!
Jag funderar på att ta med mej min Coronet DC21 på trailer från Stockholm till Västkusten i sommar. Är det någon som har erfarenheter av uppdragning resp sjösättning av DC21 med olika trailermodeller? Krav på dragbil mm mm. Alla tips mottages med tacksamhet
Avser att hyra trailern i sommar.
2002-05-11 20:25
Clas Barkman
Lennart (070) 622-3174
Har en kran bil som vi använde när vi tog upp min Family 24a från Västkusten.. Det gick väldigt bra och han var smidig med fakturor och så....//Jean-Paul
2002-05-14 15:42
Jean-Paul
Jag drog hem min 21a DC från England i januari när jag köpte den.
1200kg + en trailer (rejäl) 700-800 kg + bil gör att man snabbt är över 3500kg, B-kort.
Jag chansade med en Pajero 1900kg, inga poliser som är medlemmar hoppas jag.
En rejäl dragbil kändes bättre än att lyda vikt gränserna. Men det är ju inte rätt........
Henrik 1363
2002-05-15 13:02
Henrik
Hej Klas!
Jag kör min 21DC med en Volvo 850. Båten väger 1300Kg och trailern 300kg. Alltså kommer jag upp i (drygt) 1500kg som ju är gränsen för B-körkort. Tom bensintank och tom båt så klarar man sig............
21DC såldes ju under en period på 60-talet tillsammans med en Vovo Amazon som dragbil. Undrar hur det ekipaget var att ratta!
2002-05-16 09:59
Steen
För att spä på debatten :)
Jag har funderat på "efterfordon" vad är det?
hur mycket får det ekipaget väga?
kan man dra detta med en vanlig person-bil
har försökt hitta info på nätet, utan resultat
men ni verkar ju ha koll...... :)
2002-06-13 08:31
Jarl Holmberg 1397
Sacka en påt som kan söra på lant, amfipiepil kannse ?
2003-09-04 21:27
Jari
Hevartne traktorpulling...
2003-09-05 08:12
1483
Hej
När jag köpte min 21 cabin uppe i Stockholm så räknade jag med vikten som står här på klubbens sida för just den här modellen 1350 kg men vad jag bedrog mig. Vägde ekipaget när jag kom hem till Norrköping 2100kg Trailern vägde 300 kg så vikten på båten var ca 1800 kg. Drog med en Volvo 960 så där kom man över 3500 kg.
Det ända raka för att klara det här lagligt var att bygga en obromsad trailer och dra med en 4wd pick upp. Jag skulle inte få upp båten från rampen med Volvon det är helt klart.
Helt klart är det inget som jag skulle rekomendera att traila långa streckor med dom här vikterna, Färden från Stockholm med över 2 ton bakom bilen var inget rolig, då visste vi ju inte att det var så tungt men misstänkte det då det kändes att det var tungt.
Syndes även på trailern när båten lyftes på plats, den säckade rejält totalvikten på trailern var 1500 kg
Sven-Åke
http://w1.111.telia.com/~u11101231/H%F6sten2003.htm
Det är inte lätt med släpvagnsvikt mm, och Peters svar 2002-06-12 är det som jag också håller på.
Själv försökte jag svara på en liknande fråga i en annan sträng, och det är helt klart att det går att missta sig ordentligt på detta....men det kan kosta körkort, så det är ganska viktigt att man vet vad man riskar.
Polisen har även börjat kontrollera "dessa ekipage" oftar, så det gäller att man har rätt på alla punkter.
Själv trailade jag min DC21 genom hela Europa i somras och det gick bra, men det var ingen som kollade körkortet... ;-)
Jag har dock en "riktig" boggitrailer på 3000kg, och bilen får dra 3250kg, så det var bara på de smala vägarbets sträckorna på autobahn som det kändes lite läskigt ;-)
/Björn Arthur
2003-10-19 21:29
Björn Arthur
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.