!
Jeg har en Coronet 32 Oceanfarer (The New Old Lady) fra 1973 med 2 x KAD 43 med DP-E drev fra 1999.
Båten veier ca 6000 kg iflg opplysninger fra forrige eier.
I dag sitter det aliminiumspropeller. På 2 måneder har disse korrodert svært mye. Se på bilder.
Nå var propellene slitt så jeg hadde tenkt å bytte uansett, men jeg har aldri sett tilsvarende.
Anodene på drev og propell aksel er 'normalt' tæret. Båten ble satt på vannet da jeg kjøpte den i midten av august i år og tatt opp i midten av oktober.
Bildene er av babord propeller sett. Styrbord sett er ikke korodert på samme måte.
Hva kan årsaken være, hva skal jeg se etter? Kan det være jordingsfeil?
2006-11-14 10:48
Sven Erik Johansson
Hej Sven Erik,
Ingen vacker syn. Jag var i Kanada förra året och fick se liknande skador på drev och propellrar. Ett mercruiser drev som legat i vattnet en säsong och var i det närmaste färdigt för skroten. Där handlade det uteslutande om galvanisk korrosion från landströmskopplade båtar. Utan att på något sätt ta på mig rollen som elektriker så är det med stor sannolikhet så att du också har ett jordfel, antingen i båten eller kajen där du ligger. Även dina grannar kan ha fel på sin båt och ge samma effekt.
GMY
Bjarne
2006-11-14 13:26
Bjarne Edlund
Du har troligen brott/oxid på jordningen mellan drev & block, mycket vanligt förekommande på VP. Du bör "megga" kabeln för den kan leda (vid oxid) vid vanlig ohm mätning, fast den är defekt. +Fel vid landströmsmatning/grannbåt.
2006-11-14 13:41
Nieminen 1641
Takk for svar .
Det er ingen landstrøm ved bryggen der jeg ligger, og landstrømsanlegget har kun vært brukt i maks 2 døgn i sommer.
Jeg har mer tro på at det kan være jording mellom drev og motor, da korrosionen kun er så ekstrem på babord propeller.
2006-11-14 19:52
Sven Erik Johansson
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.