!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

VP SP till Duoprop

Hello,
har försökt söka ett svar men utan framgång, således några frågor.

Jag har ett VP 280 drev som jag funderar på att byta till en DP underdel. Hur vet man utväxlingen? Är det komplicerat?
Detta är tänkt till en 21 DC, har en V8a, 351 motor i.


2007-03-13 22:22

Svante Liljevall

Jag är lite osäker på vad du frågar efter , men jag gjorde precis detta byte till min 21 DC, med en liknande motor som du har.
Utväxlingen i ett 280 - drev ändras genom byte av underdel. Överdelen är alltid densamma, såvida man inte talar om specialgjorda överdelar.
Lämplig utväxling med ny DP-underdel är 1,95:1 vilket troligen är den vanligaste utväxlingen.
Var det det du undrade över ?

2007-03-14 00:35

Christer Cederqvist

Hej Svante.

Ang. Ditt byte till DP 280-drev har jag följande kommentarer.

Din motor är en Ford 351 cui, 240 hk, eller hur?. Du torde ha ett SP 280-drev med utväxling 1,61:1. Vilken propellerdiameter har Du nu?

För att byta till ett DP 280 drev skulle jag rekommendera att Du väljer utväxling 1,78:1. Utväxling 1,95:1 skulle betyda att Du behöver använda propellrar med väldigt stor diameter, kanske över 24”. Dessutom kan Du erfara väldigt svåra manöveregenskaper i hög fart. Med utväxling 1,78:1 bör Du få en maxfart runt 45 knop, vilket en Coronet 21 maximalt klarar, därefter har den en tendens att börja “wobbla”. I och med att 21:an har så djup V-botten, “kliver” hon upp väldigt högt i planingsfart och får en väldigt hög vikttyngdpunkt vilket kan göra henne instabil i höga farter.

Jag har en kollega som har en 24 Midi. Han har en DP VP 260 hk, som är lite större än den Du har i 21:an, med DP 280 och utväxling 1,78:1, toppfart 43 knop och då skall Du betänka att det är en båt som är cirka 300 kg tyngre än 21 DC.

Coronet 21 DC är för övrigt den bästa DC som tillverkats tillsammans med 24 Weekender! Själv hade jag en 24 Weekender några år, f.n. har jag en 31 Seafarer. Det är ju inget fortåkarekipage precis, men oj så komfortabel!

Lycka till med Ditt drevbyte och hör gärna av Dig om Du har fler frågor!
Janne Lundqvist på Sjö & Landservice kan också hjälpa Dig med råd.


Elon, medl. no. 9

2007-03-15 12:18

Elon Löfqvist

Elon, en fråga ang det du skriver om at 21:an max klarar 45 knop (map stabilitet):
Jag förstår att den yta av båten som fortfarande har kontakt med vattnet hjälper till att stabilisera och ju större yta i vattnet detso stabilare gång. Menar du att skrovet ligger så avsevärt mycket högre ovanför vattenytan i +45 knop än i 40 knop så att skrovytan som är kvar i vattnet blir så mycket mindre att stabiliteten blir märkbart sämre?
Eller tolkar jag ditt resonemang fel?

2007-03-15 13:40

Zackarias (webm.)

Tack för bra svar.
Nu är det betydligt tydligare för mig vad som gäller.

2007-03-16 11:52

Svante Liljevall

Svante !
Jag ser (under "Min Coronet") att du f.n. har en toppfart på 35 knop, vilket är rimligt med denna motor. Eftersom det primärt är motorstyrkan som avgör toppfarten så tror dessvärre inte att 45 knop är rimligt, varken med SP eller DP drev. Erfarenheten från mitt byte från SP till DP är att toppfarten ökade 1-2 knop. inte så mycket m.a.o.
Beträffande utväxling så funkar säkert både 1,95:1 och 1,78:1 utmärkt.
Det finns dock ingenting som säger att den ena utväxlingen skulle få båten att gå betydligt fortare än den andra , eller att utväxling 1,95:1 skulle kräva extra stora propellrar med 24'' diameter.
Jag har 1,95:1 i utv. med ett par helt vanliga B6:or (diameter gissningsvis 35 cm = 14'') och detta fungerar utmärkt. Min motor (VP260A) är något , men inte mycket starkare än en VP 240. ( Se även min artikel under "Så gjorde jag").
/Christer

2007-03-25 22:22

Christer Cederqvist

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies