!
Har planer på att byta motorer i våran Deepsea 32.
Finns det någon som har erfarenhet av AD40 med 130 hk,
med 280 drev,om dessa räcker till att få hyfsad marchfart.
Tacksam för svar, tips och åsikter.
Mvh Rune Berglund / 803
2006-10-25 22:00
Rune Berglund
Hej Rune.
Jag har själv en 32 of med 2st ad40 med 280 dp drev. För mig känns motorerna för små, vi marschar ca 16-19 knop beroende på packning o last, och vi toppar ca 23 knop. har själv planer på att byta motorer och i så fall minst 2 x 200 hk.
För båten går väldigt trögt under 20 knop även med fullt trim, först runt 22-23 känns det som den planar ut ordentligt. Annars är jag nöjd med maskinerna och dom har bra bränsleekonomi. dessutom är dom billiga i inköp men se upp för sprickor i topparna som är vanligt på dessa motorer.
Mvh Anders
2006-10-26 10:59
Anders Stenborg
Det skall givetvis vara Aq d40 a som har 130hk
ad 40 hade väl 165 hk och passar bättre i en 32a.
2006-10-26 11:01
Anders Stenborg
hei! Båten din er for tung for to stk 40 motorer. Iallefall de tidligere A motorene på 130 hk. Selv de senere utgavene av 40 (B) motorene på 165 hk vil være litt for lite til at båten lett skal komme opp i plan med last og fulle tanker. Du må og huske på at 40 serien til Volvo Penta begynner å dra kraftig på årene, og du må derfor regne med snarlig kostbare utskiftninger av slike ting som varmeveksler, eksosbend og liknende. Det vil og etterhvert bli vanskelig å få tak i reservedeler til disse motorene. Husk og på at 40 motorene hadde et relativt dårlig forhold mellom forbruk og ytelse. De regnes som relativt "tørste" i forhold til ytelse. Dette er jo relevante ting å tenke på ved bytte av motorer. Det vil og være hensiktsmessig å montere drev med trimfunksjon, og da helst med duoprop for best akselerasjon, toppfart og drivstofføkonomi. 2 stk Volvo Penta 41 motorer på 200 motorhester (188 på propellaksel) eller Kad 43 motorer på 216 akselhester være en mye riktigere installasjon i din båt. Dette vil selvfølgelig koste en del mere, men du får da nyere motorer og en "kvikkere" båt. Best driftsøkonomi oppnås jo når båten er kommet skikkelig opp i plan, og skroget ditt er beregnet for å plane og ikke går ikke økonomisk i halvplanerfart.
2006-10-26 18:37
Jan Eirik Johansen
Är det samma skrov och vikt på 32OF som Deep Sea?
2006-10-26 18:46
Alvar Möller
Tack Anders och Jan Eirik för svaren. Jag förstår att 130 hk
är i minsta laget. Nu är vi bara 2 personer och inte så tungt
lastad. Om det är någon med Deepsea eller OF med AD 165
hk och 280 drev som vill dela med sig av era synpunkter
också vore jag tacksam.
Alvar, vad jag vet så är det samma skrov. Vikten skiljer nog
inte mycket.
Mvh Rune / 803
2006-10-26 20:53
Rune Berglund
Titta i matrikeln efter båtarnas motorer......ring ägarna
2006-10-26 22:48
Bengt Wåhlin
Har tatt ut 2 stykk 40A de var for små i en 32 OF.
2006-10-26 23:21
Ole-Kristian Moen
Hej Rune !
Jag har en Oceanfarer 32 med dubbla AD40 B motorer på 165 hk med rostfria avgaskrökar och 280 duopropdrev. Den går alldeles utmärkt med dessa och gör på topp 30 knop. Jag marchar ca 23-25 knop på 3000 -3200 varv. Motorn varvar 3600 varv på topp. Märker heller ingen skillnad när båten är tomt lastad eller med semesterpackning och fulla tankar. Den går ungefär likadant hela tiden. Bränsleförbrukningen ligger på drygt 2.2 liter/sjömil
2006-10-29 19:54
Anders Boberg
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.