!
Vid upptagningen konstaterade jag att den aktre cylindern till och från inte spelar med. Jag skruvade ur spridaren och såg då att den var lite rostig- väldigt lite, men ändå. Vatten ska ju inte kunna tränga in bakvägen, men om det gör det, så är det naturligtvis i den aktre cylindern det hamnar. Är det någon här på detta forum som varit med om detta eller har någon bra ide om vad som orsakat att spridaren rostat. Jag skall i alla fall börja med ett komp.prov. Tacksam för funderingar och förslag.
Ulf
2006-10-30 21:25
Ulf Ljungquist
Jag har hört talas om problemet på AQAD40 vilket tydligen anses vara den svaga punkten på dom.
Då är det vatten / fukt som tränger in baklänges in i avgaskanalen och blir liggande på avgasventilerna.
Som följd av det rostar ventilen under vintern och när vårsolen tittar fram och motorn startas kärvar ventilen vilket gör att den inte stänger så slår den i kolven när den kommer så är haveriet ett faktum.
I ditt fall så kan det ha varit så att ventilen varit öppen, vilket medfört att fukten tog sig ända ner i cylindern. Om så är fallet är det ingen större fara, en ordentlig varmkörning och en grundlig konservering så skall det vara frid och fröjd.
MEN…
Det kan vara något annat t ex. brusten topplocks packning, spräckt topp eller kanske rost hål i avgaslimpan
Lycka till
// Sebastian
2006-10-31 13:53
Sebastian Thorelli
Sebastian,
tack för tippsen. Jag har hört att spridarna kan rosta genom kondens. Vad jag förstår så vill det till rätt mycket för att vatten skall gå bakvägen. Mer troligt är kanske att topplockspackninge läcker, dock hoppas jag att så inte är fallet. Skall provtrycka kylsystemet så att det inte är nåt´ där.
Återkommer i ärendet.
Ulf
2006-10-31 21:17
Ulf Ljungquist
Hej!! Har haft vatten i aktra cylinder ,då kom det från läka i spolluftkylaren .
mvh Sven-Inge
2006-11-01 21:25
Sven-Inge Gustavsson
Jag återkommer nu, sedan problemet fått sin lösning. Uppenbarligen är det kondens som orsakat rosten på spridaren. Jag provtryckte kylsystemet, allt var OK. Komp.propv var också ok. Förhoppningsvis är min analys riktig, annars lär jag få problem i vår. Enligt duktig motorkille så är det endast under extrema förhållanden som vatten kan trycka sig bakvägen in, förutsatt att alla ventiler är ok. JKag håller tummarna och hoppas på en fin säsong 2007.
Tack för alla tipps och funderingar. En sak har jag lärt mig, spridarna bör kollas med jämna mellanrum.
Ulf
2006-11-03 14:24
Ulf Ljungquist
Hur kollar man spridarna?
2006-11-04 13:02
Jean-Paul Wall
Jean-Paul,
man skruvar ur dem och lämnar dem till en som begriper sig på sådana tingestar. Det gjorde jag, Branzell´s i Karlstad. De servar Bosch insprutningssystem och andra. Det finns säkert många som kan kolla funktionen på spridare, men här i Karlstad så finns bara Branzell.
2006-11-04 18:41
Ulf Ljungquist
Hei! Lite sannsynlig at det er kondens som lager problemene dine. Det er MYE SANNSYNLIG at innmaten i din intercooler lekker i en lodding. Huset til intercooleren vil da kunne fylles opp med saltvann, som turboen blåser inn i motoren når den begynner å lade for fullt. Har hatt samme problemet på min 41 motor. Ringene på de to bakerste sylindrene satte seg fast når motoren sto en vinter, og jeg mistet kompresjonen. Manglet over 6 kilo på ene sylinderen og over 7 kilo på den bakerste. Motoren orket ikke mye, og mistet turtall. Motoren var gått kun 700 timer. Løste problemet med å ta kompresjonstest, ta bort dysene, fylle på et spesielt middel som løser rust og sot, og sette trykkluft på sylindrene for at stoffet skal trenge inn der det trengtes. Etter to runder med stoffet, og to døgn virketid, løsnet ringene og jeg hadde full kompresjon igjen. Innmaten i intercooleren ble sølvloddet, og satt tilbake. Motoren går nå som en klokke og er "friskmeldt".
2006-11-07 01:15
jan Eirik Johansen
Hej Jan Eirik,
jag skall kolla intercoolern, men hur gör man?
Hälsningar
2006-11-07 23:47
Ulf Ljungquist
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.