!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Tagit bort kilen på 32 OF

Jag får ruggig gång på min 32:a vid hög fart & krabb sjö. Hon e' bestyckad med 2*260A. Jag undrar om någon tagit bort dom inbyggda trimfenorna bak på en 32:a, vad blev resultatet. Har någon erfarenhet av dessa fel?

2006-10-03 14:06

Nieminen

Er dina trimplan i 100% neutral position, d.v.s. plane med båtens bund når du seglar i høg fart ?. Mvh. Finn 1786.

2006-10-03 18:53

Finn Lindblad Jensen

Japp. Dom e' helt uppe.

2006-10-03 22:23

Tommy Nieminen

Hur e det med trimmet på dreven, Där borde man kunna kompensera trimfenornas effekt en del.

2006-10-04 13:08

Anders Stenborg

Har ej trimm på dreven...

2006-10-05 08:49

Nieminen

Det er første gang jeg har hørt at Oceanfarer har "hook" i akterskroget (som Family 26). Er det faktisk tilfelle?

2006-10-05 12:31

Lars Myren

Jep, det er korrekt. Søk i bildarkivet under 32 oceanfarer, sida 1. Øverst til høger ser du Bjarne Edlunds båt Woo Doo før sjøsættning och du kan se bunden yderst mod sidan agter er trimmet ca 5 cm ned de agterste 50-60 centimeter mod agterspegeln. Der har tidligere i år her på "Bryggsnack" været beskrevet hvorfor 32 OF fik detta "hook" da den afløste 30 OF. Mvh. Finn 1786.

2006-10-06 00:46

Finn Lindblad Jensen

Ja visst - klart og tydelig på bildet du referer til. Dette har jeg ikke lagt merke til før. Da lærte vi noe i dag også.

2006-10-06 11:38

Lars Myren

Istället för att kapa ur en kil i sidan på skrovet och ta bort hooken så hade nog jag bytt ut den gamla drivlinan till en ny med powertrim. Som jag har hört skall 32an gå bra upp till dryga 40 knop utan modifiering .

2006-10-07 02:39

Anders Stenborg

Jag får privata mail ang motorerna är för lätta, med dislar (typ 42-44:or) har man ej detta problem vid höga farter. I PB säger en man som kommenterar 32:ans hook att flera har avlägsnat denna, har hört mig för med olika plastbyggare .......... ingen har utfört något sådant jobb åt kund ???

2006-10-11 13:07

Nieminen 1641

Hej Tommy.
Vid vilken fart får du problem? Om det du säger stämmer så ska man ju passa sig för att montera stora lättviktsdieslar. Jag håller ju på att fundera kring storleken som du vet.
/Alvar

2006-10-11 15:08

Alvar Möller

Om du inte har powertrim så har du i alla fall möjlighet att ställa in dreven manuellt innan du sjösätter. I vilket hål har du satt pinnen. På min 32a sitter dom i mellersta hålet, men du kanske skulla ha dina i dom yttersta om hon vill gå på näsan, För jag tror inte att viktskillnaden på ett par hundra kilo beroende på vilka maskiner man har kan göra någon större skillnad på en båt på dryga 6 ton.
Mvh. Anders

2006-10-11 20:03

Anders Stenborg

Hej Tommy. Glem alt snak om dine motorers vægt. Det er ikke der dine problemer skal findes. Punkt 1. Du har pt. en vægt pr.motor/drev på ca. 410-420 kg. Dvs. ca 200kg mere agterute end OF32 havde fra varvet. Punkt 2. Glem alt om at ændre på en virkelig fin skrogkonstruktion. Bundens dynamik er nøje beregnet af virkelig dygtige ingeniører og kan let ødelægges ved usagkyndige indgreb. Desuten har kilen også den virkning at foruten at hjælpe båten i plan, vil den være stabiliserende vid høg fart da den skaber et vattentryk nedad i hver sida agter. Jeg holder med Anders i formodningen om at problemerne sikkert skal findes i drevene. Om dina drev er 290 DP fra 1998 burde der jo være hydraulisk trim på dem. Men er der huller forneden utvendig på transumplaten med en tværpind til drevlåsmekanismen er det en ældre model og Anders`s råd er værd at forsøge. Jeg kan se af svarene fra Anders at han er inde på det rigtige. Jeg skal til slut spørge om du har set om dina omdr. på båda motorer ligger 100% stabilt når du mærker problemet. Om en motor pendler bara 100-150 omdr. up och ned kan du få lignende problem. En løs styrearm på et drev eller en defekt/løs forbindelsesstang inde i båten mellem båda styrearme på drevene kan få det ene drev til at slingre nogle få grader. Om båda drevene er justeret 100% parallelle skal også kollas. Mvh. Finn 1786.

2006-10-11 21:42

Finn Lindblad Jensen

Vilken typ av problem får du vid hög fart i krabb sjö ?

2006-10-11 23:02

Christer Cederqvist

Till CC.
Den kränger från sida till sida från ca: 28 knop+ (i krabb sjö). Vid högre farter (35+ & stiltje) börjar den att lyfta helt ur vattnet och dyker sakta ner med nosen & upp igen osv, det käns som att köra i låga men jätte långa dyningar. Är det någon som förstår vad jag försöker förklara?

2006-10-12 14:51

Tommy Nieminen

Tänkte tillföra lite tankar i denna diskussion.
Din sista beskrivning, att båten höjer och sänker sig likt dyningar låter som om du har riggvinkeln för högt ställd. Alltså att dreven är för mycket vinklade uppåt. På 280 dreven har du ju manuell riggpinne som du får byta hål till.
Motorvikten i dessa båtars viktklass spelar knappast nån roll. Jämför köregenskaper vid full respektive nästan tom tank. Den viktskillnaden är ju mer än motorernas viktskillnad.
Kilen som tillkom på 32:an är nuförtiden då motorstyrka och dreveffektivitet är helt annan än 1968, enligt min erfarenhet endast till problem. Har man inte powertrim så får man hitta en kompromiss när det gäller drevvinkeln om man vill kunna åka bra i alla farter.

2006-10-12 15:46

Fredrik Steen (Klubbshopansv)

Till Fredrik.
Hur menar du med problem i kombination med moderna motorer? Jag ska byta motorer i min 32:a och de flesta jag talat med menar att man absolut ska ha min 200hk / motor (Diesel). Menar du då att det fungerar bättre med mindre motorer än större pga kilen?

2006-10-12 15:58

Alvar Möller

Jeg må sige at det er nyt at høre at kilen på OF32 kun giver problem. Det er synd for det giver desværre nok lidt forvirring om formålet og virkningen af kilen. Forgængeren 30 OF var som bekendt ikke forsynet med kile. Det kræver lidt indsigt i formål och funktion af en given bundkonstuktion for at forstå meningen med kilen. Beregning af en båtkonstruktions vægtfordeling, balance och vinkel i vattnet i en given hastighed indgår også. Tommy beskriver sine drev som 290 DP uten powertrim. Derfor undrer jeg mig i mit forrige indlæg om det er et ældre drev uden hydr. trim, med en række huller nederst i transumplaten til en tværpind til at justere drevvinkelen med. Jeg tillader mig som Anders ut fra beskeden erfaring at mene at drevvinklen er problemet. Pinnen i drevet skal sikkert et hul ind mod agterspegeln. Mvh. Finn 1786.

2006-10-12 20:33

Finn Lindblad Jensen

Jag menar att kilen tillkom på 32:an 1968 p.g.a.att det då inte fanns tillräckligt starka motorer. På samma sätt som 26 Family periodvis tillverkades med olika kilvinklar för att klara mindre, billigare motorer. Kilen fick då båtarna att gå bättre med mindre effekt. Idag finns ju tillräckligt starka motorer för att båten ska gå bra utan kilen.
Självklart ska man ha minst 200hk/motor. Med powertrim kan man ju kompensera kilens effekt att trycka ned fören vid högre farter genom att trimma ut drevet.
Detta är min uppfattning efter mina erfarenheter, men var och en får ju skaffa sin egen uppfattning om kilens för- och nackdelar.

2006-10-13 11:08

Fredrik Steen (Klubbshopansv)

Jag vet inte om jag blir direkt klokare. Att sätta i stora motorer och därigenom tvingas kompenesera med trimmet, eller lite mindre motorer och slippa kompensera? Men jag har ju ingen erfarenhet av 32:an ännu då min är köpt med havererad motor. Vi får se vad valet blir.

2006-10-13 11:40

Alvar Möller

Det behövs inte 2 x 200 hk diesel. 32 OF går utmärkt även med 2 x165 hk i form av AQAD40/DP. March runt 25 knop Topp knappt 30 knop.

2006-10-13 12:49

Johan Ottosson

Tommy,

Innstemmer med Fredrik og Finn: Symptomene dine tyder på at drevet er trimmet for langt ut. Typisk oppførsel på stille vann ved for høyt trimmet drev er at motoren forsøker å "løfte" båten mer enn den har krefter til, du kommer til en grense hvor den ikke orker å gå høyere, og så faller den ned igjen. Med andre ord stamper båten opp og ned på flatt vann.

Tilsvarene så pleier krenging fra side til side også å bety at drevet er trimmet for langt ut. Båten ligger for høyt i vannet og får ikke nødvendig stabilitet.

Med andre ord er det ikke "hook'en" i bunnen som er problemet; du skal ikke ha båten høyere opp - du skal ha den litt ned. Høyst sannsynlig løser du problemet ved å flytte trimpinnen inn ett hakk.

2006-10-13 16:32

Lars Myren

Jeg vil skrive lite fakta da man ifølge min erfaring i sådanne sager skal være forsigtig med at tro eller mene. Det bliver let vildledning istedet for vejledning och kan få nogle til at skære och slibe delar bort af et velkonstrueret skrog med de uheldige følger det kan få på nøje beregnede konstruktioner. Eller måske investeres der i en unødvendig stor och kostbar motor i forhold til det faktiske behov. - Da Coronetvarvet havde produceret 30 OF i ca. 2½ år, besluttede man at forlænge båten med 60 cm for at få et større och bedre cockpit der passede bedre til båtens størrelse och det antal personer den var indrettet til. Tunge dele som tankar, batterier, motorrumsskot och motorer/drev kom derved også 60 cm længere agterut och ændrede derved det eksisterende vægtbalancecenter i båtens skrog. Planingstærsklen for OF 32 blev derved forhøjet fra 14-15 knob til 18-19 knob med den motor/drevpaket fra Volvo eller Mercruiser som Coronet havde valgt som standardinstallation. Denne ulempe kompenserede man efter nye beregninger og nogle forsøg for ved at vinkle bunden negativt 1-2 grader de sidste 60 cm i hver sida agter. Båtens bund fik derved en indbygget trimfunktion som gav et løft i agterskibet der kom lidt høgre i vattnet agterut. Båten fik en mere behagelig vinkel agterover under planende sejlads. Planingstærsklen med standard motorpaket blev nu 14-15 knob och maxfart 27,5 -28 knob vid testsejladser som jeg tidligere har beskrevet. Kilen har intet at gøre med at der ikke dengang fandtes tilstrækkeligt stærke motorer. Der var en del stærkere motorer at vælge imellem på markedet om man ønskede det. Kendte fabrikater som Mercruiser och Volvo Penta havde begge flere stærkere modeller. F.eks. var Volvo kommet med en V8-AQ210A på 210 HK med VP 270 drev. Dengang seglade menigmand normalt ikke med så høg fart som idag, så behovet var normalt opfyldt med de driftsikre och kendte motorer varvet monterede i Coronetbåtene.-(Det indbyggede trim findes iøvrigt også på Coronet 33 silver star och Coronet 350 DC som er konstrueret mange år senere over det samme OF 32 skrog.)- Det var heller ikke prisen der betød mycket med de priser Coronet betalte pr stk for de flere hundrede motorer/drev man købte pr. år. - Johans indlæg er helt korrekt. Er båtens bund ren, propeller, drevgearing och styrmandens evne til at trimme båten perfekt, får man sådan et resultat med 2x165 HK diesel i OF 32. Dette selvom dieselen med drev vejer ca 524 kg pr stk. - 24 Family blev med agterskroget forlænget 60 cm til 26 family for at få et større cockpit. Skrog med trimkilen agter skulle for disse 2 typer kun anvendes til båte der skulle monteres fra ny med 1 motor. - (Da Coronet til slut i tiden før konkursen betalte leverandører med færdige båte uten motor, blev disse båte med trimkile efterfølgende tit monteret med 1 eller 2 motorer, trimkile eller ej. Derfor er der lite forvirring om trimkile eller ej på 24 och 26 family.) -Kilen var for at hjælpe skroget med kun 1 motor op i planing vid passende låg fart och med ca. 100 HK mindre motoreffekt end vid 2 motorer. Vid 2 motorer gik båten let i planing och det indbyggede trim var ikke nødvendigt, ellers kunne man risikere andre ulemper som tendens til lidt overplaning vid fart over 32-34 knob. Derfor findes der skrog med och uten kil. Det er en udbredt fejl at mange tror at det er fordi man hos Coronet skulle have et ønske om at bygge små billige motorer i båtene. Det var faktisk tænkt som et alternativ til kunder der havde et fartbehov på max 25-26 knob med ønske om lite billigere och på grund af oliekrisen noget mere økonomisk båt och derfor kun behøvede 1 motor. Coronet anvendte de kendte driftsikre motorfabrikater af høg kvalitet der dengang som nu absolut ikke var de billigste på markedet. Mvh. Finn 1786.

2006-10-13 21:12

Finn Lindblad Jensen

Jag torrsätter 32:an i morgon, och kan då kolla var pinnen sitter. Och otroligt stort tack till alla som svarat & undrat på nätet & mail. Min bestyckning är 2*260A med 285B DP drev utan powertrim, med B6 proppar. Snittar mellan tankningarna 2,44 liter/NM, march 24 knop med 3000 v/min, 36 knop med 4100 v/min. Det finns mer att ge men med läskig gång vågar jag ej drapå mer. Ska testa nästa säsong med B7:or.

2006-10-13 21:17

Tommy Nieminen

Hade förträngt varför jag slutat med att skriva i bryggsnacket, men nu blev jag påmind. Som jag skrivit så är detta mina erfarenheter efter de 30 och 32 Oceanfarerbåtar jag åkt/kört. Det enda jag ville med mina inlägg var att dela med mig av min uppfattning. Sen får som sagt var och en skaffa sig sin egen uppfattning.

2006-10-14 20:39

Fredrik Steen (Klubbshopansv)

För mig som ny Coronetägare, men säkert många andra är bryggsnack en fantastisk källa till kunskap och insupande av olika åsikter, det är väl det som gör ett forum levande. Jag vet inte om det tidigare förekommit påhopp eller tråkigheter här eftersom jag som sagt är ny med Coronet. Jättetråkigt om Fredrik och andra med erfarenhet av båtarna slutar att skriva här tycker jag. Jag har varit med i rätt många klubbar både i bilvärlden och båtvärlden och måste säga att jag tycket detta är den klart bästa hittils, mycket tack vare vänligt bemötande och vilja att dela med sig av det man vet eller det man har en egen åsikt eller erfarenhet av. Keep up the good work tycker jag.

2006-10-15 09:04

Alvar Möller

Är det inte dags att tillfråga våran hedersmedlem Hans Brun Bertilsen om ämnet. Han om någon måste ju vet hur det verkligen ligger till. Fast det verkar ju som om nägon redan vet allt ändå.

2006-10-15 10:50

Per Svensson

Nogen ved mycket om et emne och andre lidt. Det er vel normalt. Hvad jeg hidtil har skrevet på Bryggsnack er baseret på mange års proffessionelt erhvervarbejde på marineområdet med erhvervsfartyg och fritidsfartyg deribland Coronet båte. Jeg har kendt Coronetbåte siden de blev produceret i Vordingborg af finer med utvendig glasfiber och været så heldig at bo nær varvet i mange af årene. Jeg har idag endnu kontakt til flere gamle Coronetfolk heraf et par på lederplan der var ansat i mere end 20-25 år. Jeg har kun skrevet på "bryggsnack" ud fra egen eller andres eksakte viden och aldrig udfra hvad jeg tror eller mener når det drejer sig om at hjælpe andre med teknisk och praktisk viden och erfaring. Holder man sig ikke til fakta och sikker viden, men kun til formodninger och hvad man selv mener nok er rigtigt, kan andre let vildledes istedet for at vejledes. Det er imidlertid ikke altid populært at forklare tings rette sammenhæng overfor andres etablerede tro och mening uanset at det gøres i den bedste hensigt. Fakta, teoretisk kundskab och sikker viden indenfor det maritime område er hvad jeg har jobbet med i mange år. Det er tilsyneladende ikke muligt at lade andre få nytte af dette her på siten uten at nogle medlemmer hinsidan bliver fornærmede och ironiske. Jeg vil derfor ikke mere risikere at genere disse medlemmer i klubben ved at skrive indlæg på siten. Man kan dog fortsat maile til mig for dem der skulle ønske at benytte dette. Mvh. Finn L. Jensen.

2006-10-15 15:18

Finn Lindblad Jensen

Å tro og mene er den glade amatørentusiasts hverdag. Vi er alle klar over at enkelte meninger nok ikke er helt korrekte, men noe av gleden er likevel å kunne utveksle synspunkter.

