!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

cheva diesel 6.2 l i båt

är lite fundersam över dessa motorer,är dom lämpande i en deep sea 32,passar vp 290 drev,är det möjligt/kostsamt att bygga om till marint bruk.anledning till mina frågor är att dom är rätt så bra i inköpspris.ca 33-34 000/st fabriksren från en firma som säljer amerikanska bildelar.tacksam för svar o åsikter.har i dag vp 211 bensin (211hk) från 1990 som går hyfsat.

2006-09-02 13:18

Johan & Jane Sernemo

Hej. Der ligger et firma i Ængleholm der laver disse motore til marin brug kontakt dem for alle spørgsmål du end måtte have, det er en ganske god motor jeg havde en i min gl båd på 300hk (hammerhead).
Mvh.Henrik

2006-09-03 19:58

Henrik Grotrian

Hej Johan,

Jag har själv byggt min 6.5 l diesel och dessutom kompressormatat den enligt samma princip som Marinediesel (Andy´s Marine) i Ängelholm. Utan överladdning orkar den inte mycket.
Motorn kommer i grunden från i USA och fungerar alldeles utmärkt i min 26 Family. Dockningen mellan motor och drevsköld är samma bultmönster som till smallblock och bigblock. Oftast behövs dock en distansring mellan motor och kåpa då smallblockkåpan har en snävare vinkel vilket gör att 6.5:ans svänghjul tar i. Denna ring finns dock att köpa hos Marinediesel.
Om du inte redan idag har DP underhus bör du skaffa ett sådant med lägsta möjliga utväxling. Standard på många bensin V8:or är annars 1:95. Dieseln varvar absolut max 3800 rpm och lämplig marchvarv är ca 3000 rpm, alltså lite lägre än bensinaren.
Om du har ytterligare frågor kan vi ta dem per telefon, 070-5375017

MVH Thomas

2006-09-04 11:06

Thomas Johansson

Vad har du för utväxling på ditt drev? Vilken fart har du vid 3000rpm? Ungefär hur mycket drar den per sjömil?

Anders
(24 family-ägare med kompis som funderar på denna motor)

2006-09-04 17:27

Anders Deros

har 24 cabin med samma kompressormatade 6,5 a +
Sx drev med utv. 1:41 och 16x16 powertech WBV stålprop.
21 knop 3000rpm. Utväxlingen är nog i lägsta laget, skulle jag börja från början nu skulle jag nog satsa på lite högre utv. och istället större stigning.
har inte nogrant följt förbrukning, men ligger då vid ca.30 liter/h skulle jag tro.
Som Thomas sa, utan laddning är den kraftlös.
Nu har jag 0,5 överladdning vid 3000rpm. med sänkt kompression till 18:1.

2006-09-04 19:59

Caj Grönlund

Hej igen,

Mitt DP underhus har utväxling 1:78, vilket jag tror är det lägsta som finns, möjligen har jag fel. Till detta har jag av en händelse A9 propellrar. Det kommer sig av att jag började med utväxling 1:95 då jag inte hittade något annat DP underhus till vettiga pengar. Med denna utrustning varvade motorn lätt över 3800 rpm.
Med 1:78 och A9 prop så åker jag 22-24 knop vid 2900 rpm. Motorn orkar inte mer än till 3400 rpm, skulle nog kunna byta till A7:or istället och på så sätt öka varvet till ca 3700 rpm. Med A9:orna gör hon ca 3.5 knop på tomgång, vilket kan vara lite snabbt när bryggan närmar sig...., men man vänjer sig. Här skulle nog A7:orna göra störst nytta.
Med sommarens högst blandade körning drog motorn ca 1.6 l per distans, inkluderat semesterpackning för två veckor ute till havs. Rätt hyfsat anser jag.

2006-09-04 23:03

Thomas Johansson

Hej Tomas!

Jag är den här kompisen som ska montera en 6,5lit 250hk kompressordiesel i en Flipper 777.
Jag har AQ271C 290DPA med 1:95 och A6:or idag. Toppfart 40kt. Jag vill kunna marcha knappa 30kt.
Jag har hittat ett underhus 1:68 för 12500kr, är detta vettigt?
Proppellerstigning?

Vilken toppfart har du nu?

Tacksam för svar.
P-O

2006-09-04 23:52

Per-Olof Thunberg

Hej.
Jeg købte en Hammerhead 300hk marindiesel som jeg monterede i en Scand dynamic 9200 3500- 4000 kg med et drev fra Volvo penta der hedder DP-G (samme som KAD 300 har) med en gering der hed 1,59:1 hvilket gav en top fart på 38-40 knob ved 3600 omd og march lå på 28-32 knob ved ca 3000 omd det var et dyrt sæt men det var et godt sæt man skal passe på udstødnings bælgen den kan være for lille så man kan blive nødt til at montere silent-choice (kan også købes hos Andy´s import. jeg kan kun anbefale denne motor den dur, og så har den den rigtige lyd.
Jeg skal se om jeg kan finde de foto jeg tog af dette.
Mvh. Henrik

2006-09-05 07:49

Henrik Grotrian

Hej igen,

Ju lägre utväxling du kan hitta desto bättre är det. 1:68 låter helt perfekt, dessutom kan du ju sälja ditt relativt begärliga 1:95 och på så sätt kapa totalkostnaden.
Mitt ekipage toppar ganska exakt 30 knop, skrovet gillar inte farter över detta pga av det steg som finns i aktern. Har en tendens till att överplana.
Jag skulle flytta över A6:orna till 1:68 drevet och se vad som händer. Först då får du data att jobba vidare med. Propellertrim på Långholmen är suveräna partners i en sådan diskussion.
Observera Henriks inlägg om ljud etc. Avgaserna måste ut via akterspegeln då bockhornet och drevet annars stryper motorn. Jag körde första säsongen med raka rör. Lät mycket häftigt på tomgång, men vid marschfart.........
Har därför byggt ljuddämpare av tvåkammartyp. Besök www.vetus.com leta upp den elektroniska katalogen på svenska och studera sidan 133, längst ner. Där har ni en ljuddämpartyp som fungerar mycket bra. Har plastat egna, en till var sida. Många andra modeller kapar endast ljudtopparna utan egentlig dämpning. Motorns mekaniska ljud är däremot lite svårare att dämpa, men lite ska det ju låta.
Ska försöka maila några bilder på installationen senare under veckan.

2006-09-05 09:10

Thomas Johansson

Hej Thomas,
Eftersom jag funderar på sådana motorer själv, skulle det vara intressant att veta lite mera om hur du byggt den , kostnader osv.Att köpa 2 st. "färdigutrustade" sådana V8 or är ett väl dyrt alternativ , särskilt när man behöver två.
Tror säkert det kan vara fler som är intresserade.
Mvh-Stefan.

2006-09-11 17:10

Stefan Herold

Hej Stefan,

Jag berättar gärna om hela detta projekt. Det är dock relativt omfattande och framgången beror naturligtvis på en rad faktorer som grundskaper, kontakter och kanske viktigaste av allt tid. Om det ska gå fort blir man genast ett offer för höga kostnader. Jag höll på i ca 1 år för att jaga prylar, främst i USA och Sverige. Grundmotorn köptes i USA. men det finns alternativa vägar. Andra delar köpte jag av tidsskäl utav Marinediesel. Ytterligare delar kom ifrån olika industrileverantörer etc. Skulle dock tro att jag lyckades sätta ihop motorn till en fungerande enhet för ca 50.000 kr. Vilket ju är väsenligt mycket billigare än att köpa färdigt.
Ett tunnt svar på din fråga, men jag vet inte riktigt hur jag ska kunna ge dig (och kanske många andra) en utförlig beskrivning av alla utmaningar längs vägen. Någon som har en idé ?

MVH Thomas

2006-09-11 23:42

Thomas Johansson

Hej Thomas,
En möjlighet vore att lägga in tillvägagångsättet under " så gjorde jag " på denna hemsidan.Med prisnivån du nämner skulle det vara jätteintressant.
Mvh-Stefan.

2006-09-12 15:43

Stefan Herold

Hej Stefan,

Ska sätta mig ner vid tillfälle och förska författa något som beskriver de olika turerna. Tack för tipset.

MVh Thomas

2006-09-12 22:05

Thomas Johansson

Hej alla.

Vill bara att ni ska tänka på vad ni ger er in på om ni inte har kunskaper, utrustning och ett brinnande intresse.
Har precis avslutat ett liknande projekt där jag stoppat in en 6.5L turbomatad maskin på ca 300Hk i en Nimbus Eagle Max 2:a...
Snål som man var så började vi med att införskaffa en helrenoverad motor och ett marinkonver kit för vad som verkade vara ett bra pris. Med facit i hand så hade det varit bättre för hälsan att köpa färdigt. ;-) Allt går att köpa och hitta men som Thomas sa, har man bråttom så blir det dyrt...

2006-09-15 01:32

Stefan Nilsson

Har ett SP A1 derev med 1,61-1 och en 16*19 propp. Gör med 8 pers och 6 dykutrustningar i båten ca 22knop vid ca 3000varv. Har inte mätt upp förbrukningen än då jag fick båtskrället i sjön i mitten av förra veckan. Men sicken skillnad det blev jämfört den gamla AQ311an som satt i innan. Tjoho! Nu e det kul att vara på sjön igen! ;-)

2006-09-15 01:48

Stefan Nilsson

Hej.
Her er der et billede af mit motor rum.
Mvh. Henrik

2006-09-27 16:58

Henrik Grotrian

Hej folket!
Har precis blivit ägare till en bayliner 2655.. min fråga är att de följde med extra propellrar D6 men på drevet sitter det D4, och de är ett dp s-1 drev och motorn är en cheva 6,2 diesel.. vad skiljer dessa proppar? Och är det rätt som sitter på?

2012-11-23 20:46

patrik

Hej Patrik

Der er en side som hedder Bayliner fan prøv der

2012-11-24 11:19

Jørgen Andersen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies