!
Jag har bytt elkablar på motorn och skulle idag provstarta. Det gick utmärkt, men när jag på nyckeln stängde tändningen så fortsatte motorn att gå!?
Kan det vara så att D+ ger ström tillbaka till tändningen och det är anledningen eller?
Sjösätter på tisdag så detta blev lite akut. Kan någon hjälpa med lite synpunkter?
/nc
2007-04-29 19:06
Nils Cederberg
Du har nog helt rätt. D+ behöver en spänningspuls för att generatorn skall börja ladda. Brukar vara kopplad till startmotorn. Alltså spänning till D+ när startmotorn snurrar och inte när tändningen är till.
2007-04-29 20:31
Johan Ottosson
D+ kommer från IGN på startrelä, där även övriga anslutningar är för tändningen. Detta innebär att när man vrider på nyckeln till "tändning på" så ges stöm till bl.a. D+ och tändspole. När man sedan fortsätter till start läge så ges ström via startrelä till startmotor (SOL) så att den snurrar. Detta läge fjädrar tillbaka till tändningsläge.
Om man sedan vrider av tändningen så skall strömmen brytas till bl.a. D+ (har ingen betydelse i detta läge) och tändspole.
Mitt problem nu är att strömmen inte bryts till tändspolen, vilket innebär att motorn fortsätter att gå.
Min fundering nu är om det skall vara en diod på sladden till D+ eller om inte detta borde finnas i generatorn?
2007-04-30 07:59
Nils Cederberg
Hej Nils!
Jag gissar att du har bensin motor.
Och du glömt montera förkopplingsmotståndet på generatorns D+ (jag tror den heter så, det är i alla fall där man kopplar in laddnings lampa/förkopplingsmotstånd) så slutar motorn inte att gå fast man slagit av tändningen. Tänd spolen får då sin ström direkt från generatorn.
Lycka till
2007-04-30 10:23
Sebastian Thorelli
Hej. Förlåt, visst har jag bensin motorer 2st. Jag har bytt till brytarlöst tändsystem och då skulle man ta bort resistorn. Gjort så på båda motorerna, men det är bara den ena som fortsätter att gå efter att jag slagit av tändningen. Det är också den som jag dragit om alla kablar på. Därför undrar jag om det kan vara någon diod eller något jag missat?
Jag vet inte om min teori håller heller, eftersom att motorn stannar när jag vrider av huvudbrytaren. Då borde kanske generatorn i alla fall hållt motorn vid liv?
Någon som som har flera ideer?
Jag åker nu till båten för felsökning och är tacksam för fler svar när jag kommer hem igen om jag skulle ha misslyckats idag.
2007-04-30 11:32
Nils Cederberg
Stänga av huvudbrytaren med motorn igång är kanske ingen höjdare, brukar resultera i att diodbryggan i generatorn tackar för sig.
I min värld måste du kopplat fel när du bytte alla kablar.
Du pratar om startrelä och återfjädring, du menar tändningslåset, eller??
Förkopplingsmotståndet till tändningen ska plockas bort om du monterat Ignitor brytarlöst system, men där vill det till att koppla rätt.
2007-04-30 18:46
Sven-Åke Lindström
Hej och tack för alla svar.
Ja tändningslåset påverkar startrelä o.s.v. Jag har monterat ett Ignitor och måste konstatera så här långt att det är en viss skillnad sedan tidigare. Förr så måste jag pumpa in soppa för att motorn skulle starta. Nu får jag nästa smyga mig på:-)
Problemt jag haft är tydligen en "laddlampa" som fanns tidigare och jag inte satte tillbaka. Sitter på sladden till generatorns D+. Skall lysa när tändning till och slocka när man startat. Fungerar detta som en diod?
2007-04-30 20:17
Nils Cederberg
Svar: NEJ!
Ladd lampan/förkopplings motståndet är till för att ge en låg ström genom generatorns lindning som magnetiserar den så att den kan börja ladda. Det är därför lampan lyser när tändningen är tillslagen men generatorn ej roterar.
När sedan generatorn börjar ladda ger den en spänning vilket gör att lampan slocknar, (den får +12v från tändningen och generatorn ger +12v vilket ger en spännings skillnad över lampan på 0v och lampan slocknar)
Ladd lampan/förkopplings motståndet har så stort motstånd att den spänning som går baklänges genom den när du slår av tändningen räcker inte för att driva tändspolen och motorn stannar.
Men en viss ström går baklänges den vägen när du stänger motorn det är därför laddlampan tänds och lyser tills motorn stannat och generatorn slutat ladda.
Om man kör utan ladd lampan/förkopplings motståndet så funkar allt ”normalt” tills man slår av motorn, då ger generatorn tillräckligt med spänning genom D+ för att driva tändspolen och motorn fortsätter att gå.
Mvh
Sebastian
2007-05-01 19:24
Sebastian Thorelli
Tackar. En konstig sak var att lampan lyste när det satt åt ena hållet men inte om jag vände på kontakterna?
Sedan fick jag problem med laddningen, men jag söker vidare. Motorn startar och stoppar i alla fall till att börja med.
2007-05-01 21:09
Nils Cederberg
Hmm... att den slutade ladda kom ju som ett brev på posten. Antagligen efterverkningar av att du stängde av huvudbrytaren med motorn igång. Kolla dioderna i generatorn.
2007-05-01 21:47
Sven-Åke Lindström
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.