!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Reservtank

Hej alla som kommer att få bränslestopp.
Skall klargöra hur jag kopplade mitt bränslesystem.
Har en stor tank på 400 L. och en reserv på 70 L.
Har en däckspåfyllning bara till stora tanken.
När jag tar bränsle från stora tanken går returen från dieseln till reservtanken och när den är full går dieseln vidare till stora tanken , det är ju ett ganska stort flöde i retur från en diesel.
Har sedan från reservtanken ett likadant bottensug som från stora tanken , skulle jag få bränslebrist så stänger jag den lättåtkomliga kranen från stora tanken och öppnar istället motsvarande från reservtanken , då blir det bara rundcirkulation av bränslet i reservtanken.
Har ventilerna och ett extra förfilter med vattenavskiljare ( obs som klarar flödet som tillverkaren har uppgett ) i ett utrymme utanför motorrummet , när jag kopplar om till reservtanken så går det förbi förfiltret , då är jag också skyddad
mot plötsligt igensatt filter.
Smutsigt bränsle kan man få med lite otur vid en tankning eller första turen i lite gropigt väder där bottenslammet rörs om och sugs in i filtret.
Mycket ord blev det men det har fungerat bra i 5 år.

2006-09-23 19:21

Les Husell

Har du kopplat ett T på slangen efter filter/vattenavkiljaren?
Kulle va kul att se en bild. Jag tycker det låter som en smart lösning. Upplever du inte problem med bottenslam när du har bottensug?
/A

2006-09-23 19:43

Alvar Möller

Ja jag har ett T på slangen.
Skrev fel har rör som går från tanktoppen ner i tankarna.

2006-09-23 19:58

Les Husell

Hej Les. Dit system er fint sikkerhedsmæssigt til 1 motor. Toppen er når man monterer 2 filtre parallelt och via ventiler kan bestemme hvilket filter man trækker brændstoffet igennem. Således kan man koble over på nr. 2 filter når man behøver at rense det smutsige, så kan motoren fortsat holdes igang om det behøves. Det er en god ting om man er ute på søen. Til 2 motorers installation bør man af sikkerhedsgrunde altid have 2 adskilte brændstofsystemer. Det vil sige at de 2 normale tanksystemer ikke har forbindelse til hinanden och man derved ikke får motorstop på 2 motorer samtidig ved problemer med tilførslen eller med selve brændstoffet. Derved kan man rense filtre mens der stadig er liv i den anden motor og således holde båten stabil i søen. Det er rigtigt som du skriver at filtre och kraner skal monteres lættåtkomliga utenfør motorrummet. I alt for mange fritidsbåtar er dette desværre icke tilfældet. Mvh Finn 1786.

2006-09-23 20:26

Finn Lindblad Jensen

Det verkar ju vara ett smart system. Med ett T på sugslangen från "reserven" så man kan mata bägge maskiner så har du möjlighete att välja (men det kanske är så du har).
/A

2006-09-23 21:09

Alvar Möller

Risken er blot at om der kun er 1 tank til 2 maskiner dør båda maskiner om der til eks. ved et uheld findes smuts eller vatten i brændstoffet. Så den gyldne sikkerhedsregel til søs er altid- 2 motorer = 1 hovedtank til hver motor. Disse tanke er ikke normalt sammenkoblet, men man kan med ventiler koble 2 motorer til 1 tank midlertidigt. Mvh Finn 1786.

2006-09-24 00:02

Finn Lindblad Jensen

Jag håller helt med dig Finn, men med två huvudtankar, en till var maskin och en reserv som du kan alternera mellan motorerna beroende av vilken maskin, eller filter som krånglar är en helt ok lösning enligt mitt tycke.
/A

2006-09-24 01:00

Alvar Möller

Jep. Dom 2 huvudtankar behøver jo icke have så stor kapacitet om man aldrig seglar langa distanser. Derved kan man spare nogen vægt selv om man har installeret en mindre reservetank. Om det er ulejligheden værd er jo op til den enkelte at afgøre, men sikkerheden må man icke gå på kompromis med. Mvh. Finn 1786.

2006-09-24 02:20

Finn Lindblad Jensen

Holler med att det kan kopplas anorlunda vid två motorer , har en momor i min 27-a

2006-09-24 18:32

Les Husell

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies