!
Jag letade serienummer på min 32OF igår när jag lossade motorerna. Jag hittade detta 02990, men resten är förstört av en grov bult med bricka som är dragen rakt igenom. Om jag fattat rätt skulle detta betyda båt nummer 29 av 32 fotare, men året kan inte utläsas, stämmer detta?
2006-10-03 08:09
Alvar Möller
Det stämmer. Du har en 32:a från 69 eller 70.
2006-10-03 08:24
Bengt Wåhlin
Enligt tidigare data är "Thule" en -69:a
2006-10-03 09:09
Nieminen
Jag har en 21 DC med skrovnummer 012 2112 som såldes till mej som en -74:a, men vad jag förstår av tabellen under "Vanliga frågor"är det en -72:a. Under "min Coronet" finns "Mimm" med skrovnummer 2112 D 033 som sägs vara en -77:a....?
2006-10-03 09:30
Lars Kåhre
"Svar av: Nieminen, 2006-10-03 09:09
Enligt tidigare data är "Thule" en -69:a"
Det är just den uppgiften som jag hade velat vara säker på, men det förutsätter ju nästan att man hittar båt nummer 30 eller 28 och där kan läsa ålders siffran.
/Alvar
2006-10-03 09:57
Alvar Möller
Så här tyder du ditt serienummer:
6-siffriga serienumret (1965-1970):
1:a, 2:a & 3:e siffran: Löpnummer aktuellt årtal
4:e siffran: Storlekskod
5:e siffran: Modellkod
6:e siffran: Sista siffran i tillverkningsåret
Detta hittar du under Vanliga frågor på hemsidan
2006-10-03 11:30
Bengt Wåhlin
Hej Alvar. Du kan ju hitta en 70:a nr: 28 el 30, vilket inte säger dig ett ski.... Drist är att dom bultat den tokigt, släpp på bulten & kolla om det är den stora brickan som täcker sista siffran.
Ha' de'
2006-10-03 13:05
Nieminen
Aha. Jag fattade inte att det var löpnummer för resp årtal, jag trodde det var båt nummer oavsett årtal, därav min tanke på nr 28 eller 30. Då hade man ju kunnat se om båt 30 var en 69:a så är även min det. Men om det kan vara båt nr 29 vilket år som helst så är det ju lite klurigare. Ska försöka lossa bulten och kika.
2006-10-03 14:14
Alvar Möller
HMmmmmmm....en fråga , varför är det så viktigt att se detta nummer på sin båt, blir väl inte en annan båt bara för några siffrors skull...bara undrar...??
M.vh
Ted Björnberg
2006-10-03 14:32
Heléne Vaakanainen
För mig bara kuriosa, men rätt kul att veta hur gammal båt man har. Skulle det vara så att vissa delar bara passar vissa årsmodeller (som gamla bilar) så är det ju bra att veta, men det tror jag inte kommer att hända.
2006-10-03 16:16
Alvar Möller
Ahhha, Okey då förstår jag detta inlägg...har ju själv inte detta problem eftersom jag fick orginalkvittot från -74 med min båt när jag köpte den, det enda jag tyckte va kul va att se värdestegringen på en 30+ gammal båt....hoppas att jag inte kastade detta kvitto nu då.
H/Ted
2006-10-03 16:36
Heléne Vaakanainen
Nummeret indvendig i agterspegeln fortæller med sikkerhed hvilket år båten er produceret. Kun en kvittering fra Coronetvarvets egen salgsafdeling kan med sikkerhed hjælpe med datering af en Coronet om alt andet er forsvundet. En kvittering fra en forhandler af Coronet fortæller ikke hvornår båten er produceret men kun hvornår han har solgt båten til den første kunde. En del Coronetbåte var i 1-3 år demobåte hos forhandlerne och solgtes derefter til en kunde hvorefter forhandleren tog en ny båt ind som demonstrationsbåt. Manga tror derfor fejlagtigt at deres båt er flere år nyere end den i virkeligheden er. Det kan mycket vel gøre en stor skilnad på værdien och handelsprisen om en OF32 er fra 1969 eller fra 1980. Er båtene i samma skick er den fra 1980 selvklart mest attraktiv for de fleste købere och handles derfor normalt til høgest pris. Men derfor er det alligevel interessant at kende sin egen båts historie så langt tilbage som muligt. Desværre har vi vel alle set och hører jævnligt om Coronetbåte der er til salg som af sælger er gjort 3-5 år nyere end det rigtige produktionsår. Man forsøger derved at få en større handelspris end den korrekt årgang berettiger til. Desværre er køber ofte i den bedste overbevisning om at alderen på hans nylig indkøbte båt er som sælgeren har fortalt, ofte suppleret med en historie om en overgemt båt eller fremstillet på bestilling nogle år senere end den reelt er fremstillet. Tag alle disse historier for det det er och brug nummeret der er indpræget i agterspeglet. Ingen båte var mere end få uger på lager. Alle skrog blev anvendt ganske snabt da der var stor efterspørgsel efter Coronebåtene. Man jobbede ydermere i perioder i skiftehold eller med overtid for at klare at producere hvad der blev solgt til kunder. De fik derved en mulighed for at påvirke enkelte detaljer i deres nye båt under fremstillingen. Mvh. Finn !786.
2006-10-03 20:27
Finn Lindblad Jensen
Om skrovnumret i akterspegeln på en 32:a är övermålat kan man hitta överbyggnadens nummer inplastat under luckan till instrumentpanelens undersida som sitter inne på toaletten.
Min båt har nummer 041-900 som därmed är en 32:a från -70
Jörgen/891
2006-10-08 11:09
Jörgen Kristiansson
Ett förtydligande bara. Överbyggnadens nummer behöver inte vara samma som skrovets.
2006-10-08 13:06
Bengt Wåhlin
Lars
"Mimm" är min båt,och numret refererar inte till skrovet utan till överbyggnaden. Motorrummet är ommålat efter diverse olika motorinstallationer och jag har inte velat leta efter skrovnumret. Båten är köpt som en 77:a, men troligen är den en tidigare modell. Tankens avlufting sitter inte där det borde för att vara en 77:a. Det verkat dock onekligen som att 2112 betyder DC21, med tanke på ditt skrovnummer.
2006-10-08 20:41
Fredrik Ljungdahl
Ang. nummret inplastat under luckan till instrumentpanelens undersida som sitter inne på toaletten.
å min båt står det 3202 K 003 hur ska det tydas någon som vet
Göran
2013-02-27 18:47
öran Hedman
Låter som överbyggnadens nummer. Ej att förväxlas med båtens skrovnummer som oftast sitter på insidan av akterspegeln. Läs mer om serienummer via länken nedan.
http://www.coronet.nu/?rID=101&intArticleID=4
2013-02-27 19:06
Zackarias
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.