Diskusjonene er også tjent med at vi får faktakunnskap fra spesialister, men la oss sørge for å beholde takhøyden; vet du at andre tar feil er det mange måter å fortelle det på. Den vennlige måten og den mindre vennlige måten.

La oss holde diskusjonene til en tone hvor alle er tjent med å bidra med sine tanker, formodninger, gleder, gjetninger, erfaringer og fagkompetanse.

2006-10-15 16:44

Lars Myren

När kom hooken och varför ?
Svaret är kanske att man helt enkelt testade sig fram på Coronetfabriken. Vi har på DVD:n en film med en 29 fots båt som var förlagan till 30 OF. Den gick väldigt tungt i sjön sa Hans Bruun Bertelsen när han talade i Vaxholm. Skrovet förlängdes till 30 fot och då fick man de önskade egenskaperna enligt Bertelsen.
Jag har sett en 30 OF med hook i Stockholm så helt nöjd var man kanske inte.
Bertelsen berättade även att man tillverkade vissa 26 Family med en annan flackare bottenvinkel för att Volvo Penta skulle få avsättning av sitt stora lager B20 motorer.

Eftersom det är ett ämne som intresserar många så kan vi forska lite i ämnet och skriva en artikel för tidningen och Vanliga frågor på hemsidan.

Finns det någon som vill ta på sig uppgiften ??

2006-10-15 17:45

Bengt Wåhlin

Der blev eksperimenteret mycket på Coronet med forskellige typer bottendesign når man introducerede nye modeller før det endelige resultat blev besluttet. Disse førsteseriebåte blev solgt til købere, derfor findes der varianter af kendte Coronetmodeller på markedet. Da nye og stærkere motorer fra Volvo skulle introduceres i Coronetbåtene var der et stort lager af B20 motorer på varvet. Man anvendte så mange som muligt i produktionen ved at justere lidt på bottendesignet i et antal båte der egentlig var designet til kraftigere motorer. En del motorer blev også i en periode solgt til ansatte til specialpris på 5000 dkr indtil nogle solgte for mange motorer videre och gjorde forretning på det. VP forhandlere gjorde indsigelser och så blev det stoppet. Jeg har ikke skrevet nogle fakta om trimkilen i denne diskussion for at være uvenlig mod nogen, det er forkert opfattet, men kun for at viderebringe nyttige informationer der stammer fra egen viden och troværdige udsagn fra et par mangeårigt ansatte ledere i produktionen på varvet som jeg nogle gange de senere år har talt med. Ingen er fejlfri men jeg forsøger at sikre at oplysningerne i mine indlæg på "bryggsnack" er så korrekte som muligt. Derfor er det lidt kedeligt at der kommer ironiske kommentarer som reaktion. Jeg tvivler ikke på folkene fra varvet selv om de idag er ældre personer. Jeg finder det vigtigt at få alle de oplysninger fra dem vi kan mens tid er. Det må være i medlemmernes interesse at der kan komme dokumenterbare oplysninger ind i en debat uden dette automatisk anses som et forsøg på at genere personer der har en anden mening. Vi må vel alle undertiden konstatere at den mening man har om en sak er forkert. Fakta och oplysninger der bringes i en debat kan være forskelligt i forhold til det man selv mener, men det er jo sådan at vi mennesker bliver klogere. Der er jo demokrati på forummet så alle kan jo frit vælge hvilke informationer de vil bruge.

2006-10-16 04:26

Finn Lindblad Jensen

Trist att det blev lite tråkig ton i debatten ang. liten undran av "hooken". Pinnen satt i mitten, kommer att ändras mot aktern till nästa säsong. Skeddan (tror att det heter) hade en vag lutning ner mot fören, vilket gör att båten vill vid höga farter sikta mot månen.
Men till frågan: Har någon labbat med "hookarna" oas modell.
Mvh Don Coronet.

2006-10-16 08:14

Nieminen 1641

I Coronet news nr 3 årgång 2003 står ett repotage om borttagning av kilen på en 31'a av Olle Magnusson.

2006-10-16 12:23

Per Svensson

.... eeee' mitt största problem var nog att infästningen av styrningen inte satt fast ordentligt.....

2006-12-18 16:15

Tommy Nieminen

oooops ! inte bara styringen men også båten og diskusjonen "höjer och sänker sig".
Fin og lærerik tråd dette her!

2006-12-18 17:16

Idar Lettrem

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies