!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Är speedrails medicin mot överplanande skrov

Har någon erfarenhet av speedrails?
Jag har en 26a som överplanar och maxar på ca 28 knop
Dreven saknar powertrim .
Pratade med Ocke Mannerfelt som föreslog montering av dessa mitt under båten.
Min uppfattning är att dessa bör kunna motverka hooken i aktern och få upp nosen lite

http://www.roca.se/ULarchive/Inst_SpeedRail.pdf

2007-01-22 13:39

Johan Israelsson

Hej Johan!
Jag har viss erfarenhet av Speed Rail från annan båt ( fjordling 18”) med en riktigt stor motor.
Min erfarenhet är den att man får högre toppfart samt även lite högre/billigare marsch fart men det är ett j…a pyssel att montera dom rätt. Fotade båten vid max och marsch fart för att hitta rätt ställe. Vad jag förstår är det viktigt att montera dom så att dom skär vatten linjen vid det önskade gång läget. Jag fick även problem med botten färgen som käkade upp railsen

Ett annat tips är att ställa ut dreven ett steg och hjälpa till med trimplanen när man skall upp i planing. Så gör jag med min Midi 24 som är byggd för singel montage och sedermera också har ”hooken”
Det funkar för mig jag har en 165hp diesel i båten, marschar 24-25kn toppar 30-32kn utan några tendenser att doppa stäven sedan jag ställde ut drevet.

Men har Ocke sagt att det blir bra så blir det nog det. Han har ”hyfsat” hum vad han pratar om.

Lycka till

Med vänliga hälsningar
// Sebastian

2007-01-22 22:04

Sebastian Thorelli

Att ställa ut dreven ett hack blir för mycket, har provat detta.
Min båt är nog betydligt tyngre med 300 liter bensin och 150 liter vatten samt alla batterier och övriga tillbehör.
Är sedan tanken tom blir det katastrofal överplaning.

2007-01-22 22:36

Johan Israelsson

Visst den är tyngre men antagligen inta så mycket man kan tro dividerat med längd och bredd för jag har 385 liters tank, 6 stycken 100 Ah gele-batterier, 90 liter vatten samt en ganska så stor och tung gjutjärns kamin i bak (dvs. Volvo dieseln ).

Du skrev att det blev för mycket…
Vad händer? Får du inte upp den i plan trots ned trimmade trimplan eller tappar den greppet när den väl kommer upp?

Ett tips kan vara att istället flytta vikt bakåt i båten. Rörlig/skiftande vikt typ tankar bör man ha i mitten eller så att inte båtens gångläge förändras vid tomt kontra fullt. Det kan vara opraktiskt att flytta vatten tanken från stäven om du har den där, flytta då något annat akter över t ex. batterierna. När tanken är full har du vikt fram som hjälper till att få upp båten i plan. När det ät tom orkar motorerna få upp båten ändå för att du har lägre vikt i båten men med vikten bak så orkar den hålla stäven uppe. Detta förutsätter nästan att du har trim-plan.

2007-01-23 20:55

Sebastian Thorelli

Det är inga problem att få den upp i plan med 280hk, den flyger upp.
Men sedan i 28knop börjar den att överplana, lägger sig på sidan och blir känslig om man förflyttar sig ombord i sidled.
Utan last blir det mer markant.

2007-01-23 21:15

Johan Israelsson

Skulle inte trimplan kunna avhjälpa mycket av dessa problem?

2007-01-24 08:21

PK

Jag har trimplan och att använder även dessa men samtidigt ökar detta överplaningen.
Powertrim hjälper men 280 dreven jag har saknar detta.
Därav funderingen på speedrails.

2007-01-24 08:45

Johan Israelsson

Hej Johan,
Jag har en 26:a med powertrim och upplever samma som du, överplaning och att den lägger sig på sidan vid 28 knop och uppåt. Jag kan inte avhjälpa det med powertrimmet. Jag tror att den runda formen på skrovet har betydelse för lutningen i högre farter.

Din fundering på speedrails har jag ingen erfarenhet av men det låter intressant och om du provar vill jag gärna ta del av ditt resultat.

mvh. Christian

2007-01-24 16:23

Lena & Christian Appelgren

Pratade av en tillfällighet med en utav killarna på Björnhammarvarvet i Åkersberga i somras. Han har tagit bort steget(hooken) bak på 26F:n och gjort skrovbotten helt rak (horisontell). Enligt honom behövs inte steget med dagens relativt starka och lätta motorer.
Resultatet blev en helt annan båt enligt hans erfarenhet. Han har utrustat båten med en VP D4 och det räcker alldeles förträffligt. Dessutom fick han bort den påtagligt känsliga ändringen av gångläget när någon rör sig i båten under gång. Vet inte exakt hur denna ändring av skrov/akterspegel gjordes, men det går säkert att ta reda på om intresse finns. Rätt omfattande jobb dock i jmf med att sätta dit rails el dyl.

MVH Thomas

2007-01-25 21:05

Thomas Johansson

Beter sig både 26 family sport och 26 family på detta sättet? Din är väl en 26 family sport Johan?

2007-01-25 21:18

Alvar Möller

Jag har hört att man sågar upp skrovet utefter akterspegeln. Därefter med hjälp av domkrafter trycker man upp botten/skrovet och plastar fast mot akterspegeln. Sen är det bara att såga bort överflödet av akterspegeln som sticker ner och plasta igen. Kanske något för den händiga? inte för mig att göra själv i alla fall, då tror jag mer på din idé med rails.

Alvar, det är samma skrov på 26 F. och 26 F. sport med samma beteende.

mvh. Christian

2007-01-25 22:02

Lena & Christian Appelgren

Samma skrov vad jag vet men familyn har nog tyngdpunkten längre fram.
Kan vara så att sporten inte är lika känslig pga detta men samma beteende i alla fall

2007-01-25 22:14

Johan Israelsson

Ok. Jag läste följande citat på modelarkivet och trodde att det kunde spela in

"Skrovet var i princip samma som den gamla Family 26 men med något modifierad botten, framförallt för att få ett bra gångläge då tyngdpunkten på den nya låg längre akterut."

Jag har en kompis som är lite sugen på en 26:a, men jag får se till att han inte läser om dessa problem;-)

2007-01-25 22:47

Alvar Möller

Vi tappar lite av originalspåret angående speedrails.
Jag öppnar en ny angående hooken.
Alvar 26an går fin och planar redan vi 16 knop med hooken, bara med större motorer och höger farter får man dessa problem.
Vid marsfart runt 24 är det inga problem.

2007-01-26 10:21

Johan Israelsson

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies