!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Motorbyte 27 SF II

Hej!

Har två VP 171/290 SP -89 och ska byta till diesel. Är det någon som har erfarenhet av AQ41, 42 eller två 31:or i 27:an. Framförallt fart och bränsleförbrukning.

Eller kanske en bensinare VP5,7 GI 280-330 HK.

tacksam för svar.

Andreas Edvinsson

2007-03-19 11:17

Andreas

enkeltinstallasjon av kad 43 er for liten!

2007-03-19 15:36

idar lettrem

Jeg har singel KAD42 i min(samme maskin som KAD43 så vidt jeg forstår). Topper garantert over 30 knots.

Hadde 34 knots( 3800 rpm) med gps-måling forrige år.
Jeg bruker å cruise 27 knots(3400rpm) lastet for semester.
Kan ikke tenke meg noen bedre og mer økonomisk maskin til SF27. 0,5 liter per naut. mil.

NB! Det bør være en KAD(med kompressorladetrykk i akselerasjonen) for planingsterskelen er merkbar med last.

2007-03-19 17:55

Tord Kongsvold

Du tar feil Idar. Satte nå inn i b.arkive bilde av båten din når jeg eide den da var den orginal. Med KAD43 gjorde Con Amore
ferie lasta 28knop på topp og 22knop crusing.

2007-03-20 23:09

Ole-Kristian Moen

Beträffande bränsleförbrukning är nog 0,5l/nm en rejäl glädjekalkyl. Jag har en KAD44 i en 26.a och vid marschfart där på 25-27 knop är förbrukningen cirka 1,3-1,4 l/nm.

2007-03-21 13:56

Magnus Agild

det er som les husell helt riktig tidligere har sagt at KAD 43 er "et grensfall". Jeg synes KAD 43 ikke bare er et "grensfall" men klart i underkant av hva man kunne ønsket seg når båten har toppede tanker og ellers er utstyrt for langtur med 3-4 mennesker ombord. men det er min mening

2007-03-21 15:43

i lettrem

hej Andreas jeg har en 31 seafarer med 2 stk kad 32 170 hk med dps drev båden vejer ca 6 tons lastet
max fart er 31 nm. ved 20 nm er brændstofforbruget 1,4l pr.motor venlig hilsen ole

2007-03-21 17:21

ole

Hej Alla!

Stort tack för alla svar, mycket intressant att det skulle vara för lite med KAD 43, eftesom jag sett cor 27 sf II med 41:a i. Har eventuellt två stycken VP31 P 150 hk/st, det borde passa väldigt bra. Något lättare än din 31 Ole!

2007-03-21 21:35

Andreas

Har jag fattat rätt att du väljer mellan dubbel eller singelmontage? Det finns ju 32:or med dubbla AD40 så nog borde 2st 31.or räcka. Allt handlar ju om hur mycket "extra" du vill ha när båten är fullt semesterpackad. Vad får man betal för två st 31:or ungefär?

2007-03-21 21:51

Alvar Möller

Hej Alvar!

Helsts skulle jag vilja ha singel!.

Det kostar 100.000 kr inkl montage och inbyte av mina maskiner. Då används mina 290 drev, fast dom byter underväxeln.

Mvh

andreas

2007-03-22 09:43

andrea

hei!
Jeg har en seafahrer II med en singel 41 motor i.
Den gjør ca 27 knop på max med 4 personer i og fulle tanker.
Med A5 propellsett er den rimelig rask opp i plan. Jeg har cruisefart på 23-24 knop, og da forbruker den 32-33 liter pr time. Dette er en innstallasjon som fungerer greit, men jeg kom over en D6 motor på 310 hk, og denne skal jeg montere inn i sommer. Kan jo bli gøy å se hva som skjer da. Min 1998 ad41 motor er fra 1998 og er nå gått 700 timer, og denne skal selges i sommer. Motoren er strøken

2007-03-22 11:50

Jan Eirik Johansen

Du har rett, Magnus. Det er nok heller 1,5 l per nm.

Tord

2007-03-22 11:59

Tord Kongsvold

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies