykket mellem motorens svinghjulshus och drev passe til begge dele. Det kan blive besværligt at få fat i disse dele på samme tid. Så en komplet ny eller begangnat installation er at foretrække. Men i forhold til prisen for dette skal du vurdere om bådens købspris och tilstand er rimelig. Brændstoftankene er originalt på 2x300 liter. Er der originale galvade tanke i båden skal du kalkulere med nye i rustfri da de gamle helt sikkert ikke holder længe før de bliver utætte. Prisn for nye er ca. 6000 svkr. pr.styk. Tanke tidligere anvendt til benzin kan uten problem anvendes til diesel om man monterer en fitting/tilslutning på tanken til slangen med returolie fra motorens dieselsystem. Er de gamle motorer ikke nyrenoverede men iorden, får du 7000-9000 svkr. pr stk. Mvh. Finn 1786.
2006-08-27 12:22
Finn Lindblad Jensen
Hej Finn. Tack för sveret. Jag arbetar själv lite inom marinbranshen så motorpriserna kommer att bli väldigt bra då båten även är tänkt att använda som demobåt för dessa Dieslar. Jag är inte riktigt säker på vad du menar med "gearing" i dreven, är det det vi på svenska kallar utväxling? Jag vet att motorerna levereras med adapter för 280-290drev, men är inte insatt i problematiken för att montera mot 270drev. Jag kommer att göra installationen själv så den kostar mig inte mycket mer än tiden. Båten kommer med nya Dieslar få ett totalpris på ca 400000-430000.- SEK.
2006-08-27 13:31
Alvar
Vad har du tänkt för prestanda på båten ? Jag bytte ut 2 st 136 hk dieslar som var alldeles för små för båten. Risken är att du sitter med en båt som du inte är helt nöjd med. Om du är medlem så ring runt bland medlemmarna som har den aktuella båten och hör vad de har för åsikter. Du ser enkelt i matrikeln vilka som är intressanta att ringa.
2006-08-27 14:27
Bengt Wåhlin
Hej Bengt.
Vet inte riktigt betr prestanda, jag vill åka skapligt ekonomiskt, åkte fram till härom dagen Fjord 27 Cruiser som är halvplanande och det känns lite trist(ca 10-12knop) jag gissar att en marschfart kring 20kn skulle kunna vara lagom.
Jag är ännu inte medlem utan har föravsikt att bli det om vi köper en Coronet. Mitt intryck av klubben så här långt är jättebra med snabba och trevliga svar. Har du en 32OF? Skulle jag kunna ringa dig i såfall? Om du inte vill lägga ut ett telefonnummer å nätet så maila gärna mig på alvar.moller@mestalimport.se
Mvh
Alvar
2006-08-27 14:46
Alvar
Mitt nummer står under kontakt på hemsidan, det är bara att ringa......070 648 60 48
2006-08-27 16:18
Bengt Wåhlin
Hej igen Alvar. Det er korrekt at på svensk hedder det utvæxling. Den må ændres om du beholder 270 drevene der har gået sammen med benzinmotorerne. Adapter der passer på VP280 drev och ældre VP290 drev, passer også på 270 drevet. Hvad angår Hk. skal man vide at de moderne motorkonstruktioner har et langt bedre drejnings moment end de gamle typer. D.v.s. den moderne dieselmotor trækker betydeligt bedre igennem fra tomgang och til max omdr. Det oplever man f.eks tydeligt i de nye moderne dieselbiler der faktisk ofte har bedre præstationer end samme bil med benzinmotor selv om dieselbilen har mindre hk. Jeg købte 2 stk begangnade VP AD41 dieselmotorer på 200 hk pr. styk med 290 duoprop och byttede mine gamle VP benzinmotorer med 280 drev ut i min OF 32. Mvh. Finn 1786.
2006-08-27 19:34
Finn Lindblad Jensen
Hej Finn.
Måste utväxlingen ändras även om hk är lika? Nya lättviktsdieslar har ju nästan samma varvtal som en bensinare och i detta fall är det ju 150-160hk bensin till 155hk diesel. Vikten på motorerna är också lika, dieseln är några kilo lättare.
Mvh
Alvar
2006-08-27 21:01
Alvar
Hej igen igen Alvar. Svaret er ja. En VP 170 benzinmotor har 5000 rpm som maxvarv. Den yder sine max hk på 170 hk indenfor nogle få hundrede varv f.eks. fra 3900 til 4400 omdr. Den har en vikt incl. drev på 320 kg hvoraf jeg gisser drevet til de ca. 50-60 kg. Utvæxlingen i drevet er 1,89:1. En moderne hurtiggående letvægtsdiesel på ca. samme hk har ca. samme vikt incl. drev. Men den har kun et varvtal på max 3800-4000 rpm. Til gengæld yder den mycket mere af sin effekt allerede fra relativ lave varv och op til nær max rpm, altså over et bredere rpm område. Dvs at den trækker bedre fra lave rpm och op til nær max rpm end benzinmotoren. Jeg har gjort en sammenligning med Volvo Pentas relativt nye D3-160A dieselmotor 5 cylindre med dpx drev. Den yder max 163 hk ved 4000 rpm och har incl. drev en vikt på 325 kg. Utvæxlingen er 1,66:1. Jeg vil mene hvis du holder på at bytte til diesel och vil anvende 270 drevene skal du finde underdele med utvæxling 1.61:1. Det er let at finde begangnat och er helt ens på 270 och 280 drevene. Det tager ingen tid at bytte dem ut. Men dina tanker om 2x155 hk 4 cyl.diesel til en OF32 er nok noget du skal revidere lidt. En stor båd kommer let til at indeholde mere grej och personer end en lille båt och dermed mere vikt. Jeg vil mene at båten for at komme til sin ret, uten at man behøver sejle med maxfart, bør forsynes med dieselmotorer på min. 165 hk och up, men det er min egen mening. Jeg har prøvet at sejle i OF32ere med underdimensionerede motor och det er synd for både ejeren, båten och brændstoføkonomien. Mvh. Finn 1786
2006-08-28 00:43
Finn Lindblad Jensen
Tack Finn för ett bra svar. Det verkar som om fler anser att motorerna är för små som jag tänkt mig. Kostnaden att gå upp i storlek är väldigt stor även om båten skall användas som demo för ett fabrikat av motorer som skall introduceras i Sverige. Samantaget känns det som det nog blire en mindre båt eller en mer lättdriven.
Mvh
Alvar
2006-08-28 08:08
Alvar
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.